וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במילה אחת: החמצה

22.11.2012 / 1:36

כל עוד נמשך "עמוד ענן", הנחית צה"ל על חמאס מכה אחר מכה. אך כשהבינו בארגון שישראל לא מעוניינת להיכנס לעזה, לא היה מנוס מלהסכים להפסקת אש. מה ישתנה בסבב הבא? פרשנות

צילום: מור שאולי, עריכה: אמיר קוטיגרו

הסכם הפסקת האש בין מדינת ישראל לחמאס, שחתם את מבצע "עמוד ענן", הותיר תחושה של החמצה גדולה, שמזכירה את הימים שאחרי מבצע "עופרת יצוקה" בינואר 2009, כשבשטח ובמטה הכללי חשו שיכלו לעשות יותר ולהשיג יותר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק ניסחו בערמומיות יעדים הגיוניים ובני השגה למבצע "עמוד ענן", וזאת בניגוד לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שיצא למלחמת לבנון השנייה עם יעדים לא הגיוניים שנזקקו לעדכונים תוך כדי המלחמה.

הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, בביקור הבוקר בדרום.. דובר צה"ל
יעדים הגיוניים. הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ בסיור בפיקוד הדרום, השבוע/דובר צה"ל

בשונה ממבצע "עופרת יצוקה" וממלחמת לבנון השנייה, את המערכה הנוכחית פתח צה"ל ברעש גדול כשחיסל את ראש הזרוע הצבאית של החמאס, אחמד ג'עברי. הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, הגדיר זאת בצורה חדה וברורה כשאמר בפורומים סגורים שהוחלט לפתוח עם הישג בעל משמעות ולא לחתור להישג במעלה הדרך במבצע שאולי לא יהיה ניתן להשגה - כשם שרדפו אחרי חסן נסראללה במלחמת לבנון השנייה או אחרי מפקדים בכירים במבצע "עופרת יצוקה" ולא הצליחו להשיג אף אחד מהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הקונספציה האווירית שלטה

גיוס מערך המילואים היה נקודת אור במבצע והוגדר כמהלך נכון כדי לממש את יכולת התמרון הקרקעי בה התגאתה צמרת צה"ל בארבע השנים האחרונות. עשרות אלפי חיילי מילואים התייצבו באחוז גבוה מאוד ומרשים לקראת האפשרות של פעולה קרקעית שנועדה להפסיק את שיגורי הרקטות שאיימו לטלטל את גם תושבי גוש דן וירושלים.

הקונספציה האווירית שלטה באופן שלא ניתן לערער עליו ובמסגרתה נכתשה רצועת עזה תוך כדי פגיעה ביותר מ-1,600 יעדי טרור. בנק המטרות נבנה באופן מסודר, מקצועי ומעורר הערכה. "אין לי זמן זבל", אמר השבוע בכיר במטה הכללי על האפשרות של דריכה במקום והשהייה של המבצע, והוסיף: "יש לנו מספיק מטרות למספר רב של ימי לחימה". כך באמת היה. חיל האוויר מילא אחר הנחיות הרמטכ"ל עד הרגע האחרון, כולל פגיעה בחפ"ק של הג'יאהד האיסלאמי בו שהו פעילים בכירים, רגע לפני כניסת הפסקת האש לתוקף.

המטה הכללי דיבר עם החמאס באמצעות מהלומות ותכניות אש ברורות. העבודה הממושכת והיסודית של אנשי המודיעין לאורך השנים אפשרה לצה"ל לפעול בטווח זמן של שבוע בצורה אפקטיבית. אפשר להמשיך ולתאר את ההצלחות הכבירות של סוללות "כיפת ברזל" שהעניקו מרחב תמרון לדרג המדיני והצבאי ואת העובדה שחמש הסוללות הותירו את מפקד פיקוד העורף, אלוף אייל איינזברג, מובטל. כדאי גם להזכיר את פעולות "הקש בגג" שבאמצעותן נהרסו בתי מחבלים ואת המלחמה של דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי ברשתות בערבית ובעיקר ברשת האינטרנט - הציוצים, התמונות מהשטח והסרטונים מהתקיפות השונות הפכו ללהיט.

בנקודת העצירה וההגעה להסכם הפסקת אש צריך להדגיש כי המבצע הבא שבוא יבוא ברצועת עזה לא יתחיל מהנקודה בה הסתיים מבצע "עמוד ענן" אלא מנקודה אחת לגמרי. אגף המודיעין בפיקודו של אלוף אביב כוכבי נדרש כבר עתה למלא את בנק המטרות לתכנית תקיפה עתידית ברצועת עזה ולא להמתין לחידוש התשתיות שנהרסו. אגף המבצעים בפיקודו של האלוף יואב הר אבן נדרש לחשוב על תכנית מבצעית שלא תכין את צה"ל לרעיון מהעבר אלא למהלך עתידי חדשני. קושי נוסף עבור ישראל יהיה מעמדו המדיני של החמאס המתגבש כעת במזרח התיכון בסיוע טורקיה ומדינות במפרץ ובעיקר בעזרתה של מצרים, כפורשת חסות. ביקורו של ראש הממשלה המצרי בעזה במהלך המלחמה נועד להרגיע את הרוחות בקהיר, אך גם להצהיר בפני האזור על סדר יום חדש.

צה"ל קלקל לחמאס את התיאבון?

בבוקר שבו ייצאו ראשי ארגוני הטרור והפעילים ממקומות המסתור והבונקרים, הם יגלו את ההרס והחורבן וייזכרו במפקדים שהיו ואינם עוד. באותו מעמד הם יהרהרו גם בכושר העמידה מול חיל האוויר והמודיעין הישראלי, בתכנית האש שפעלה נגד סוללות כיפת ברזל ובעיקר ביכולת הפיקוד והשליטה. האם צה"ל הצליח לפגוע בתיאבון שלהם באופן שירחיק פעילות טרור בתקופה הקרובה? קשה מאוד לקבוע. הרתעה והכרעה הן צמד מילים חמקמק ומסוכן.

הריסות ברצועת עזה לאחר תקיפות צה"ל במבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. רויטרס
המפקדים יצאו מהבונקרים. הריסות בעזה לאחר הפצצות חיל האוויר/רויטרס

ישראל עמדה עם הגב לקיר לאחר שהחמאס זיהה את חוסר המוטיבציה של צה"ל וממשלת ישראל ללכת למהלך קרקעי למרות גיוס עשרות אלפי חיילי המילואים. גורם בכיר מאוד במערכת הביטחון טען כי לאור המצב שאליו נקלעה ישראל, לא היה מנוס מלהיעתר להסכם הפסקת האש. לדבריו, נשיא מצרים מוחמד מורסי איים להשאיר את ישראל ללא מתווך ולטוס לפקיסטן ואילו מזכירת המדינה הילרי קלינטון הודיעה כי היא מחויבת לעזוב הלילה לארה"ב.

כוחות שריון של צה"ל נערכים מחוץ לרצועת עזה. 18 בנובמבר 2012. Lior Mizrahi, GettyImages
מה עצר את הדרג המדיני? חיילי צה"ל מחוץ לרצועת עזה/GettyImages, Lior Mizrahi

נכון היה לחתום על ההסכם עם ערבות מצרית-אמריקאית אך באותה נשימה צריך לשאול מדוע לא הותנע המהלך הקרקעי לפני ימים אחדים ומה הרתיע את ראש הממשלה ושר הביטחון מלהורות לחטיבות הסדירות של צה"ל להלום בחמאס ולמערך המילואים להעצים את ההתקפות על ישות הטרור שנבנתה בעזה. בקרוב מאוד יגיע הסבב האלים הבא, וללא תשובה מדינת ישראל עלולה לחזור על פעולותיה פעם נוספת. הרי זה ברור: בקרוב עשוי המודיעין הישראלי לזהות משלוח נשק ענק לעזה או שתיחשף כוונה ותשתית טרור פלסטינית שמתכוננת לבצע פיגוע בחצי האי סיני. הדרג המדיני יורה לסכל את הכוונות הפלסטיניות ויורה על תקיפה. ארגוני הטרור בעזה יגיבו באש, והנה סבבי האלימות ישובו וישתלבו בשגרת יומם של תושבי הדרום. החמצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully