וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: השכפ"ץ האנושי של החמאס

23.11.2012 / 12:00

בעוד צה"ל הזהיר את תושבי עזה במהלך המבצע מפני הפצצות, איים חמאס על האזרחים שלא להישמע להנחיות הללו. וגם: כיצד תראה המלחמה על גדר המערכת ביום שאחרי "עמוד ענן"?

שם הקוד "הקש בגג". המודיעין הישראלי מאתר את המבוקש הפלסטיני בדירה בלב העיר עזה. צה"ל שולח מסרונים למכשירי הסלולר והודעות קוליות לטלפון הנייח של האזרחים שנמצאים במבנה ומודיע בשפה הערבית לעזוב את המקום באופן מידי. כדי להפגין את מידת הרצינות של הפעולה, מתבצע ירי לדפנות המבנה כאקט אזהרה אחרון. לאחר שתצפיות של צה"ל באמצעות כלי טיס, בודקים האם כל האזרחים עזבו את המקום, מפציץ כלי טיס את המבנה. מבצע "עמוד ענן", יצר רף חדש וחסר תקדים ברמה הבינלאומית ללחימה בשטחים בנויים ומזעור הנזק הסביבתי, כולל אי פגיעה באזרחים תמימים. היו אירועים חריגים, בהם נהרגו במתחם 12 אזרחים תמימים, אך אחרי שמונה ימי לחימה המספרים מדברים בעד עצמם. חיל האוויר ביצע 1,500 תקיפות באמצעות 100% חימושים מדויקים. 177 פלסטינים נהרגו, בהם 120 מחבלים והשאר אזרחים.

עזה היום. AP
תקיפה בעזה, השבוע/AP

מפקדי החמאס ירדו למחתרת ונותרו בבונקרים, אך מהר מאוד הבינו כי צה"ל מחפש מלחמה סטרילית. לא ניתן להשוות בין מבצע "עמוד ענן" למבצע "עופרת יצוקה", שכן באחרון בוצע שלב קרקעי בו תוארו אירועים בהם חשו מפקדי חטיבות כי החיילים שלהם בסכנה ועל כן האצבע על ההדק הייתה לעיתים משוחררת. הרמטכ"ל, בני גנץ, נקט בגישה מחמירה בכל מה שקשור לתקיפות וכל מטרה בבנק המטרות עברה את מבחן השיפוט של הפרקליט הצבאי, אלוף דני עפרוני, שהטיל סייגים על חלק מהמתקפות. קציני הפרקליטות הצבאית ישבו בתאי התקיפה, "חופת אש", כדי לסייע בזמן אמת לדילמות שהתפתחו בשטח. המטרה הברורה הייתה לחזק את הלגיטימציה הבינלאומית למבצע.

על אף שבכירי החמאס ישבו בבונקרים לאורך המבצע, הארגון זיהה מהר מאוד את היוזמה הישראלית והחל לאיים על אזרחיו שלא ישמעו להנחיות צה"ל על מנת שישמשו מגן אנושי עבור מפקדיו. באירוע אחד שנחשף למודיעין הישראלי זוהה דובר משרד הפנים של ממשלת החמאס בעזה, אסלאם שהואן, לאחר שעלה ביום שני השבוע לשידור ב"רדיו אל קודס", והפציר במאזינים שלא להתייחס למסרונים שנשלחו על ידי "האויב הציוני" למכשירים הסלולריים.

השדרן סיפר לדובר משרד הפנים כי צה"ל הצליח לחדור לרשת הטלפונים הביתית ולשלוח הודעות קוליות ומסרונים לרשת הסלולר "ג'ואל", תוך כדי שהוא קורא להם לעזוב את בתיהם ולעבור למקום בטוח. שהואן העביר מסר ברור לאזרחים הפלסטינים שלא ייצאו מבתיהם. "אנו מזהירים את בני עמנו הפלסטיני, כי האויב הציוני החל לחדור לרשת התקשורת הפלסטינית ולהתקשר למספרי הטלפונים הסלולאריים... ולכן אנו מזהירים שלא להתייחס ולא להגיב על שום מספר, אשר מקורו אינו ידוע... לא להשיב על כך על מנת לא להפיץ פחד או אימה.. הוא (צה"ל. א.ב) כעת מנסה להרוויח את גורם הזמן על מנת להגביר את ההפצצה על האזרחים כדי שיצליח לחדור אל תוך החזית הפנימית". כך הפך החמאס את האזרחים ברצועת עזה לנשק האסטרטגי שלו - שכפ"ץ אנושי שמגן עליו מפני התקפות צה"ל.

פעילי חמאס חמושים ליד אוהל האבלים על מותו של אחמד ג'עברי. רויטרס
פעילי חמאס ליד אוהל האבלים של ג'עברי בעזה/רויטרס

הרמטכ"ל דיבר מספר פעמים על היום שאחרי וחוסר הבהירות לגבי המתרחש ברצועת עזה. רצה ולא אמר, כי הנהגת החמאס התעוררה למציאות חדשה עם הכרזת הפסקת האש. לא ההרס ברחובות והפגיעה בסמלי שלטון, מחסני תחמושת, אמצעי לחימה ומפקדים בכירים, אלא היכולת לשלוט ברחוב הפלסטיני שמריר וזועם על העימות מול ישראל. במערכת הביטחון מאוהבים במילה "המשילות". ארגון חמאס יידרש להוכיח כי הוא בעל הבית ברצועת עזה. חיסולו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, הותיר חלל בתחום הצבאי ברצועה. ג'עברי היה ידוע כחזק מאוד ואלים, ומי שהמרה את פיו סבל מנחת זרועו. אל הוואקום הזה נשאב באופן טבעי מרואן עיסא שמוגדר כמספר 2 בארגון, ומי שאחראי על ניהול הזרוע הצבאית בפועל.

בסבב האלים האחרון שקדם למבצע "עמוד ענן" היה ג'עברי בקהיר ומי שניהל את הלחימה היה עיסא, שבהתאמה חסרת פרופורציה לצה"ל הוא מוגדר כראש אגף המבצעים. לצדו פועל מוחמד דף, בכיר המבוקשים אחריו צה"ל רודף משנת 2000. דף, שנפצע אנושות במספר התקפות של צה"ל ברצועה, יצא לתהליך שיקום ממושך בחו"ל, חזר לעזה, עדיין חי כמבוקש, אך הפתיע את המודיעין הישראלי כשהתחתן ואף הוכיח את אונו. בשנים האחרונות הוא הופקד על בניין הכוח של הארגון. החשש בקרב ראשי החמאס הוא כי ראשי ארגוני הטרור הפלסטינים לא יסורו במהירות למרותו של עיסא ובתום סבבי השיחות הפנימיות בעזה הוא עשוי להיאלץ להפגין משילות בכוח הזרוע.

ההתגוששות שבפתח עשויה להפוך את ישראל לקורבן של קרבות הירושה. מנגד, מעמדו של ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הנייה, מתחזק לא רק בגלל שג'עברי האפיל עליו באמצעות הזרוע הצבאית כשם שמשמרות המהפכה האפילו על המשטר האיראני בתחילת דרכו של משטר האייתולות. הנייה נתפס כעת בעולם כראש ממשלה לגיטימי שמקבל יחס ומשאבים ממדינות הליגה הערבית והמערב. החשש בישראל הוא מניסיון לפייס בין הרשות הפלסטינית ובראשה אבו מאזן לחמאס בראשותו של הנייה.

מהלך כזה עשוי לסדוק את אסטרטגיית הבידול שנועדה ליצור חיץ בין יהודה ושומרון לעזה. בקרוב תצטרך ישראל להכריע האם היא נענית לדרישת להרחיב את מרחב החיץ בים התיכון כדי להחזיר את ענף הדיג לימיו הטובים ולהגדיל את היכולות הימיות של הזרוע הצבאית, לפתוח את מעבר רפיח ולאפשר מעבר סטודנטים, בנקאים וסוחרים מעזה ליהודה ושומרון. האתגר הישראלי יהיה לשמור על מעמדו של אבו מאזן שנחלש מאוד בחודש האחרון. קריסת הרשות הפלסטינית מצד אחד או הסכם פיוס מצד שני עשויים להעלות את קרנו את החמאס לא רק בעזה, אלא גם בשטחי יהודה ושומרון.

המערכה באוגדת עזה החלה כעת

אתמול בבוקר שוחח הרמטכ"ל עם קצינים בפיקוד דרום והדגיש מספר פעמים כי צה"ל נערך למערכה שאחרי מבצע "עמוד ענן". עדיין לא ברור כיצד תבוא הפסקת האש לידי ביטוי בשטח, מה מותר ומה אסור לעשות לאורך גדר המערכת, ולכן יש להיערך במספר דרכי פעולה לניסיונות להצר את צעדיו של צה"ל. "אתה צריך כל הזמן לחשוב איך אתה מנהל את ההישגים הללו ביום שאחרי, ותזכור שהזמן משחק לידי מי שמנצל אותו", אמר הרמטכ"ל למפקד אוגדת עזה, תא"ל מיקי אדלשטיין, שקיבל את האחריות על האוגדה בחזרה מידי תא"ל מוטי ברוך.

הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, בביקור הבוקר בדרום.. דובר צה"ל
"צריך כל הזמן לחשוב איך אתה מנהל את ההישגים". גנץ/דובר צה"ל

השאלה המרכזית היא כיצד תראה המלחמה על גדר המערכת, והאם צה"ל יוכל לפעול מערבית לקו הגבול כדי להרחיק את הטמנת מטעני החבלה באמצעות פעולות הנדסיות. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, נוהג לומר תמיד על הדינאמיקה הצבאית במזרח התיכון כי"יש סובב ויש מסובב. תבחרו באיזה צד אתם רוצים להיות ותחתרו לשם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully