וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בימין על חשיפת ההקלטה: "סילבן הביך אותנו"

יהושע בריינר

11.12.2012 / 8:53

בעקבות ההקלטה שנחשפה בוואלה! חדשות, שבה מודה השר שלום כי השופט לוי מונה לבדיקת המאחזים ביו"ש בשל היותו איש ליכוד בעברו, אומרים בימין: "יש דברים שמוטב שלא ייאמרו"

צילום: גדעון צנטנר, שי מכלוף, לע"מ; עריכה: גדי וינסטוק

חשיפת ההקלטה בוואלה! חדשות אמש (שני), שבה נשמע המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, מודה כי השופט בדימוס אדמונד לוי מונה לתפקיד יו"ר הוועדה המשפטית לבדיקת המאחזים ביהודה ושומרון בשל היותו איש ליכוד בעברו, גרמה למבוכה גדולה בימין ובהתנחלויות. שלא לייחוס, אמרו גורמים רבים כי היה ברור לכל כי חברי הוועדה מונו על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על מנת לספק דו"ח נגדי לדו"ח המאחזים שהכינה בכירת הפרקליטות לשעבר, טליה ששון, אולם הביעו ביקורת על שלום משום שהתבטא בעניין בפומבי. "יש דברים שמוטב שלא ייאמרו", אמר אדם המעורה היטב בסוגיות המשפטיות ביהודה ושומרון, "שלום הביך אותנו בדבריו ומעמיד עכשיו בצל, שהיה נתון בלאו הכי, את הדו"ח כולו".

גם אלן בייקר, חבר ועדת לוי, התייחס להקלטה של השר שלום. בייקר, היועץ המשפטי של משרד החוץ בעבר, הבהיר בראיון לגלי צה"ל הבוקר כי אפילו אשתו לא יודעת מה הן עמדותיו הפוליטיות. "דאגתי לזה שמשך כל הקריירה שלי אהיה נטול זיהוי עם נטייה פוליטית, כך שאיך סילבן שלום יכול להגיד ש'יודעים מי זה אלן בייקר'?", אמר.

הוגש דו"ח צוות לוי: אין כיבוש, להכשיר מאחזים. לשכת העיתונות הממשלתית
"דו"ח נגדי לזה של טליה ששון". השופט לוי מגיש לנתניהו את הדו"ח/לשכת העיתונות הממשלתית

ששון עצמה, שחשפה בין היתר, במסגרת הדו"ח שחיברה ב-2005 לבקשת ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, תקצוב של עשרות מאחזים בלתי חוקיים על ידי המדינה, אמרה הבוקר כי לא הופתעה מדבריו של שלום על השופט לוי, ותקפה את מסקנות דו"ח הוועדה, שקבעה כי אין כיבוש ביהודה ושומרון. "העובדה שיש לשופט כלשהו זהות עם הליכוד בעברו איננה אומרת הרבה", אמרה ששון לוואלה! חדשות, "הרי כל שופט שם פתק כלשהו בקלפי, אך הדבר אינו פוסל אותו מלשפוט. השאלה המרכזית היא באיזה מידה שופטים נותנים לדעותיהם הפוליטיות להשפיע על עמדותיהם המשפטיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
סילבן שלום בטקס לכל איש יש שם ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, מאי 2011. עומר מירון
"מעמיד בצל את הדו"ח כולו". שלום/עומר מירון

לדברי ששון, "חוות הדעת של ועדת לוי איננה משקפת את הדין הקיים בישראל. מה שקובע בעניין זה הוא דעת הרוב בבית המשפט העליון ותו לא. השופט בדימוס לוי היה בדעת מיעוט בפסק הדין בעניין ההתנתקות, אחד מול עשרה, עמדה אשר דומה להפליא למה שכתב בדו"ח, כך שברור שמי שבחר בו לכהן בראש הוועדה ידע היטב מה עמדותיו של לוי. הבעיה היא שחוות דעתה של הוועדה איננה משקפת את הדין הקיים. שימוש משפטי פרקטי בחוות הדעת יהיה מאוד פרובלמטי בלשון המעטה, וספק אם יעמוד בביקורת בג"ץ" .

"וינשטיין טרם אישר את דו"ח לוי"

על רקע דבריו של השר שלום, אומרים גורמים בימין כי גם דו"ח ששון היה מוזמן מראש, שכן ששון בעצמה התמודדה בבחירות הפנימיות במפלגת מרצ. "זה מגוחך", היא הגיבה, "כשאני מוניתי לערוך את הדו"ח זה היה חמישה חודשים אחרי שפרשתי משירות המדינה, אך השקפותיי הפוליטיות לא היו נחרצות כמו ארבע שנים אחרי, כשהתמודדתי במרצ. ההזדהות הפוליטית שלי באה רק לאחר כתיבת הדו"ח ואין בינו לבין עמדותיי קשר. לראיה, אם היה הדו"ח היה פוליטי, איך ייתכן שהיועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, אישר את הדו"ח? ואיך ייתכן שעד היום היועץ המשפטי, יהודה וינשטיין, טרם אישר את דו"ח לוי?".

כאמור, מרבית דוברי הימין העדיפו שלא להגיב לדבריו של שלום, למעט בודדים, ובהם גם אורית סטרוק, מראשי היישוב היהודי בחברון ומועמדת ברשימת מפלגת "הבית היהודי" לכנסת הקרובה. "השאלה האמיתית", אמרה סטרוק, "אינה מדוע אוישה ועדת לוי במשפטנים בעלי השקפת עולם לאומית, אלא מדוע ואיך השתלטה על הפרקליטות השקפה אולטרה-שמאלנית שהובילה את הממשלה פעם אחר פעם למחוזות המנוגדים להשקפתה. השקפה זו של פרקליטות המדינה היא שאילצה את הממשלה להקים ועדת בדיקה חיצונית שתאפשר חשיבה משפטית ולאומית אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully