וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תבוטל ההגבלה על העסקת עובדים זרים בחקלאות

עמירם כהן

1.7.2012 / 8:42

ארגוני החקלאים, משרדי האוצר והחקלאות, ורשות התעסוקה וההגירה בתמ"ת הסכימו על מתווה חדש להעסקת עובדים זרים. לפי המתווה החדש יופחת מספר העובדים בהדרגה ל-16 אלף בשנה

לאחר חודשים של משא ומתן הסכימו ארגוני החקלאים, משרדי האוצר והחקלאות, ורשות התעסוקה וההגירה בתמ"ת, על מתווה חדש להסדרת המחסור בעובדים בחקלאות.

המתווה החדש קובע כי מספרם של העובדים הזרים הקבועים בחקלאות יופחת בהדרגה, מכ-25 אלף ל-16 אלף עובדים בשנה. מאידך, ההסכם קובע כי החקלאים יורשו להעסיק עובדים זרים עונתיים ל-4-9 חודשים בשנה, ללא הגבלת מספרם, כמתחייב מהעונתיות שבתעסוקה החקלאית. העובדים העונתיים יגויסו ויובאו לארץ על ידי רשות האוכלוסין וההגירה, בהתבסס על רשימות שיעבירו ארגוני החקלאים ומשרד החקלאות. על הבאת עובד זר לתקופת העסקה עונתית אחת, ישלמו החקלאים כ-1,000 דולר - עבור רכישת כרטיסי טיסה, ביטוחים ואגרות שונות. בתום העונה החקלאית, יחזור העובד הזר לארצו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד על פי ההסכם המתגבש, שהות מצטברת של עובד זר עונתי לא תעלה על 63 חודשים, בדומה לשהות המצטברת של עובדים זרים קבועים כיום. לאחר 63 חודשי העסקה עונתית מצטברת, ייאלץ החקלאי להחליף את העובד. מעסיק שלא יהיה מרוצה מהעובד יהיה רשאי להזמין במקומו עובד זר אחר.

בנוסף הוסכם כי לא יתאפשר ניוד של עובדים זרים בחקלאות בין מעסיקים שונים, כפי שמקובל כיום. נקבע תוגבר האכיפה על חקלאים המעסיקים עובדים זרים ("ברחנים"), שעזבו את מעסיקיהם ללא היתר. תוגבר האכיפה גם על מעסיקי עובדים זרים שהובאו לתעסוקה בחקלאות, שעזבו את מעסיקיהם ומצאו תעסוקה בגינון, במסעדות, במלונות וכדומה. עוד נקבע כי ייעשה מאמץ להגדיל את העסקת ישראלים בחקלאות, שיועסקו כל השנה בעבודות חקלאיות שאינן עונתית.

את המהלך יזמו יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, מנכ"ל ההתאחדות אבשלום וילן, ומזכיר ארגון מגדלי ירקות מאיר יפרח. צור אמר ל-TheMarker כי "המתווה החדש מהווה ערובה יעילה להתמודדות עם המחסור הכרוני בכוח אדם בחקלאות, ויהווה מנוף להגדלת הייצור והיצוא החקלאי לחו"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully