וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערעור נדחה: ישראל תסגיר לראשונה חשוד ברצח עם

גלעד גרוסמן

29.11.2012 / 10:03

אלכסנדר צבטקוביץ' יהיה האזרח הישראלי הראשון שיוסגר בגין חשד בפשעים נגד האנושות. בית המשפט העליון קבע כי הוא יוסגר ויעמוד לדין בשל מעורבותו במלחמת האזרחים בבוסניה

בית המשפט העליון דחה הבוקר (חמישי) את ערעורו של אלכסנדר צבטקוביץ', והתיר להסגירו לבוסניה בגין חשד שביצע פשעים נגד האנושות בשל מעורבותו במלחמת האזרחים. צבטקוביץ', ערער על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים אשר קבע לפני כשנה וחצי שיש להסגירו. מדובר במקרה הראשון שאזרח ישראלי מוסגר בגין חשד לפשעים מסוג זה.

צבטקוביץ', בן 42, עלה לישראל יחד עם אשתו וילדיהם ב-2006, וקיבל את אזרחותו הישראלית מתוקף היותו נשוי ליהודייה. צבטקוביץ' נעצר בינואר 2011, לאחר שבאפריל 2010 הוציא בית משפט בבוסניה צו למעצרו בגין ביצוע עבירות של רצח עם ועבירות של פשעים נגד האנושות. לפני כשנתיים וחצי פנתה ממשלת בוסניה-הרצגובינה למשרד הפנים, בבקשה להסגירו בחשד למעורבות בהשמדת עם. ישראל ובוסניה-הרצגובינה חתומות על האמנה האירופית בענייני הסגרה, וקיים בין המדינות הסכם הקובע הדדיות בהסגרת עבריינים.

שרידי גופות של הרוגים מטבח סרברניצה שהתגלו בקבר אחים סמוך לעיירה מיליצ'י, מזרח בוסניה, דצמבר 2010. Amel Emric, AP
קבר אחים מטבח סרברניצה שהתגלה בבוסניה ב-2010/AP, Amel Emric

בפסק הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים עליו ערער צבטקוביץ' קבע השופט אמנון כהן כי יש ראיות שמצדיקות ניהול משפט כנגד צבטקוביץ', וכי למרות החששות לשלומו, האינטרסים של מדינת ישראל מצדיקים את ההסגרה. עם זאת, השופט קבע עוד שעל בוסניה לעמוד בתנאים שיבטיחו את שלומו של צבטקוביץ', אחרת הוא לא יוסגר. השופט החליט כי ממשלת בוסניה-הרצגובינה צריכה להתחייב לשמור על ביטחונו של צבטקוביץ', להחזיקו באגף נפרד ומאובטח, לאפשר לקונסול ישראל לבקרו ולהתייחס לפסק הדין של בית הדין האירופי לזכויות אדם בנוגע לענישה.

פרקליטיו של צבטקוביץ', ואדים שוב מהסנגוריה הציבורית וניק קאופמן, טענו אז כי הוא לא יזכה למשפט הוגן בבוסניה, ואף קיימת סכנה לחייו אם יכלאו אותו יחד עם אסירים מוסלמים, כאשר הוא מואשם ברצח עם של מוסלמים. עורך הדין גל לברטוב, ראש המחלקה הבינלאומית בפרקליטות, סיפר לאחר הדיון היום בבית המשפט העליון כי "במשך כעשר שעות צבטקוביץ' וחבריו ליחידה רצחו בין 1,000 לבין 1,200 אזרחים. קבוצה אחרי קבוצה שהורדו מהאוטובוס וכפי שמעידות ראיות חזקות, יורים בגבם של אותם אנשים שנקברו בקבר אחים".

לדברי לברטוב צבטקוביץ' אינו צפוי לעונש מוות, מה שמאפשר את הסגרתו שכן ישראל לא נוהגת להסגיר נאשמים שיתכן ויוצאו להורג. יחד עם זאת העריך לברטוב כי בישראל היה צפוי צבטקוביץ' לענישה כבדה יותר. כעת אמור שר המשפטים לאשר את ההסגרה וצבטקוביץ' צפוי לעמוד לדין בפני בית המשפט המיוחד לפשעי מלחמה בבוסניה שם יתנהל המשפט. צבטקוביץ' צפוי לעונש מאסר כבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully