וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלי נעצר בחשד שהיה שותף ברצח העם בבוסניה

גלעד גרוסמן

18.1.2011 / 10:26

אלכסנדר צבטקוביץ' חשוד על ידי הרשויות בבוסניה-הרצגובינה כי היה אחד משמונה חיילים שירו למוות ביותר מאלף בוסנים מוסלמים ביולי 1995. כעת ביקשה בוסניה מישראל להסגירו

אזרח ישראלי חשוד במעורבות ברציחתם של למעלה מאלף בני אדם במהלך הטבח שביצעו כוחות בוסניים-סרביים במוסלמים באזור סרברניצה במהלך המלחמות בבלקן בשנות ה-90' – כך נודע הבוקר (שלישי) עם מעצרו של אלכסנדר צבטקוביץ'. המחלקה לעניינים הבינלאומיים בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה בדרישה להכריז על צבטקוביץ' כבר-הסגרה, בעקבות פניה באוגוסט שהתקבלה מממשלת בוסניה-הרצגובינה להסגירו בחשד למעורבות בהשמדת עם. ישראל ובוסניה-הרצגובינה חתומות על האמנה האירופית בענייני הסגרה, וקיים בין המדינות הסכם הקובע הדדיות בהסגרת עבריינים

קבורת 775 קורבנות הטבח בסרברניצה שזוהו לאחרונה. Amel Emric, AP
על פי החשד, צבטקוביץ' היה בין 8 החיילים ששימשו ככיתת היורים/AP, Amel Emric

צבטקוביץ', תושב צפון הארץ בן 42, עלה לישראל יחד עם אשתו וילדיהם ב-2006, וקיבל את אזרחותו הישראלית מתוקף היותו נשוי ליהודיה. הוא נעצר הבוקר על ידי היחידה הארצית לחשיפת פשיעה חמורה ובינ"ל בלהב 433.

בין 1,000 ל-1,200 נרצחו

על פי בקשת ההסגרה, שהוגשה באמצעות עו"ד גל לברטוב, מנהל המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות, צבטקוביץ' היה חייל ביחידת החבלה העשירית של הצבא הסרבו-בוסני החדש, שהוקם תחת פיקודו של הגנרל ראטקו מלאדיץ' לאחר נסיגת הצבא היוגוסלבי מבוסניה. צבא זה השתלט על העיר סרברניצה ביולי 1995, ו-20,000 תושבים הצטופפו במחנה פליטים של האו"ם. החיילים הסרבים הפרידו, תוך הפעלת אלימות, בין הנשים, הילדים והקשישים לבין הגברים שהיו בגילאי 17-65 לערך. הגברים, בין 7,000 ל-8,000 במספר, רוכזו באתרים שונים סביב סרברניצה, ובהם גם במקום שנקרא חוות ברנייבו.

לחווה הוסעו במשך כ-10 שעות בין 1,000-1,200 בוסנים-מוסלמים, חלקם כשידיהם כפותות ועיניהם קשורות, הועמדו בשורות ונורו על ידי החיילים באמצעות נשק חם, לרבות כלי ירייה אוטומטיים, מקלעים ואקדחים. לאחר מכן, עברו החיילים בין הקורבנות, איתרו את הפצועים והרגו אותם. על פי החשד, צבטקוביץ' היה בין שמונת החיילים ששימשו ככיתת היורים. הוא מבוקש בבוסניה בגין מעורבות בהשמדת עם.

בנוסף לעו"ד לברטוב, מטפלים בתיק ההסגרה גם עו"ד טל ורנר-קלינג ועו"ד טל תבור ובשיתוף פעולה עם חוליית אינטרפול במשטרת ישראל, בראשות רפ"ק גל בץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully