וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: האם אינתיפאדה שלישית נראית באופק?

14.12.2012 / 12:00

האם אינתיפאדה שלישית בפתח? במודיעין הישראלי לא בטוחים, אך התמונות מרחבי הגדה מעידות על רחוב פלסטיני בוער, שמוזן בעיקר באמצעות הרשת. ניתוח הסימנים בדרך להתנגשות

חיסולו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, החזיר את אבו אל וליד, הלא הוא חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של החמאס, אל קדמת הבמה התקשורתית וההשפעה בעולם הערבי. מאז החיסול הוא לא נאלץ לחלוק את אחריותו וסמכותו עם ג'עברי שהיה ידוע ככוחני ובשנים האחרונות היווה גורם דומיננטי בתחום המדיני בעיקר במשא ומתן מול מצרים לשחרורו של גלעד שליט. ביקורו של משעל בעזה, לראשונה בחייו, מסמל את חוסר היציבות האזורית אך בעיקר את השינוי באקלים המדיני-ביטחוני שנוצר עקב מבצע עמוד ענן, אך לא רק בגללו.

משעל דיבר בנאומו ההיסטורי בעזה על הסירוב להכיר בישראל אך בעיקר גימד את מעמדו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ושלהב את ההמון ברחוב הפלסטיני. עד לפני מספר חודשים היה החמאס בעזה נתון לביקורת קשה על כך שהוא מפגין איפוק ולא נוקט בפעולות צבאיות נגד חיילי צה"ל ואזרחי ישראל. כיום הוא צרוב בתודעה הערבית כגורם הראשון שתקף את תל אביב מאז מלחמת המפרץ בשנת 1991 במהלכה שיגר סדאם חוסיין 39 טילים לעבר ישראל ושישה מהם נפלו בשטח תל אביב. שיגורי הטילים במבצע "עמוד ענן" לעבר תל אביב מאפילים על חיזבאללה ומזכ"ל הארגון חסן נסראללה שהבטיח במלחמת לבנון השנייה לשגר טילים "בעדה בעדה חיפה", כלומר יעדים המרוחקים הרבה מעבר לחיפה, ולא עמד באיום.

"אווירה ציבורית פלסטינית מסוכנת"

על רקע השינוי בתודעה הפלסטינית, החלו להצטבר בצה"ל דיווחים רבים על אירועי הפרות סדר ברחבי איו"ש. קצינים בכירים בצה"ל מנסים להרחיק ניסיונות של פרשנות לפגוע בהישגי מבצע "עמוד ענן" וטוענים כי העלייה בהפרות הסדר החלה עוד לפני המבצע, התגברה במהלכו ולאחר מכן שבו הפרות הסדר למספרים שקדמו למבצע. מה שאותם קצינים שוכחים הוא כי המלחמה היא תודעתית ולא משנה כמה צה"ל יאדיר את הישגי המבצע האחרון בעזה, ימשיכו בחמאס לשווק את המבצע לעולם הערבי כניצחון אישי ותפנית בלחימה מול ישראל.

בקהילית המודיעין לא טומנים את הראש בחול וטוענים כי נוצרה אווירה ציבורית פלסטינית מסוכנת שעלולה לגלוש למחוזות חדשים. לאחר התחממות האווירה לכיוונן של הפרות סדר עממיות ואלימות ללא מכנה משותף, השלב הבא הוא פח"ע עממי שניתן כעת לראות את הניצנים שלו באיו"ש. בשבועות האחרונים התרחשו מספר אירועים שמביאים את ראשי מערכת הביטחון בישראל להבנה כי השטח יכול לבעור, וכי לא בהכרח יהיה ניתן לשלוט או לצפות את גובה הלהבות. על אותה משוואה, אישר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בימים האחרונים תהלוכות מחאה ברחבי איו"ש בשם הרעיון הדמוקרטי אך לא בהכרח ידע לאן הן יובילו והאם ישמשו קרקע פורייה למסיתים מכלל הארגונים שחלקם מעוניין להוציא את הרשות הפלסטינית משיווי משקל ומנסה למחות נגד העובדה שאין אופק מדיני למרות החלטת באו"ם להכרה ברשות כמדינה משקיפה.

בצה"ל ובשב"כ לא הורידו את הרגל מהגז וממשיכים לבצע מעצרים כדי לסכל כוונות טרור אך באותה נשימה מעוניינים להימנע מפגיעה באזרחים ובמקרים החריגים מהרוגים כדי לא לסייע למנהיגים הקיצוניים להבעיר את השטח. השיטה הזו מכונה בצה"ל "הכלה". כמו בימי האינתיפאדה הראשונה, נעשה בשבוע האחרון שימוש בטרמינולוגיה שנועדה לסייע לכוחות להרגיע את השטח. ותיקי פיקוד דרום נזכרו השבוע בציטוטים שבהם סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר נווה בחר להשתמש בעת היותו מפקד אוגדת עזה עם פרוץ האינתיפאדה השנייה. "לא ברחו אלא ניתקו מגע", "לא קיבלו מכות אלא גילו איפוק". הטרמינולוגיה הזו שמשדרת חולשה ללא ספק בקרב חלקים גדולים בציבור הערבי במזרח התיכון, חזרה בשבוע האחרון לשימוש כדי לתאר את האירועים שהתרחשו בכפר קדום, בחברון ומוקדים נוספים, כדי להכיל את האלימות ולשמור על יציבות יחסית.

התלקחות תיתכן במקרה של אירוע בו יהרגו פלסטינים

בשונה מימי האינתיפאדה השנייה, היום משתמשים ארגוני הטרור ברשת האינטרנט בדגש על אתרים חברתיים כדי להבעיר את השטח ולהסית באמצעות נאומים, תמונות וסרטונים ערוכים באופן מגמתי ולעיתים גם שקרים שמקורם בהפעלת תכנית סדורה של לוחמה פסיכולוגית ושטיפת מוח מתקדמת. ארגוני הטרור מעוניינים להקפיא תמונה אחת שתסייע להם לשכנע ולשלהב את ההמון. בשלב זה מתעקשים קצינים בכירים בצה"ל שהרשות הפלסטינית לא נותנת את ידה לאירועים שפוגעים גם ביציבותה. למרות זאת, יש לייחס חשיבות רבה ל"גדודי דייטון", אותם גדודים פלסטינים שהוקמו במימון וסיוע ארה"ב, עברו אימונים על ידי מדריכים אמריקאים בירדן ומהווים כוח צבאי משמעותי בגדה המערבית.

בפיקוד מרכז מצביעים על מספר מבצעים של מנגנוני הביטחון הפלסטינים שהעידו על רמתם המקצועית ונחישותם. הראשון היה פשיטה על מבנים בקלקיליה לאחר איתור חוליות טרור של החמאס. מעקב של צה"ל באמצעות מזל"ט מעל זירת האירוע הדהים את הקצינים בפיקוד מכיוון שמנגנוני הביטחון הפלסטינים נראו מבצעים התקפה סדורה בסיוע חדרי פיקוד קדמיים כמו בצבא סדיר. מבצעים נקודתיים לאחר מותו של מושל ג'נין, קדורא מוסא, מהתקף לב בעת התקפת חמושים על ביתו, זכו אף הם לתשומת לב במערכת הביטחון. יכולותיהם הסמי-צבאיות לא מתקרבות ליכולות צה"ל, אך בהחלט יכולות להביא לתסבוכת בשטח במידה ויחליטו גורמים בודדים בקרב המנגנונים הפלסטינים לבצע פעולות טרור נקודתיות מתחת לאפם של בכירי הרשות הפלסטינית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
פעילי חמאס חמושים ליד אוהל האבלים על מותו של אחמד ג'עברי. רויטרס
גם ברצועה השקט יחסי. פעילי חמאס/רויטרס

גם ברצועת עזה השקט הוא יחסי מאוד ונשען על האינטרס מובהק של ארגון החמאס לצבור הישגים תודעתיים אך במקביל להגביר את קצב האימונים וההתעצמות לקראת האפשרות של עימות נוסף מול ישראל. מה שהפר בימים האחרונים את השקט בדרום רצועת עזה היה פיצוץ עז. בתחילה חשבו בצה"ל כי מדובר היה בפצצת מרגמה ששוגרה לעבר שטח ישראל אך לאחר בדיקות התברר כי ארגון החמאס ערך אימון באזור. נציגי החמאס דיווחו בכלי התקשורת המקומיים כי זו הייתה פעולה ישראלית. החמאס מתחיל לייצר אווירה במסגרת הכשרת המציאות ברחוב הפלסטיני לאפשרות שיום אחד המצב ישתנה והוא ייאלץ להגיב באופן צבאי. אינתיפאדה שלישית לא נראית באופק אך בהחלט יכולה לפרוץ תוך פרקי זמן קצרים כתוצאה מאירוע אחד קשה ומורכב בו ייהרגו פלסטינים מאש כוחות צה"ל או כתוצאה מפעולות "תג מחיר" של פעילי ימין קיצוני.

המענה הצבאי להתחממות באיו"ש

התחקיר הצה"לי של האירוע בכפר קדום בו נראו לכאורה חיילי גדוד אב"כ של חיל הנדסה בורחים על נפשם מאימת מיידי אבנים קבע חד משמעית כי החיילים לא ברחו אלא שיפרו עמדה. החיילים לטענתם לא חששו לחייהם אלא נקטו יוזמה. עם זאת נמצאו שגיאות מקצועיות מרמת החטיבה ועד רמת הפלוגה.

לעולם יהיה למפקדים קושי להגדיר במדויק את הוראות הפתיחה באש בכל גזרה וגזרה אך המפקדים נדרשים לבצע סימולציה קרובה ככל האפשר למציאות ולתרגל אותה. כמו כן, על המפקדים להיות במוקדי החיכוך ולא להשאיר את האחריות לחייל הזוטר. לעולם תהיה ללוחם בשטח תחושה כי יש שטח אפור שנתון לשיפוטו האישי לפני הפתיחה באש במקרה של סכנה לחייו, עליה הוא עשוי לשאת באחריות. לכן, עליו תמיד לראות בראייה רחבה את המתרחש בשטח ואת הסיכוי שלו להיחלץ מהסכנה ללא שימוש באש חיה. אין רשימת מכולת לדילמות שעולות בהפרות הסדר השונות, אך יש בסיס ערכי בצה"ל שנועד למנוע התנגשות עם טוהר הנשק. לא כל נושא סכין הוא מחבל ולא כל מצלמה בשטח אמורה להרתיע את החייל מלבצע את משימתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully