וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בקטלוניה: אכזבה ליוזמי ההיפרדות מספרד

26.11.2012 / 3:14

אמנם המפלגה הקטלונית בראשות ארתור מאס זכתה ל-40% מהקולות, אך בכדי לקיים משאל עם בנושא ההיפרדות מספרד יש צורך ברוב של שני-שלישים. פתרון אפשרי: חבירה למפלגת השמאל

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

אכזבה לגוש הקטלוני שקורא להיפרדות מספרד. מפלגת CiU, התומכת בקבלת עצמאות מהשלטון המרכזי, זכתה בכ-40% מהקולות בבחירות לפרלמנט בחבל קטלוניה שנערכו אתמול (ראשון). מספירה של רוב הקולות עולה כי המפלגה, בראשותו של ארתור מאס, זכתה ב-50 מתוך 135 מושבי הז'נראליטט של קטלוניה – גוף שלטוני שמאגר פרלמנט, מועצה מנהלת ונשיא. מדובר בירידה בכוחה של המפלגה, שלה 62 מושבים בפרלמנט הנוכחי.

ארתור מאס, נשיא חבל קטלוניה בספרד, נובמבר 2012. רויטרס
יחבור למפלגת השמאל? ארתור מאס/רויטרס

"עמדנו בשלטון במשך שנתיים בנסיבות מאוד קשות", אמר מאס הלילה. הבטחתו של מאס למשאל עם בנושא העצמאות בארבע השנים הקרובות תצטרך להמתין, משום שדרוש רוב של שני שלישים כדי להוביל מהלך שכזה. מאס יוכל לחבור למפלגת השמאל הרפובליקנית ERC שגם היא דוגלת בבדלנות מספרד, והפכה למפלגה השנייה הגדולה עם 21 מושבים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

הסיבה העיקרית לרעיון העצמאות - כלכלית

נושא עצמאותה של קטלוניה עלה גם בעבר ממניעים של זהות לאומית נפרדת – קטלאנים רבים רואים בעצמם עם נפרד מהספרדים, עם שפה משלהם ודגל משלהם. למעשה, גם כיום מניפים באזורים רבים בקטלוניה את הדגל המקומי לצד דגל האיחוד האירופי, ללא דגל ספרד. אולם הסיבה העיקרית לתאוצה שצבר רעיון העצמאות בקרב הקטאלנים בשנים האחרונות היא דווקא כלכלית. הציבור בקטלוניה, היעד התיירותי המרכזי במדינה עם מוקדי משיכה כמו ברצלונה וקוסטה בראווה, חש בשנים האחרונות כאילו הוא נושא על גבו את החובות של ספרד המקרטעת.

מאות אלפי ספרדים שהפגינו בברצלונה למען עצמאות חבל קטלוניה. 11 בספטמבר 2012. רויטרס
הפגנת המיליון בברצלונה, ספטמבר/רויטרס

קטלוניה, שכלכלתה מהווה 20% מכלכלת ספרד כולה, נקלעה לחובות ונאלצה לבקש השנה סיוע של למעלה מחמישה מיליארד יורו מהממשלה במדריד. הטענה הרווחת בקרב חסידי רעיון העצמאות הכלכלית היא שספרד היא האשמה במשבר הכלכלי באזור, בכך שהיא גובה מחבל קטלוניה מסים גבוהים, ובמקום להשקיע אותם חזרה בתשתיות ובחינוך של קטלוניה – מבזבזת אותם על האזורים הנחשלים בספרד. הזעם בקרב הקטלונים גבר אף יותר כאשר ממשלת ספרד סירבה לאפשר לקטלוניה לגבות חלק מהמסים של תושביה בעצמה ולהעניק לה עצמאות כלכלית גבוהה יותר.

מריאנו ראחוי חוגג את נצחון מפלגתו, "מפלגת העם", בבחירות לפרלמנט של ספרד, 20 בנובמבר 2011. רויטרס
ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי/רויטרס

התסכול בקרב הקטלאנים התפרץ בחודש ספטמבר האחרון, אז יצאו למעלה ממיליון קטאלנים לרחובות וקראו להשתחרר מ"הנטל" הספרדי ולאמץ זהות עצמאית. מנגד, ממשלת ספרד, בראשות מריאנו ראחוי, כבר הכריזה כי משאל עם בנושא עצמאות קטאלנית הינו מנוגד לחוק – זאת מאחר שהחוקה הספרדית אוסרת על התבדלות של אחת הקהילות. "הניתוק הוא אבסורד, אין לזה שום קשר לעולם שאנו חיים בו או לעולם שאנו מתקדמים אליו, זה יהיה כמו להחזיר את הזמן לאחור במאות שנים", אמר ראחוי לפני כשבועיים, "אני רוצה את קטלוניה בספרד, באירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully