וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדת זרה: "גירשו אותי בגלל שהתלוננתי על העבודה"

גלעד גרוסמן

12.12.2012 / 15:10

אזרחית מולדובה, שהגיעה לישראל לעבוד בסיעוד לפני כשבועיים, טוענת כי היא מוחזקת במעצר בנתב"ג לאחר שנציגי חברת ההשמה שהעסיקה אותה בישראל ניסו לגרש אותה

כמה קל להתעמר בעובדת זרה? נ', אזרחית מולדובה, טוענת כי היא מוחזקת במעצר בנמל התעופה בן גוריון מאז יום שבת, לאחר שנציגי חברת ההשמה שהעסיקה אותה בישראל ניסו להעלות אותה על מטוס ולגרש אותה לקייב, מכיוון שהתלוננה על עבודתה. היא הגישה תלונה במשטרה נגד חברת כח האדם, בעוד החברה טוענת כי היא אינה אמינה. בינתיים, משרד הפנים החליט לבחון את האפשרות להסדיר את מעמדה.

על פי עתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד, באמצעות עו"ד נמרוד אביגאל מהמוקד לסיוע לעובדים זרים, בסוף נובמבר שילמה נ', בת 38 ואם לשני ילדים, 6,000 דולר לחברת כוח אדם במולדתה כדי לבוא ולעבוד בסיעוד בישראל באופן חוקי. היא קיבלה אשרת עבודה בשגרירות ישראל בקישיניב, וטסה לישראל לפני כשבועיים.

לטענתה, כאשר נחתה בישראל אסף אותה בשדה התעופה אדם בשם צביקה, נציג חברת השמה בישראל שאת שמה היא אינה יודעת, שהסיע אותה למשרדי החברה בנתניה ומשם לבית מעסיקה. כאשר החלה לעבוד היא גילתה שתפקידה הוא לשבת במשך 12 שעות ביום לצד מיטת המעסיק בחדר מלא מכשירים. היא סיפרה לאחותו של המעסיק כי היא מפחדת מהמכשירים, ובעקבות זאת קיבלה שיחת טלפון מחברת כוח האדם במולדובה, ונמסר לה להיאזר בסבלנות.

בשבת האחרונה, נטען בעתירה, הגיעו לפתע אותו צביקה ואישה נוספת לבית מעסיקה של נ' והורו לה לארוז את חפציה, תוך שהם צועקים עליה "קחי את הדברים, לא רוצים אותך כאן". לטענתה, בזמן שהיא ארזה את חפציה שילמה אחותו של הגבר שאצלו עבדה 2,000 שקל לאישה שהגיעה יחד עם צביקה, וזאת עבור עבודתה של נ'. אולם, האישה העבירה לנ' 400 שקל בלבד. אז, לטענתה, דחפו אותה השניים בכוח לתוך מכונית והסיעו אותה ללא ידיעתה לנתב"ג .

"יאללה, יאללה, המטוס ממריא"

על פי העתירה, כאשר הגיעו השלושה לשדה התעופה מסר צביקה את מזוודותיה של נ' המבוהלת לחברת התעופה ולקח אותה לבידוק הביטחוני, תוך שהוא צועק עליה "יאללה, יאללה, המטוס ממריא". נ' סירבה לעלות לטיסה שהוזמנה לה, אשר מסתבר שיעדה היה בכלל קייב. אולם, מכיוון שהיא עברה את הבידוק הביטחוני נחשבת העובדת כמי שיצאה מישראל, ומכיוון שאין לה אשרת כניסה חדשה, היא נלקחה למתקן המסורבים.

בתגובה שהגיש היום (שלישי) משרד הפנים נכתב כי יש לדחות את הבקשה. במשרד אומרים כי ברגע שנ' עברה את ביקורת הגבולות פגה אשרתה החוקית ולכן אין מקום לאפשר לה לחזור. עוד נכתב, כי נ' התפרעה וסירבה לעלות על טיסה למולדובה, ולא לקייב כפי שטענה. כמו כן, במשרד הפנים טוענים כי בתשאול שנערך לנ' היא אמרה תחילה כי ביקשה לעזוב את ישראל לאחר שחברת כוח האדם החליטה "להעלותה על טיסה חזרה", אולם אחותה, שעובדת בישראל, שכנעה אותה להישאר. בהמשך, נטען, אמרה כי המשפחה שאצלה עבדה לא היתה מרוצה מעבודתה. לדברי המשרד, הטענה בדבר הניסיון לכפות עליה לעזוב את הארץ הושמעה לראשונה רק במסגרת התביעה.

עוד נטען בתגובת משרד הפנים כי לדברי משפחתו של החולה בו טיפלה, נ' החליטה להפסיק לעבוד אצלם מכיוון שרצתה לעבוד קרוב יותר לאחותה המתגוררת בחיפה. כמן כן נכתב כי חברת כוח האדם ציינה כי החליטה לשלוח את נ' חזרה למולדתה לאחר שהתגלה שאחותה וקרובי משפחה נוספים עובדים בישראל, וכי היא נמצאה לא אמינה לאחר שהחליטה לנטוש את המעסיק שלה. למרות זאת, במשרד הפנים הודיעו כי יסכימו לבדוק את האפשרות להעסיק את נ' בישראל באופן חוקי בתחום הסיעוד.

ממוקד סיוע לעובדים זרים נמסר: "המקרה שלפנינו ממחיש את הקשיים שמהגרי עבודה נאלצים להתמודד עימם במציאות היומיומית בישראל, כאשר חברות כוח האדם והרשויות לא פעם מפשיטות אותם מאנושיותם ומנצלות את מצבם ואת חוסר האונים שלהם. מדובר באנשים ששילמו הון עתק כדי לבוא לעבוד כאן". במוקד הוסיפו כי ביום שבת יצוין בסינמטק בתל אביב "יום המהגר הבינלאומי", ש"נועד להזכיר למי ששכח שמדובר בבני אדם בעלי זכויות יסודיות בדיוק כמונו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully