וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים מפגינים בקהיר; "מורסי חמק מהארמון"

ניר יהב

4.12.2012 / 19:42

חלק מהמפגינים המוחים על טיוטת החוקה המצרית, חדר את האבטחה והסתער על ארמון הנשיאות. 18 נפגעו מגז מדמיע. דיווח: מורסי הורה לעצור את ראשי האופוזיציה, בהם עמרו מוסא

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

אלפי מפגינים התאספו היום (שלישי) מחוץ לארמון הנשיאות בקהיר כדי להביע את מחאתם על תוכן החוקה החדשה שמקדם הנשיא מוחמד מורסי ושתובא למשאל עם ב-15 בדצמבר. במקום פרצו עימותים חריפים בין המפגינים לשוטרים, שהשתמשו בגז מדמיע כדי לפזר את ההפגנה. כתוצאה מכך נפצעו 18 בני אדם.

חלק מהמפגינים אף הצליח לחדור את מערך כוחות האבטחה שהוצבו מול הארמון והתקדם לעברו. עוד דווח כי כמה מפגינים הסתערו על רכב משטרתי ותקפו את הנהג ששהה בתוכו. שני מקורות ביטחוניים בקהיר דיווחו לסוכנות הידיעות רויטרס כי המהומות היו כה עזות, שהנשיא מורסי חמק מהארמון בסיוע מאבטחיו בשל חשש לחייו. "הנשיא עזב את הארמון", אמרו הגורמים.

מהומות מול הארמון הנשיאותי בקהיר, מצרים, דצמבר 2012. רויטרס
מפגינים מול ארמון הנשיאות, הערב/רויטרס

עדי ראייה דיווחו לאתר המצרי "אל-יום א-סאבע" כי כמה מפגינים הצליחו להפיל אופנוע שהיה אחד מכלי הרכב שליוו את שיירתו של הנשיא מוחמד מורסי. "המפגינים רדפו אחר שיירתו של מורסי. אחד המפגינים התעמת עם איש ביטחון שרכב על האופנוע האחרון בשיירה. המפגינים הצליחו להפיל את איש הביטחון, האופנוע נפל, והם הרסו את האופנוע. אותו איש ביטחון נמלט מהמקום".

לפי הדיווחים, המפגינים מנסים גם לפרוץ למטה מפלגת 'החירות והצדק' של תנועת האחים המוסלמים בקהיר. במקביל דווח כי מספר קצינים וחיילים הצטרפו לשורות המפגינים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"הפגנה קטנה וחסרת משקל פוליטי"

בתוך כך, רשת הטלוויזיה הלבנונית "אל-ג'דיד" דיווחה הערב כי מורסי הורה לפרקליט המדינה, טלעת עבדאללה, להורות על מעצרם של כל מנהיגי האופוזיציה, בהם: מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר עמרו מוסא, ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר מוחמד בראדעי, המועמד לנשיאות לשעבר חמדין סבאחי ומנהיג מפלגת אל-ופד א-סייד בדווי. לדיווח אין אישור מכל מקור אחר.

אלפי המפגינים התגודדו בשעות אחר הצהריים סביב כתלי הארמון וקראו "העם דורש להפיל את השלטון" - קריאה זהה לזו שנשמעה בהפגנות נגד הנשיא המודח, חוסני מובארק. כמו כן קראו המפגינים "להפיל את שלטון ה'מדריך' (מנהיג האחים המוסלמים - נ.י), "תסתלק, תסתלק", ו-"ההכרזה החוקתית בטלה ומבוטלת".

עדי ראייה במקום דיווחו לכלי תקשורת מצרים כי עוד ועוד אזרחים מצרים מצטרפים להפגנה, ובמקום הופסקה תנועת המכוניות. "אנחנו כאן כדי להבהיר לנשיא שאנחנו נגד משטר דיקטטורי וכדי לדרוש ממנו לבטל את הצווים הדיקטטוריים", אמר אחד המפגינים, איחאב שאווקי, "אנחנו דורשים ממנו לשנות את הרכב הוועדה לניסוח החוקה על מנת שתייצג את העם". במקביל אמר בכיר האחים המוסלמים, מוחמד חוסיין, כי מדובר בהפגנה קטנה "וחסרת משקל פוליטי".

מהומות מול הארמון הנשיאותי בקהיר, מצרים, דצמבר 2012. רויטרס
מפגינים מול ארמון הנשיאות, הערב/רויטרס

בשבוע שעבר אישרה ועדת ניסוח החוקה טיוטה ראשונה, אשר נוסחה באופן מזורז ותעמוד למשאל עם ב-15 בדצמבר. החוקה, שמתבססת בעיקר על ההלכה האיסלמית, עוררה ביקורת רבה – בין היתר עקב הסמכויות שהיא מעניקה לנשיא וכן בשל הרכב הוועדה שניסח את החוקה, אשר מורכב ברובו מגורמים מוסלמים. כמו כן, בחודש שעבר העניק לעצמו מורסי סמכויות חקיקה נרחבות, שהעניקו להחלטותיו חסינות משפטית עד אישור החוקה ובחירת הפרלמנט החדש.

בעקבות הצעדים הללו שבתו השופטים במצרים, וחלקם אף קרא למועצה המשפטית העליונה במדינה לסרב לפקח על משאל העם הקרב. עם זאת, אתמול הודיע יועצו המשפטי של מורסי, מוחמד גדאללה, כי המועצה הסכימה לפקח על ההצבעה. כמו כן, כמה עיתונים עצמאיים שבתו היום במחאה על הצעדים ה"דיקטטוריים" אותם נקט מורסי על מנת לקדם את החוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully