וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזה כבילעין? חשש מהפרות סדר מתמשכות בגדר

28.11.2012 / 10:29

בצה"ל חוששים מהעתקת "מודל בילעין" לגבול עזה, לכן, חידדו את נהלי הפתיחה באש בגזרה. בין היתר, חיילי צה"ל יירו בברכי מפגין שייגע בגדר. "צריכים להפגין איפוק"

עריכה: גדי וינסטוק

התקהלויות סמוך לגדר, השבוע

מאז תום מבצע "עמוד ענן" מדווחים חיילים המשרתים סמוך לגדר הגבול עם רצועת עזה על "כאוס" השורר במקום, כאשר הפלסטינים מתקרבים לגדר במסגרת הפגנות שהם מקיימים במקום. לאור ההתפתחויות החליט ביממה האחרונה מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף מיקי אדלשטיין, על שינוי אופן הפעילות לאורך גדר המערכת עם רצועת עזה בשל החשש שחמאס ינסה להעתיק לגזרה את מודל בילעין ונעלין, שם מתקיימות זה מספר שנים הפגנות בלתי אלימות נגד בניית גדר ההפרדה.

פעילי שמאל ופלסטינים מפגינים בבלעין, ספטמבר 2006. AP
חשש שחמאס ינסה להעתיק את מודל הגדה לרצועת עזה. מפגינים וחיילים בבילעין/AP

קצין באוגדת עזה סיפר כי בני נוער פלסטינים רכובים על קטנועים מגיעים מעזה כדי להפגין מול הגדר, מלווים בכלי רכב של אנשי חמאס. בשל התגברות הפרות הסדר וההפגנות הוחלט כי צה"ל יתגבר את הכוחות לאורך הגדר, יחל מחדש בפתיחות ציר וטשטוש לאורך הגדר מספר פעמים ביום כדי לשלול חדירה, ויציב יותר כוחות לאורך הנקודות בהן נעשתה חבלה בגדר. חיילי צה"ל קיבלו בימים האחרונים הנחיה כי מי שינסה להגיע לגדר המערכת בטווח של עד מאה מטרים, יש לבצע נגדו נוהל מעצר חשוד, ומי שינסה לחבל בגדר - יש לירות בו בברכיים ללא היסוס. לוחמים ששאלו מדוע אין אפשרות להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות כמו גז מדמיע וכדורי גומי, נענו כי קיים חשש שהפלסטינים ינסו להעתיק את מודל הפרות הסדר בבילעין ונעלין מהגדה המערבית ולהנציח באמצעות יידוי אבנים וחבלה בגדר את המשך העימותים.

"היום יש יותר כוחות ביותר מקומות", אמר הקצין מאוגדת עזה. "הם מנסים לגרור את צה"ל לתגובה כדי לעורר הפגנות על הגדר. אנחנו צריכים להפגין איפוק מצד אחד גם כשהם יורקים ומקללים, אבל להיות ברורים בתגובה כשהם נוגעים בגדר - מי שינסה לחב?ל בגדר, זה קו אדום". לדברי קצינים בפיקוד הדרום, האווירה סביב גדר המערכת מזכירה את הימים שאחרי נסיגת צה"ל מדרום לבנון, אז שוטטו אנשי חיזבאללה לאורך הגבול ולאחר מכן החלו להיערך ולבנות תשתיות טרור בקרבת הגדר. כאמור, התשתיות הצבאיות של חיזבאללה נחשפו רק תוך כדי המלחמה, ובצה"ל נדהמו לגלות את היקפן.

חיילי מילואים ברצועת עזה , נובמבר 2012. רויטרס
חיילי מילואים במהלך מבצע "עמוד ענן" בגבול עזה/רויטרס

בתוך כך, מבדיקה שנעשתה בצה"ל עולה כי ההרוג בהפגנות מאש צה"ל בשבת האחרונה הוא פעיל חמאס, ואדם שנפצע מירי במקרה אחר הוא פעיל ג'יהאד איסלמי. בנוסף, גורם צבאי אחר התייחס לתחקיר שמתבצע באוגדת עזה אודות חדירת המחבל למושב שדי אברהם במועצה האזורית אשכול, שנכנס לבית משפחת מצפון ופצע את אם המשפחה שנאבקה בו. "בעבר, כשהייתה שוטטות לאורך הגדר בטווח 300 מטרים מהגדר, כל העולם היה קופץ", אמר הגורם, "זה הפך להיות שגרה מאז ההחלטה על הפסקת האש. ברגע שהמחבל הצליח לחדור את הגדר בגלל בעיות טכניות ומבצעיות, הוא צעד שמונה קילומטרים בתוך שטח ישראל כי הוא לא הוגדר כמטרה ולא הוכרז 'פרש טורקי' (חדירה מהגבול, א"ב). לכן אף אחד גם לא עקב אחריו כשהוא צעד עד לבית במושב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully