וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה למהומות: גיבוש החוקה המצרית יסתיים היום

28.11.2012 / 18:02

חברים בוועדת החוקה מסרו כי הטיוטה תובא להצבעה כבר מחר. נראה כי האצת המהלך קשורה למחאה נגד מורסי בשל הסמכויות שנטל, אותן הבטיח לבטל לאחר אישור החוקה ובחירת הפרלמנט

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ועדת ניסוח החוקה המצרית צפויה לסיים היום (רביעי) את הטיוטה הראשונה של החוקה, כך מסר ראש הוועדה, השופט הבכיר חוסאם אל-ע'ריאני. בנוסף, מספר גורמים בוועדה אישרו כי הטיוטה תובא להצבעת הוועדה כבר מחר. ההודעה הפתאומית נמסרה על רקע המחאה העזה בכל רחבי מצרים נגד הנשיא מוחמד מורסי, שהעניק להחלטותיו הגנה גורפת מפני מערכת המשפט המצרית – צעד אותו הבטיח לבטל מיד עם החתימה על החוקה וגיבוש הפרלמנט.

נמשכים העימותים בכיכר תחריר: "מורסי, תתבייש!". רויטרס
ההפגנות בכיכר תחריר נגד מורסי/רויטרס

בתוך כך, האתר המצרי "אל-אהראם" פרסם הערב סעיפים שצפויים להיכלל בחוקה החדשה ואשר נוגעים למעמד הצבא. בין השאר נקבע כי שר ההגנה ישמש כמפקד הצבא וימונה מבין קציני צבא מצרים. עוד נקבע כי בראש הגוף הקרוי "המועצה להגנה לאומית" יעמוד הנשיא ויהיו בו חברים יו"ר הפרלמנט, ראש הממשלה, שרי ההגנה, החוץ, האוצר והפנים, וכן ראש המודיעין, הרמטכ"ל, מפקד חיל הים, מפקד חיל האוויר ועוד קצינים בכירים.

"נתחיל לעבוד עכשיו ונסיים כבר היום, אם ירצה האל", אמר יו"ר הוועדה אל-ע'ריאני בפתח פגישת הוועדה בקהיר. כמו כן, ציין כי מחר, יום חמישי, יהיה "יום גדול" – אולם לא פירט מדוע. בנוסף, קרא לחברי הוועדה שפרשו ממנה בעקבות אופיה המוסלמי לשוב לתפקידם. חברי הוועדה יונס מחיון וסלאח עבד אל-מחמוד, שניהם מוסלמים סלפים, אישרו כי ההצבעה מתוכננת למחר. גם עמר עבדל האדי, אחד מאחרוני החברים הליברלים בוועדה, אישר את הדיווח.

"זירוז פעילות הוועדה - צעד שטותי"

עמר מוסא, מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר שהתמודד נגד מורסי לנשיאות מצרים, גינה היום את ההחלטה לזרז את תהליך גיבוש החוקה, כל עוד הרכב הוועדה - האיסלמיסטית בעיקרה - עדיין שנוי במחלוקת. "מדובר בשטות ובצעד שאין לעשותו, בהתחשב בכעס ובחוסר שביעות הרצון מהרכבה הנוכחי של הוועדה", אמר.

כאמור, בסוף השבוע האחרון קבע מורסי כי כל החלטה שיקבל אינה כפופה עוד לערעור בבתי המשפט, עד שתאושר חוקה חדשה ועד שייבחר הפרלמנט החדש. ההחלטה התקבלה בזעם ברחוב המצרי, וגרמה לרבבות לצאת להפגין מידי יום. אתמול נערכה ההפגנה הגדולה ביותר, כשמאות אלפי בני אדם יצאו לכיכר תחריר, וקראו למורסי להתפטר מתפקידו. חלק מהמפגינים אף כינו את מורסי "דיקטטור" והשוו בינו לבין מובארק.

לאורך כל הלילה נמשכו העימותים בקהיר בין מפגינים, מתנגדיו של הנשיא מורסי, לבין כוחות הביטחון. עדי ראייה בקהיר דיווחו הבוקר כי כוחות הביטחון פרצו לפנות בוקר לכיכר תחריר בבירה המצרית, לאחר שירו גז מדמיע לעבר המפגינים במקום, היושבים בתוך אוהלים בכיכר. הפגנות רבות התקיימו עד השעות הקטנות של הלילה גם בערים אחרות במצרים, כגון פורט סעיד וסואץ. בקהיר נפצעו 200 בני אדם ובפורט סעיד נפצעו 50. במספר מוקדים הציתו מפגינים משרדים של תנועת האחים המוסלמים.

הפגנה בכיכר תחריר נגד נשיא מצרים, מוחמד מורסי. 27 בנובמבר 2012. רויטרס
כיכר תחריר בקהיר, אמש/רויטרס
הפגנה בכיכר תחריר נגד נשיא מצרים, מוחמד מורסי. 27 בנובמבר 2012. רויטרס
כיכר תחריר בקהיר, אמש/רויטרס

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully