וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם הפסקת האש - הישג אסטרטגי לחמאס ומצרים

יוסי מלמן

21.11.2012 / 20:31

מצרים שידרגה מחדש את מעמדה אצל הממשל האמריקאי, וחמאס הפגין יכולת עמידה וזכה בהכרה. אם הפסקת האש תקוים, ההישגים של ישראל הם טקטיים, ובראשם השבת השקט לדרום ולגוש דן

משום שעם הכרזת הפסקת האש מתחדשת מערכת הבחירות בישראל, מציגים הדוברים הישראלים, ובראשם השלישייה - ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק ושר החוץ אביגדור ליברמן - את ההסכם וההבנות הכרוכות בו כהישג גדול לישראל. אבל האמת ניתנת להיאמר, כי המנצחים הגדולים של המערכה, שניתן אולי להגדירה כ"מלחמת עזה השנייה", הם נשיא מצרים מוחמד מורסי וחמאס. הם השיגו הישגים אסטרטגיים, ואילו ההישגים הישראליים הם טקטיים בעיקרם.

מצרים אינה רק עולה מהמערכה כ"מבוגר אחראי" המשמש ערב להסכם, אלא בעיקר היא שידרגה מחדש את מעמדה אצל הממשל האמריקאי. חמאס זכה בהישגים מרשימים ביותר, משום שלמרות הפגיעות הקשות שספג בכ-1,500 התקפות של חיל האוויר וחיל הים, הוא הפגין יכולת עמידה והמשיך לשגר רקטות וטילים לעבר ישראל – בקצב של כ-180 ליממה בממוצע. אך בעיקר הוא זכה להכרה, גם אם לא רשמית מצד ישראל - לא רק בגלל המו"מ העקיף שנוהל עמו, אלא בעיקר שדה פקטו הוקמה בעזה המדינה שבעבר ראש הממשלה והמשנה לו משה (בוגי) יעלון הגדירו בלשון שלילה כ"חמאסטן". המפסיד הגדול במערכה הזו היא הרשות הפלסטינית בהנהגת מחמוד עבאס (אבו מאזן), שהרלבנטיות שלה לסכסוך הישראלי-פלסטיני התערערה עוד יותר.

הלחימה והסכם הפסקת האש - הכותרות האחרונות:
ארה"ב ומצרים הודיעו: הפסקת אש החל מ-21:00
ארבעה חיילים נפצעו מנפילה במועצה האזורית אשכול
הכוננות במרכז הוסרה, הופסקו הסריקות אחר המחבל

פגיעה ישירה של רקטה בבאר טוביה. נמרוד סונדרס
"ארגונים אחרים כמו חיזבאללה או מדינות כמו אירן ימהרו להסיק שאפשר לפגוע בעוצמה בישראל ולהחלישה באמצעות ירי טילים". בית שנפגע בבאר טוביה, היום/נמרוד סונדרס

בפעם הראשונה זה עשרים שנה ירה ארגון טרור רקטות לעבר הסמל והלב הפועם של ישראל – תל אביב. נכון, הפגיעות היו שוליות וכמעט לא נגרם נזק, ובסך הכל היו במהלך המבצע חמישה הרוגים ישראלים ונפגעו עשרות בתים בישראל. אך בסופו של דבר תל-אביב והערים הסובבות אותה הצטרפו למעגל הלחימה. אין זה עניין של מה בכך, משום שארגונים אחרים כמו חיזבאללה או מדינות כמו אירן ימהרו להסיק את המסקנות הדרושות, כי אפשר לפגוע בעוצמה בישראל ולהחלישה באמצעות ירי טילים. לחיזבאללה יש לפחות כארבעים אלף טילים ולאירן כמה מאות טילי שיהאב, שראשי החץ שלהם נושאים לא קילוגרמים בודדים של חומר נפץ, אלא עשרות ומאות.

ההישגים של ישראל - אם הפסקת האש אכן תקוים - הם בהחזרת השקט ליישובי דרום הארץ ולגוש דן. אם השקט הזה יישמר חודשים או אולי שנים, או אז גם אם ישראל לא השיגה את מלוא המטרות שהציבה לעצמה – כולל הבטחת בחירות מלפני ארבע שנים של ראש הממשלה ושל שר החוץ למוטט את שלטון חמאס - הרי לפחות ניתן יהיה לומר שחמאס הורתע ולו בהיבט אחד – לחדול מלשגר רקטות וטילים לעבר ישראל. הוא גם יוכל להוכיח כי ביכולתו לשלוט בארגונים קטנים וסוררים ולכפות את מרותו עליהם.

אבל אי אפשר להתעלם כי אירן והחיזבאללה יסיקו שישראל הפגינה רתיעה מפעולה קרקעית. בסיכומו של עניין, המבחן בהישגי המלחמה יישפטו אם ההסכם הזה, שבנוי בעיקר על הבנות בין ישראל לארה"ב ובין ארה"ב למצרים, יחזיק מעמד והשקט יישמר. הסוגיות המשניות – החדרת הנשק ובעיקר טילים ארוכי טווח לרצועה, הסרה הדרגתית של המצור, זכויות הדיג של דייגי עזה, שאלת המשך החיסולים – כל אלה יהיו פחות רלבנטיות אם הפסקת האש תישמר, וישראל תוכל לחיות איתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully