וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוברת המחאה נגד מורסי, הבורסה בקהיר התרסקה ב-10%

ניר יהב

25.11.2012 / 13:55

המסחר בבורסה המצרית הופסק לחצי שעה והמשקיעים איבדו 25 מיליארד לירות. הציבור ממשיך להפגין נגד הסמכויות הנרחבות שנטל הנשיא, ומחרתיים תיערך עצרת ענק בכיכר תחריר

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בקהיר נמשכות ההפגנות שהחלו בסוף השבוע, במחאה על הסמכויות השלטוניות הנרחבות שנטל לעצמו הנשיא, מוחמד מורסי. מאות ממתנגדי הנשיא יצאו גם הבוקר (ראשון) להפגין בכיכר תחריר ונטעו בה אוהלים. אחרים התפרעו ברחובות, והתעמתו עם מאות השוטרים ואנשי הביטחון שנפרשו ברחבי הבירה. עימותים סוערים פרצו מול מתחם השגרירות האמריקנית בקהיר, שם מפגינים השליכו אבנים לעבר שוטרים, שהגיבו לעברם בגז מדמיע. לפי שעה, לא דווח על נפגעים. בסוף השבוע היו עימותים גם מול האוניברסיטה האמריקנית בקהיר.

בשל ההפגנות המתנהלות במדינה זה כמה ימים, הבורסה בקהיר רשמה הבוקר הפסדים חסרי-תקדים עם תחילת המסחר. המדד הראשי של הבורסה, EGX30, התרסק ב-9.45% והנהלת הבורסה החליטה להפסיק לאלתר את המסחר בבורסה כולה, ולחדשו רק לאחר חצי שעה. נכון לשעה 11:00, רשמו המשקיעים הפסד של כ-25 מיליארד לירות מצריות, ובמצרים יש כבר מי שמכנה את היום כ"יום ראשון השחור".

הטלטלה במצרים - כותרות נוספות
הנשיא מורסי פיטר את התובע הכללי של מצרים
מתנגדי מורסי הציתו משרדי האחים המוסלמים
השופטים במצרים פתחו בשביתה נגד צעדי הנשיא

הבורסה בקהיר. 25 בנובמבר 2012. רויטרס
המדדים המובילים בבורסה התאוששו מעט בצהריים. הבורסה בקהיר, הבוקר/רויטרס

אתמול נפצעו כשבעים בני אדם בהתנגשויות בקהיר בין מפגינים לאנשי כוחות הביטחון. ביום שלישי צפויה להתקיים הפגנת-ענק בכיכר תחריר נגד החלטותיו של מורסי, שנועדו לחזק את אחיזתו המוחלטת ברשויות השלטון. כמה מפלגות בפרלמנט קראו לתומכיהן לצאת להפגנות המתוכננות בקהיר ביום שלישי ולמחות על הצעדים שנקט הנשיא. "אנו עומדים בצומת מכריע, בו הברירה היא בין השלמת המהפכה - או נטישתה", הצהירה המפלגה הליברלית "דוסטור" בדף הפייסבוק שלה.

מול המפגינים ביום שלישי צפויים להתקהל גם קומץ מתומכי הנשיא, ולקיים עצרת תמיכה במורסי. במקביל, גורמי ביטחון במדינה אמרו כי כוחות הביטחון "החליטו לדכא בכוח" את ההפגנות. האמירה אינה ברורה לגמרי, אך אם הכוונה היא לשימוש בכוח מופרז, הרי שייתכן שהפגנות רק יגברו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנות בקהיר ,נובמבר 2012. רויטרס
עימותים בכיכר תחריר, הבוקר/רויטרס

ביום שבת הודיע איגוד השופטים של מצרים על שביתת מחאה בכל בתי המשפט ובמשרדי התביעה, בעקבות החלטתו של מורסי להרחיב את סמכויותיו השיפוטיות, ולמעשה להעניק לעצמו "חסינות" מביקורת חיצונית. סוכנות הידיעות המצרית דיווחה כי מועדון השופטים באלכסנדריה כבר הודיע שהעבודה תושעה בכל בתי המשפט ובמשרדי התביעה עד שהנשיא יחזור בו מהחלטותיו. צו נוסף שפרסם מורסי מונע למעשה מבית המשפט החוקתי לפזר את הוועדה המנסחת את החוקה המצרית החדשה. בפועל, הצו קובע כי השופטים אינם רשאים לערער על החלטות שקיבל מורסי כל עוד החוקה לא נכנסת לתוקף.

בסוף השבוע, וושינגטון הביעה דאגה מצעדיו האחרונים של מורסי, ימים ספורים לאחר ביקורה של מזכירת המדינה הילרי קלינטון בקהיר. "ההחלטות וההצהרות האחרונות של מורסי מעוררות דאגה עבור אזרחים מצרים רבים ועבור הקהילה הבינלאומית", אמרה דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד. לדבריה, "הוואקום החוקתי במצרים יכול להיפתר רק על ידי אימוץ חוקה שתכלול איזונים ובלמים, ותכבד את החירויות הבסיסיות, זכויות הפרט ושלטון החוק, בהתאם להתחייבויותיה של מצרים". נולנד קראה לרגיעה במצרים, והפצירה בכל הפלגים הפוליטיים לפעול יחד כדי להגיע לפתרון מוסכם. "אנו קוראים למצרים לפתור את המחלוקות ביניהם בנוגע לסוגיות חשובות אלה, בדרכי שלום ובאמצעות דיאלוג דמוקרטי".

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

נשיא מצרים מוחמד מורסי ושרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון בשיחות על הפסקת האש בין ישראל לחמאס בקהיר, נובמבר 2012. AP
אזהרה חמורה מוושינגטון. נשיא מצרים, מורסי, ומזכירת המדינה, קלינטון/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully