וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונגריה: חבר פרלמנט קרא "לספור את כל היהודים"

27.11.2012 / 19:07

חבר במפלגה הלאומנית-קיצונית "יוביק" קרא לערוך רשימה של כל היהודים החיים בהונגריה "בייחוד בפרלמנט ובממשלה ההונגרית שמהווים סיכון לאומי להונגריה". הממשלה גינתה דבריו

הדים מן העבר המזעזע: חבר במפלגת הלאומנית הקיצונית בהונגריה "יוביק" הציע אתמול (שני) בערב לערוך רשימה של כל היהודים במדינה, המהווים לטענתו "סיכון לביטחון הלאומי". חבר הפרלמנט מרטון גיונגיושי אמר כי הרשימה נחוצה בשל המתיחות הגוברת בעקבות המבצע בעזה והוסיף כי עליה לכלול גם חברי פרלמנט. המפלגה עצמה לא קראה לעריכת רשימה כזו.

דבריו של גיונגיושי נאמרו בתגובה לדברי בכיר במשרד החוץ ההונגרי שאמר כי הונגריה תומכת בפתרון בדרכי שלום לעימות הישראלי-פלסטיני, ככזה שיועיל גם לישראלים ממוצא הונגרי, ליהודים בהונגריה ולפלסטינים בהונגריה.

גיונגיושי, שאחראי על מחלקת החוץ במפלגה הלאומנית הקיצונית, אמר לפרלמנט: "אני יודע איך אנשים רבים עם מוצא הונגרי חיים בישראל וכיצד יהודים רבים מישראל חיים בהונגריה. אני חושב שקונפליקט כזה יוצר את המועד למנות את האנשים ממוצא יהודי שחיים פה, בייחוד בפרלמנט ההונגרי ובממשלה ההונגרית, שמהווים סיכון לאומי להונגריה".

פעילים של המפלגה הלאומנית הקיצונית בהונגריה "יוביק" בהפגנה נגד תקיפות צה"ל בעזה, נובמבר 2012. AP
הפגנה של פעילי מפלגת "יוביק" נגד תקיפות צה"ל בעזה לזכר "קרבנות הרוצחים היהודים"/AP

ממשלת הונגריה גינתה את דבריו של גיונגיושי. "הממשלה דוחה מכל תוקף קולות קיצוניים, גזעניים ואנטישמיים מכל סוג ועושה הכל כדי לדכא כאלה קולות", מסר דובר הממשלה. גם דובר הפרלמנט חבר מפלגת השלטון "פידז" גינה את הדברים וקרא להגביר את הסנקציות על התנהגות כזו בפרלמנט.

היום ניסה גיונגיושי לחזור בו מהתבטאותו וטען שהתייחס לאזרחים עם אזרחות כפולה, ישראלית והונגרית. "אני מתנצל בפני בני ארצי היהודים על הצהרותיי שיכולות להתפרש שלא כהלכה", כתב באתר המפלגה. במסיבת עיתונאים הדגיש כי לא יתפטר מתפקידו וכי העניין "סגור" מבחינתו.

פעילים של המפלגה הלאומנית הקיצונית בהונגריה "יוביק" קוראים קריאות אנטישמיות בהפגנה בבודפשט, פברואר 2012. AP
"הממשלה דוחה מכל תוקף קולות קיצוניים, גזעניים ואנטישמיים מכל סוג ועושה הכל כדי לדכא כאלה קולות", פעילי "יוביק"/AP

"אני ניצול שואה", אמר גוסטב זולטיי, מנכ"ל איגוד הקהילות היהודיות-הונגריות. "עבור אנשים כמותי זה מייצר פחד, אפילו שברור כי זה משרת מטרות פוליטיות". זו הבושה של אירופה, הבושה של העולם"."יוביק עברה מייצוג אמונות תפלות של ימי הביניים של עלילות הדם לאידיאולוגיות נאציות מוצהרות", כתב שלמה קובס, הרב הראשי של הקהילות היהודיות בהונגריה.

עלייתה של יוביק בשנים האחרונות מקצוות הקשת הפוליטית למרכז הבמה, נשענה על מסר לאומני קיצוני נגד צוענים ויהודים. המפלגה ניצלה את התפיסה הגזענית במזרח-אירופה נגד צוענים, הרואה בהם כגנבים שמתחמקים מעבודה וחיים על קצבאות ממשלתיות. בנוסף, "יוביק" טענה כי הונגריה נשלטת על ידי יהודים מושחתים, וכינתה את בודפשט "יודאפשט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully