וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: ירידה במספר ההרוגים בפיגועים בעולם מ-2007

4.12.2012 / 21:49

"אינדקס הטרור העולמי", מחקר מקיף על אירועי טרור בעולם, מראה כי מספר הפיגועים גדל פי 4 מאז פיגועי 11/9. בסוריה ותימן חלה ב-2011 ההידרדרות החמורה ביותר במצב הביטחוני

מספר ההרוגים במתקפות טרור ברחבי העולם בשנת 2011 היה הנמוך ביותר מאז 2007, אך יחד עם זאת, מספר הפיגועים גדל פי ארבעה מאז פיגועי 11/9 בארצות הברית בשנת 2001 – כך עולה מ"אינדקס הטרור העולמי" שפרסם היום (שלישי) מכון מחקר אמריקני-אוסטרלי. ממצאי המכון מצביעים על כך שעירק, פקיסטן ואפגניסטן הן המדינות שהושפעו במידה הרבה ביותר מאירועי הטרור. על פי הממצאים, בשנת 2011 נהרגו 7,473 בני אדם ב-4,564 פיגועים שאירעו ברחבי העולם – ירידה של 25% במניין ההרוגים בהשוואה ל-2007, השנה שבה המערכה האמריקאית בעירק הייתה בשיאה. כמו כן, בשנת 2002 נהרגו 3,823 בני אדם ב-982 פיגועים.

חלק לא מבוטל מהמחקר הוקדש להידרדרות המצב בסוריה, שבה כוחות הצבא, הנאמנים לנשיא בשאר אסד, נלחמים נגד כוחות המורדים המתנגדים למשטר בדמשק ותוקפים באכזריות את האוכלוסייה האזרחית, שמתקוממת נגד אסד זה כ-20 חודשים. לפי החוקרים, המורדים הסורים הגבירו את השימוש בפיגועי התאבדות והפגזות נגד הצבא הסורי במהלך ההתקוממות, שהחלה במרץ 2011 בעקבות התעוררות "האביב הערבי" במדינות ערב. בתימן חלה ב-2011 התעוררות של פעילי אל-קאעדה, הפועלים נגד המשטר בצנעא.

זירת פיגוע תופת בעיירה מחמודייה שמדרום לבגדד בירת עירק, 23 ביולי 2012. רויטרס
עירק - בראש המדינות "הקטלניות" ביותר/רויטרס

המכון ערך בנוסף סקר של המדינות "הקטלניות" ביותר, לפי שקלול של מספר הפיגועים בכל מדינה, מספרי ההרוגים והפצועים וכן מידת הנזק שנגרם בכל אירוע. הסקר מראה כי עירק, פקיסטן, אפגניסטן, הודו ותימן תופסות את חמשת המקומות הראשונים. עורכי המחקר הגיעו למסקנה כי המלחמה שהכריזה ארצות הברית על הטרור, ובייחוד נגד ארגון אל-קאעדה ושלוחותיו ברחבי העולם, רק החריפה את המצב. החוקרים לא הצליחו להגיע למסקנה כי ביטחון המולדת האמריקאית השתפר בעקבות מלחמת החורמה שהכריז נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' בוש הבן, בעקבות פיגועי 11/9.

"לאחר מתקפת הטרור ב-2001 על ארצות הברית, ירד היקף פעילות הטרור בעולם לרמות שקדמו לשנת 2000. אך בעקבות הפלישה לעירק ב-2003, מספר הפיגועים זינק באופן דרמטי", הסביר סטיב קיללה, ראש המכון לכלכלה ושלום שבמסגרתו פועל מכון המחקר.

קיללה הוסיף כי לפי ממצאי המחקר, על מדינות "לחשוב פעמיים" לפני החלטה על פלישה צבאית למדינה אחרת, כפי שעשתה ארצות הברית בעשור הקודם באפגניסטן ועירק. לדבריו, כל עוד משבר במדינה מסוימת - כמו סוריה לדוגמה, לא נמצא בשלביו הסופיים, מספר מתקפות הטרור רק יעלה. החוקרים השתמשו בהגדרה של אוניברסיטת מרילנד למושג "טרור", לפיה מדובר ב"איום בכוח או שימוש בו באופן לא חוקי וכן באלימות, על ידי יישות שאינה מדינה, כדי להשיג מטרה פוליטית, כלכלית, דתית או חברתית באמצעות הפחדה, כפייה או איום". בעבודת המכון החוקרים לא כללו אירועים שבהם נפגעו בני אדם בפעולות שנתמכו על ידי מדינות כהפצצות אוויריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully