וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלי חשוד ברצח-עם בבוסניה: "ירו בהם בחווה"

18.1.2011 / 12:00

עדויות מהטבח בו היה מעורב כביכול אלכס צבטקוביץ' בשנות ה-90' בבוסניה מתפרסמות עם מעצרו הבוקר. "אמרו לנו להעמיד את האנשים בשורה ולירות בגבם", סיפר חייל ששירת עמו

עדויות מהטבח שבו היה שותף לכאורה האזרח הישראלי אלכסנדר צבטקוביץ' במהלך שנות ה-90' במלחמה בבלקן במהלכו נרצחו למעלה מאלף בני אדם על ידי כוחות בוסניים-סרביים חושפות את הזוועה שאירעה במלחמה. צבטקוביץ' נעצר היום (שלישי) לאחר שהמחלקה לעניינים הבינלאומיים בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה בדרישה להכריז עליו כבר-הסגרה.

"אנשים הורדו מהאוטובוס, נלקחו לשדה פתוח והוצאו להורג. בחלק מהמקרים, כאשר זיהו את האנשים, לקחו אותם הצידה והתעללו בהם", כך העיד חייל בצבא הבוסני-סרבי שלקח חלק בהוצאות להורג בחוות ברנייבו, במהלך משפטו של רמטכ"ל צבא יוגוסלביה לשעבר, הגנרל מומצי'לו פריסיץ' בבית הדין לפשעי מלחמה בהאג.

העד, שזהותו לא נחשפה, סיפר במהלך עדותו גם על מעורבותו של צבטקוביץ', שנעצר הבוקר בחשד למעורבות ברצח העם בבוסניה, בזוועות שהתרחשו באותו יום. הוא סיפר כיצד הוא, צבטקוביץ' ושישה חיילים נוספים קיבלו הוראות לנסוע לכיוון העיר זוורניק, ושם הם חנו ליד מבנה. צבטקוביץ' וחייל נוסף נכנסו למבנה, ויצאו משם כעבור כ-10 דקות מלווים בשני קצינים. משם הם הם המשיכו לחווה בעלת שלושה מבנים, ונאמר להם להתכונן לבואם של אוטובוסים מסרברניצה.

קבורת 775 קורבנות הטבח בסרברניצה שזוהו לאחרונה. Amel Emric, AP
"אנשים נלקחו לשדה פתוח והוצאו להורג"/AP, Amel Emric

"לא האמנו שזה מה שיקרה"

החייל נשאל האם נאמר לו מה יקרה עם בואם של האסירים. "כן, יירו בהם. יוציאו אותם להורג בחווה", השיב. "לא האמנתי שזה מה שיקרה, לא רציתי לעשות את זה. המפקד שלי אמר לי שאם אני לא רוצה לקחת חלק שאני אמסור את הנשק שלי ואצטרף לשורות האסירים".

ההוצאות להורג נמשכו לדבריו במשך כחמש-שש שעות, כאשר בזמן הזה הגיעו למקום בין 15-20 אוטובוסים, מהם ירדו גברים בגילאים של 15 עד 65. "הורו לנו להעמיד את האנשים שירדו מהאוטובוס בקבוצות של עשרה עם גבם לכתת היורים, ואז לירות בהם", המשיך העד. האם כל חברי היחידה ביצעו את הפקודות? נשאל. "כן", השיב.

לאחר שהסתיימו ההוצאות להורג חברי הקבוצה קיבלו הוראה לנסוע למקום סמוך, שם הוחזקו כ-500 אזרחים בבניין העירייה, ולהוציאם להורג. לדבריו, הוא וכמה מחבריו סירבו. לאחר מכן הםנסעו לבית קפה בכפר פיליצ'ה הסמוך. "כשהגענו לאזור בית הקפה ראינו כמה גופות פזורות על הקרקע. "נכנסנו לבית הקפה וישבנו שם. חלק מחברי היחידה שלי והקצין שהיה שם שתו ברנדי, אני ושניים אחרים שתינו קפה". בזמן שהם לגמו קפה להנאתם, ברקע נשמעו יריות ופיצוצי רימונים מהיכל התרבות הסמוך.

צבטקוביץ', תושב צפון הארץ בן 42, עלה לישראל יחד עם אשתו וילדיהם ב-2006, וקיבל את אזרחותו הישראלית מתוקף היותו נשוי ליהודיה. הוא נעצר הבוקר על ידי היחידה הארצית לחשיפת פשיעה חמורה ובינ"ל בלהב 433.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully