וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות משבוע מאז הפסקת האש: "יש כאוס על הגדר"

27.11.2012 / 11:50

קצינים וחיילים בפיקוד דרום טוענים כי מאז הפסקת האש, הפלסטינים מתקרבים לגדר המערכת בגבול הרצועה, מחבלים בה ואף חודרים דרכה. "זו אטרקציה עבורם, נתקשה להגן על המקום"

עריכה: גדי וינסטוק

פחות משבוע מאז נכנסה הפסקת האש בין ישראל לחמאס לתוקפה בתום מבצע "עמוד ענן", קצינים בפיקוד דרום טוענים כי שורר "כאוס" לאורך גדר המערכת כתוצאה מההסכם שבעל פה, שהושג בתיווך מצרים. מעדויות החיילים עולה כי הציבור הפלסטיני ברצועת עזה פירש את ההסכם ככזה המתיר להם להגיע עד גדר המערכת, זאת בניגוד לימים שקדמו למבצע, בהם הוגדר טווח של 300 מטרים מערבית לגדר כשטח אסור לתנועה, וכל מי שחדר אל שטח זה - נורה.

חיילי צה"ל ופלסטינים ליד גדר המערכת ברצועת עזה, 2007. AP
חיילי צה"ל בסמוך לגדר המערכת בתחילת החודש/AP

הקצינים מספרים כי מדי יום, בשעות אחר הצהריים, לאחר שהם מסיימים את הלימודים, מגיעים בני הנוער הפלסטינים אל הגדר, רכובים על אופניים ואופנועים, ומחבלים בה. "גדר המערכת, שהייתה קו קדוש, הפכה לאטרקציה עבור הפלסטינים", סיפר אחד הקצינים. "הם קרעו אותה באזורים רבים, בין היתר בכיסופים ובאזור כרם שלום". הוא הוסיף כי בחלק מהמקרים הנערים אף חוצים את הגדר.

חיילים שמסיירים לאורך הגדר בדרום הרצועה טוענים כי לא קיבלו הנחיות ברורות לגבי אופן הפתיחה באש. אחד החיילים אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "בחלק מהמקרים מותר לך לפתוח באש באוויר, ובחלק מהמקרים אין לך אישור. יש 'קרחנה' על הגדר. בואו תראו מה קרה לגדר של כיסופים. הם מתעללים בה והצבא קופץ ממקום למקום".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"להעתיק את המודל הקיים בגבול לבנון"

תחקיר אירוע החדירה מרצועת עזה בחטיבה הדרומית, בפיקודו של אל"מ עמוס הכהן, טרם הושלם אך כבר עתה ניתן לקבוע באופן חד משמעי שהפלסטיני שחדר למושב שדי אברהם, תקף אזרחית ישראלית ונהרג - הגיע מרצועת עזה. גורם צבאי בחטיבה סיפר כי לא בהכרח שהפלסטיני, שעד כה לא זוהה, נהרג מאש חיילי צה"ל ולכן הנושא נמצא בחקירה, בסיוע משטרת ישראל. הגורם הוסיף כי "אנחנו מעריכים כי הפלסטיני הגיע לגנוב והמקרה הידרדר לאירוע בעל סממנים של טרור".

הגדר בגבול מצרים בו חדרו המחבלים לישראל. שי מכלוף
"נדרשת חשיבה מבצעית מחודשת". גדר המערכת/שי מכלוף

בצמרת צה"ל עדיין עסוקים בניתוח הפסקת האש מול חמאס ובתרגום נייר העמדות, שהתקבל בתיווך מצרים, למעשים בשטח. גורם צבאי בפיקוד דרום הסביר כי בהתאם לסיכום בין הצדדים, יכולים הפלסטינים לעבד אדמות חקלאיות לאורך גדר המערכת. בנוסף לכך, הוכפל השטח לדיג משלושה מייל מהחוף לשישה מייל מהחוף ולכן, לדבריו, נדרשת חשיבה מבצעית מחודשת. "תם עידן הפרמטר הביטחוני וצריך להעתיק את המודל בגבול לבנון, בו יש מקומות שאזרחים לבנונים חיים על הגדר ועדיין צה"ל מסייר ומונע פעילות חבלנית עוינת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כשאין מרווח הגנה מהגדר, אנחנו נתקשה להגן על המקום"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בצה"ל חוששים כי ההסכם המתהווה מול חמאס עשוי לפתוח אפשרויות חדשות עבור הזרוע הצבאית של הארגון, שתחפש להקים תשתיות טרור לפיגועים. הגורם הצבאי הסביר כי "כשאין מרווח הגנה מהגדר, אנחנו נתקשה להגן על המקום. יש שכונה חדש בכרם שלום שיושבת על הגדר. מה מצפים, שיפנו אותה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully