וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקה החדשה במצרים: דמוקרטיה על בסיס האיסלם

ניר יהב

29.11.2012 / 16:12

לפי טיוטת החוקה, המאשררת סעיפים רבים מימי מובארק, הנשיא יהיה מפקד הצבא אך יהיה זקוק לאישור הפרלמנט כדי להכריז על מלחמה. כהונתו תוגבל והוא לא יוכל לפטר את המופתי

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ועדת החוקה המצרית הצביעה היום (חמישי) על טיוטת החוקה המצרית החדשה, והסכימה לשמור על עקרונות חוקי האיסלם - השריעה, כמקור עיקרי לחקיקה במדינה, ולמעשה לא שינתה את מהותה מהחוקה הקודמת שהייתה נהוגה במצרים בימי שלטונו של הנשיא המודח, חוסני מובארק. החוקה, שניסוחה נדחה מאז תחילת השנה שעברה, מעניקה לנשיא החדש של מצרים סמכויות נרחבות, אך יש בה סעיפים שנועדו להגביל את כוחו.

הפלגים הסלפיים הקיצוניים והחוגים המתונים בוועדת החוקה התווכחו זמן רב על ניסוח החוקה, שמכילה 234 סעיפים. חבריה כבר הצביעו על 30 הסעיפים הראשונים בטיוטה, שתישלח לאחר מכן לאישורו של הנשיא, מוחמד מורסי. לאחר מכן, תובא החוקה למשאל עם בפני העם המצרי. ניסוח החוקה זורז, נוכח ההפגנות הסוערות במצרים בימים האחרונים, שפרצו במחאה על הצווים שפרסם הנשיא מורסי, שהעניקו לו סמכויות נרחבות.

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, בלשכתו בקהיר. 27 באוגוסט 2012. רויטרס
הנשיא עדיין ישלוט בצבא, אך יהיה גם נתון לפיקוח. מוחמד מורסי/רויטרס

לפי דיווחים כלי התקשורת במצרים, ההצבעה על 30 הסעיפים הראשונים של החוקה ארכה כ-45 דקות - מחצית מהסעיפים אושרו בהצבעה פה-אחד, ורק בסעיפים בודדים התעוררה התנגדות של אחד או שניים מחברי הוועדה. בשעות הערב צפוי הנשיא מורסי להכריז מתי ייערך משאל-העם על החוקה החדשה.

בשעות הצהריים, התקהלו צעירים רבים בכיכר תחריר בקהיר, וטענו כי טיוטת החוקה "אינה עולה בקנה אחד עם דרישות המהפכה המצרית". הם קראו לקיים הפגנת מחאה ביום שישי נגד הנשיא מורסי, ואמרו כי "החוקה אינה מייצגת את בני העם המצרי".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מפגינה נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בכיכר תחריר. Khalil Hamra, AP
הציבוא המצרי יצטרך לאשר את החוקה המלאה במשאל עם. מפגינים בקהיר, שלשום/AP, Khalil Hamra

לפי טיוטת מסמכי החוקה, שפורסמו בכלי התקשורת במצרים, החוקה החדשה תגביל את תקופת שלטונו של הנשיא לשתי כהונות בלבד, שכל אחד תימשך לכל היותר ארבע שנים. בנוסף, נקבע כי הנשיא – שהוא המפקד העליון של הכוחות המזוינים של מצרים - יוכל להכריז על מלחמה או על שיגור כוחות צבא מחוץ לשטחי מצרים רק אם "לקח בחשבון את עמדתה של המועצה הלאומית", ורק לאחר שקיבל את הסכמתם של רוב חברי הפרלמנט.

כמו כן, נקבע כי לא ניתן יהיה לפטר את המופתי הכללי של מצרים מתפקידו, והחוקה קובעת כי "העם הוא הריבון". חרף הרוח האיסלמיסטית הנובעת מן החוקה, נכתב בה כי המשטר המצרי יהיה מבוסס על עקרונות של דמוקרטיה ופלורליזם.

הטלטלה במצרים - כותרות נוספות
מורסי משיב למפגינים נגד שלטונו: "אני לא פרעה החדש"
ניסוח החוקה זורז בשל ההפגנות הסוערות ברחבי במצרים
בחסות ההפגנות: "מאות גברים תקפו 3 נשים בכיכר תחריר"


לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully