וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרשים שמוכיח: אירן בודקת עוצמת פיצוץ גרעיני

יוסי מלמן

27.11.2012 / 20:01

סוכנות הידיעות AP פרסמה תרשים הדמיה של פיצוץ בשפה הפרסית, שלא ידוע מתי שורטט. על פי הדיווח, המסמך הגיע ממדינה המוגדרת "ביקורתית לגבי תכנית הגרעין של אירן"

סוכנות הידיעות AP פרסמה הערב (שלישי) תרשים הדמיה אירני, לבדיקת עוצמת פיצוץ גרעיני. מדובר בתרשים בשפה הפרסית, אך מצוין כי לא ידוע מתי שורטט. על פי המסמך מדובר בהדמיה של פיצוץ גרעיני של אירן לבדיקת יכולתו של נשק גרעיני. יודגש כי בימים הקרובים תתכנס מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לדיונה הרבעוני כדי לדון בדו"ח על אירן. דו"ח זה חוזר על טענות קודמות כי אירן ממשיכה להעשיר אורניום, להתקין סרכזות חדשות במתקני הגרעין שלה להעשרת אורניום בנתנז ובפורדו, ולהתעלם מהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם הקוראות לה להפסיק זאת.

תרשים הדמיה שהוכן באירן לבדיקת עוצמת פיצוץ גרעיני. AP
על פי המסמך מדובר בהדמיה של פיצוץ גרעיני של אירן לבדיקת יכולתו של נשק גרעיני/AP

על פי הידיעה, נאמר כי המסמך הגיע לידי AP ממדינה שבשמה אינם נוקבים בסוכנות הידיעות, אך היא מוגדרת "ביקורתית לגבי תכנית הגרעין של אירן", הגדרה שיכולה להלום את ישראל, ארצות הברית, בריטניה וכמה מדינות מערביות נוספות.

יודגש כי כבר ב-2004 הגיע לידי המערב, ככל הנראה באמצעות המודיעין הישראלי ובמעורבות המודיעין הגרמני והאמריקאי, כונן שזכה לכינוי "מרכבות האש", על שם מוזיקת הרקע שהושמעה בו מהסרט המוכר, וכמו כן לכינוי "מחשב נישא". הוא הועבר בסופו של דבר לידי סבא"א ושם הוצג באחד הדיונים של מועצת הנגידים. בכונן הייתה תצוגה של הדמיית פיצוץ גרעיני, עם כתובות מלוות בפרסית. בהדמיה נעשו חישובים לגבי הגובה הרצוי להטיל את הפצצה הגרעינית, כך שתגרום לנזק הרב ביותר האפשרי, ולגבי עוצמת הפצצה. יתכן שההדמיה שמציגה AP הערב היא חלק מאותו מאגר. יודגש כי באותה העת טענו האירנים כי לא ביצעו מעולם הדמיה שכזו, והכחישו לחלוטין את הדברים, בהמשך טענו כי מדובר במסמך מפוברק של המודיעין הישראלי, ולבסוף הסבירו כי ההדמיה לא הייתה של פיצוץ גרעיני, אלא של טיל דו-שלבי.

תצלום לוויין של האתר הצבאי בפרצ'ין, בו לפי החשד אירן מבצעת ניסויים בשלב הסופי של הרכבת הפצצה הגרעינית. 24 באוגוסט 2012. מכון ISIS, AP
תצלום לויין של האתר הצבאי בפרצ'ין/AP, מכון ISIS

מאז 2003, שבות סוכנויות הביון של ישראל, ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות לטעון כי אירן ביצעה ניסויים במה שקרוי "קבוצת הנשק" - השלב האחרון בהרכבת נשק גרעיני, הכולל בין היתר גם בדיקות של שרשרת הפיצוץ, בניית ראש חץ גרעיני לטיל והרכבתו, וניסויים אחרים. הניסויים הללו התקיימו במתקן צבאי בלביזיאן שליד טהרן.

כשביקשה סבא"א לאפשר את כניסת פקחיה למקום, סירבה אירן בטענה שמדובר באזור צבאי, ובהמשך ביצעה בו שורה של פעולות לטשטוש ראיות, כולל החלפת קרקע, השמדת המבנים, ולבסוף בנתה באתר פארק וטענה כי הוא שייך לעיריית טהרן. רק אז היא אפשרה לפקחים לבקר באתר, ולמרות כל זאת, אלה גילו במקום שרידים רדיואקטיביים. טענה דומה מופנית כעת לטהרן לכל הקשור לבסיס הצבאי בפרצ'ין, וגם שם נוקטת אירן באותו דפוס פעולה – מחליפה את הקרקע, הורסת מבנים חשודים, ומסרבת לאפשר לפקחים לבקר במקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully