וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: צה"ל מוכן להפציץ את עזה

2.11.2012 / 12:00

החמאס מבין שעימות צבאי רחב מול צה"ל עשוי להחזירו לימי תחילת כהונתו ברצועה. בעודו מתמודד עם המשבר הכלכלי, הארגון לא מגלה איפוק כלפי ניסיונות לערער על סמכותו

אלוף פיקוד הדרום, טל רוסו, נפגש לפני כשלושה שבועות במפקדת התיאום והקישור של צה"ל ברצועת עזה עם ראשי האיגודים המקצועיים הפלסטינים מעזה שבאו לבקש היתרים מיוחדים לכניסת סחורות לרצועה. רוסו השיב בעברית, וקציני המת"ק תרגמו לערבית. רוסו ניצל את השיחה להעביר מסר ברור לראשי החמאס ולבכירי הכלכלה הפלסטינית ברצועה: "אם אתם תגררו את ישראל למבצע נוסף ברצועת עזה, חבל לכם על הזמן. המכה תהיה מאוד קשה". חלק מהפלסטינים לא היו צריכים תרגום. נציג הרשות הפלסטינית, ח'ליל פארג' שהיה אחראי על תיאום המפגש, הודח מתפקידו כי לא תיאם את האירוע באופן רשמי עם הרשות הפלסטינית.

כבר ברור לצמרת המטה הכללי כי צה"ל מוכן למבצע רחב היקף ברצועת עזה וכל מה שנותר הוא ללחוץ על כפתור הפעולה. קצין בכיר בצה"ל, שחשוף לתכניות האופרטיביות של פיקוד הדרום, התייחס השבוע למצב הבלתי נסבל לאורך רצועת עזה ואמר: "מי שחושב שמבצע עופרת יצוקה יחזור על עצמו טועה ומטעה. זה יהיה משהו אחרי לגמרי. הנחיית הרמטכ"ל היא לא להתכונן למלחמות העבר, אלא למלחמות העתיד".

החמאס מבין שעימות צבאי רחב מול צה"ל עשוי להחזיר אותו לימים של תחילת כהונתו ברצועה בקיץ 2007, ולכן הוא מבצע מהליכים מדיניים בעיקר מול מצרים כדי לסכל כוונות נגד ארגוני הטרור הפלסטינים. עד כה המצרים הצליחו למנוע בשני מקרים שונים תגובה חריפה מצד ישראל בתגובה לשיגורי הרקטות. מנגד, ישראל מעבירה מסרים ישירים וגם באמצעות בכירים אמריקאים כי הסבלנות של ממשלת ישראל עומדת לפקוע.

בצה"ל מסבירים כי שלטון החמאס מאוד אפקטיבי ברצועת עזה, אך גם ממדיניות ישראלית מושכלת יש לו גם מה להפסיד. הרחוב הפלסטיני מכיר בכוחו. מנגנוני הביטחון מאוד קשוחים ולא מגלים איפוק כלפי שום ניסיון לערער על סמכותם. לאחרונה התקיימו הפגנות נגד הפסקות החשמל ברצועה שנובעות כתוצאה מהתעקשות של החמאס לייבא דלקים ממצרים ולא מישראל, על מנת שהמיסוי יעבור לידי ממשלת החמאס ולא ידי הרשות. כתוצאה מכך אספקת הדלקים לא סדירה ולעיתים קרובות יש הפסקות חשמל, ובשל כך משתמשים האזרחים בנרות לתאורת הבית וגורמים לשריפות. באירוע הקשה האחרון נשרפו זוג תאומים, כאשר אחד נשרף למוות והשני ניצל, אך כעבור שבוע מת מפצעיו. העיתונות בבורג' סיקרה את הפרשה והאזרחים באותה שכונה יצאו להפגין ברחובות. תוך זמן קצר הגיעו אל המקום כוחות הביטחון של החמאס ו"שברו את העצמות", במילים עדינות, לכל מי שניסה לקרוא תיגר על המשטר.

אישה וילדה בשוק בעזה. AP
פגיעה אנושה באלפי רוכלים שמוכרים פירות/AP

ראש הזרוע הצבאית של החמאס, אחמד ג'עברי, משליט טרור ברחובות ואיסמעיל הנייה עסוק בלבסס את סיכויו לזכות בתפקיד ראש המטה המדיני של התנועה, במקומו של חאלד משעל. בפועל, אין מצור ברצועת עזה. לאחרונה פרסמה ממשלת החמאס מכרזי תכנון לבניית עיר ממערב לחאן יונס על שמו של אמיר קטאר. התכניות כוללות גרעין ראשוני של 1,000 יחידות דיור ובניית מחלפים, טיילת וחניונים. עזה נמצאת תחת תנופת בנייה אדירה. בשנת 2009 סקטור הבנייה תפס 3% מהתוצר המקומי בעזה ובשנת 2011 הוא הגיע ל- 17%. האבטלה ירדה מ-50% ל-30%. פועלים פלסטינים יוצאים לעבודה בטורקיה דרך רפיח באישור מצרי, וכרגע יש מחסור בידיים עובדות כדי ליישם את תכניות הבנייה.

מאחורי הקלעים מתנהלת מלחמה בין הרשות הפלסטינית לחמאס מהיכן יכנסו החומרים לבניית העיר ושאר הפרויקטים. ישראל הבהירה באופן חד משמעי כי לא תסכים למעבר סחורות ללא אישור של הרשות. החמאס כבול בהצהרות של עצמו, כפי ששר החקלאות בעזה, עלי אטרשאווי, הכריז לפני יום הכיפורים שאפשר לייבא מישראל רק בננות ותפוחים. התוצאה בפועל היא התייקרות מידית של שאר הפירות ופגיעה אנושה באלפי רוכלים שמוכרים פירות באמצעות עגלה וחמור בשווקים. לחץ של הרחוב, גרם לשר החקלאות לחזור בו בחלק מההוראות.

אם ממשלת החמאס רוצה להביא לפריחה כלכלית, היא חייבת לייצא סחורות, אך כשהחמאס מתעקש לצמצם את הקשר עם ישראל עד כדי ניתוק, הוא לא יכול לקדם את המהלך. בפועל, הוא מצליח לשרוד כי מחצית מתקציב הרשות הפלסטינית (סך כל התקציב עומד על 2.5 מיליארד דולר), מועבר לרצועה, ובין היתר הוא מממן 60,000 פקידים לשעבר שעבדו ברשות לפני עליית החמאס ויושבים בבית. התסכול ברחוב הפלסטיני בגרף עלייה ככל שהחמאס לומד כיצד להשתלט בצורה עוינת על המערכות הכלכליות ברצועה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

גורם ביטחוני הזכיר את חברת הביטוח שהקימה ממשלת החמאס וקרא לציבור לרכוש את שירותיה. "עד לא מזמן ביטוח על פי חוק האסלאם היה ח'ראם' ופתאום בגלל זה מכניס כסף זה ח'לאל (כשר)?", אמר הגורם הביטחוני, "לאחרונה החלו אזרחים להתאבד בגלל מצוקה כלכלית. אזרחים אחרים הציתו את עצמם. ברדיו של החמאס החלו לאסור על הציבור להתאבד בטענה שזה מנוגד לחוקי האסלאם. בהתחלה הייתי בהלם. החמאס מתנגד להתאבדות?".

המנהרות במעבר רפיח מכניסות כסף רב לבכירי החמאס. בתקשורת הפלסטינית מחוץ לרצועה טוענים כי יש בה 600 מתעשרים חדשים שהפכו למיליונרים, וכולם אנשי חמאס. אחד מהם הוא שר הפנים של החמאס, שהיה דל אמצעים לפני שמונה לשר וכיום הוא נשוי לארבע נשים, וכל אחת מהן מתגוררת בווילה משלה. הבן של שר הבריאות מעורב בהברחות סמים ונוסע ברחובות עזה במכוניות פאר. הציבור זיהה את המהפך החומרי בקרב בכירי החמאס והחל למתוח ביקורת גלויה, הנייה וג'עברי התקשו להתעלם מהביקורת ובשל חשש מאביב ערבי-פלסטיני הם ביצעו רה-ארגון בממשלה, אך עדיין התוצאות בשטח לא מזהירות והניתוק מישראל מייצר בירוקרטיה קשה.

אחת הטענות הקשות נעוצה ברמת השירותים הגרועה גם כך בתחום הבריאות. בצפון הרצועה הבדיחה הכי שכיחה מספרת על בית החולים "כאמל עדואן" ששינה את שמו לכאורה ל"כמאל אעדם" (בתרגום חופשי: מוציא להורג). הטורקים, הבלגים והקטארים מימנו הקמת בתי חולים, אך רמת הרפואה נמוכה מאוד. משלחת רופאים ערבים ישראלים שביקרה ברצועה חזרה עם פנים נפולות לאחר שהחמאס הבהיר להם שאף רופא פלסטיני בעזה לא יבצע התמחות בישראל. מצרים מצדה, מנסה להרגיע את האווירה בין הצדדים, כי עימות אלים עלול להצית את הכיכרות בקהיר, אך ישראל ברוח הבחירות נושאת על גבה מנת איפוק מוגבלת.

המדיניות האזרחית שמובלת על ידי מתאם הפעולות בשטחים האלוף איתן דנגוט מניבה מנופי לחץ משמעותיים על החמאס, שמעדיף להתנתק מישראל, אך אין לו ברירה אלא להיות מחובר אליה בטבור. בפועל, ברור לשני הצדדים שאם יפתח עימות רחב בעזה יידרשו לחמאס שנים רבות של עבודה ומשאבים רבים כדי לחזור למצבו המשגשג כיום.

שמני קרא את המפה

מסר לקוני וקצר בישר בשבוע על סיום שירותו של האלוף גדי שמני בתום 35 שנות שירות על מדי צה"ל. בסדר הקבוע, כשיש אי הסכמה, נכתב כי שמני ביקש לפרוש והרמטכ"ל בני גנץ אישר זאת. האלוף שמני יכול היה להישאר עד הרגע האחרון ולראות איך הוא לא נבחר לתפקיד סגן רמטכ"ל, אבל כבר בשבועות האחרונים הבין שסיכויו קלושים והחל לחפש את דרכו החוצה, כולל תיאום פגישות עם בכירים במשק הישראלי. העובדה שבעבר היה מזכירו הצבאי של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לא הוסיפה לו נקודות אצל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואנשיו. כמו כן, שר הביטחון, אהוד ברק, לא היה שבע רצון מעבודתו כנספח הצבאי בוושינגטון. יש טוענים כי חלק מביקוריו של ברק בארה"ב כלל לא תואמו עם האלוף שמני ואנשיו. גנץ, שלו היכרות עמוקה את התפקיד אותו מילא בטרם התמנה לסגן הרמטכ"ל, בחן בעיניים מקצועיות וחדות את תפקודו וציפה ליותר ממי שמילא את תפקיד אלוף פיקוד מרכז והבין את הקשיים של ישראל מול המערב. למרות זאת, נהג בו הרמטכ"ל בכבוד ובנימוס. לזכותו של האלוף שמני יאמר שקרא את המפה ולא נאחז בקרנות המזבח.

בחירת סגן הרמטכ"ל אינה כאב הראש היחידי שיש לגנץ, שכן אחרי שיבוץ התא"לים השבוע שנראים כשדרת הקצינים הנוצצת ביותר מזה כעשור, הוא יידרש לבחור בשבועות הקרובים את מפקדי החטיבות הסדירות בצה"ל. מדובר בכאב ראש לא קטן שכן ההחלטות הללו מהוות את הקרקע ממנה יצמחו שדרת המפקדים הבכירים הבאה של צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully