וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האח הקטן של מצרים": המציאות החדשה של חמאס

ניר יהב

21.11.2012 / 3:56

מה הפלא שהארגון שבע רצון מהישגיו? הוא הפך לגורם מדיני לגיטימי, הפלסטינים שמתנגדים לו התפעלו מהירי לתל אביב, ואפילו חברי כנסת ישראלים טוענים שישראל הפסידה. פרשנות

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(בווידאו: צפו ב"חגיגות הניצחון" בעזה)

דקות ספורות לאחר תשע בערב, השעה שבה נכנס הסכם הפסקת האש לתוקפו, יצאו מאות מתושבי רצועת עזה לרחובות, נופפו בדגלי פלסטין, ירו באוויר ושאגו משמחה על "הניצחון הגדול" על ישראל. תושבי עזה לא היו צריכים את התעמולה של חמאס כדי להתרשם מיכולותיו ולחגוג את "הניצחון". אפילו התושבים שאינם נחשבים לאוהדיו, מודים כי הוא הצליח להחזיק מעמד בצורה מרשימה במשך שמונה ימי הלחימה תוך שהוא יורה עשרות רקטות ביום, והם מודים שהתפעלו בעיקר מהירי לעבר תל אביב וירושלים. רבים מהם, אגב, כלל לא האמינו שלחמאס יש יכולת כזו, והיום הם רואים אותו באור אחר לגמרי.

פלסטינים חוגגים בעזה לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף. רויטרס
חגיגיות בעזה בעקבות הפסקת האש/רויטרס

מה הפלא, אם כך, שחמאס לא מתקשה יותר מדי לייחצן את ההישג? "ישראל נכנעה לכל דרישותינו", צהלו בכירי הארגון מעל כל מסך טלוויזיה בראיונות הרבים שהעניקו. גם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, התרברב במסיבת עיתונאים בקהיר ביחד עם מזכ"ל הג'יהאד האיסלמי עם כניסת הפסקת האש לתוקפה כשאמר שישראל "הובסה ונכנעה לדרישות פלגי ההתנגדות". משעל ויתר בכירי חמאס מנו את כל הישגי ההסכם, לפי ראייתם: הפסקת המתקפה הישראלית, הפסקת החיסולים, הקלות לאנשים ולסחורות במעברים ומתן חופש תנועה לדייגים.

ובכל זאת, היה מי שהעז לשאול את בכירי חמאס שאלה קצת לא-נוחה. המנחה ברשת אל-ג'זירה ראיין את בכיר חמאס, אוסמה חמדאן, מיד לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה, ושאל אותו למה חמאס נמצא באופוריה אם דרישתו המרכזית להסיר לחלוטין את המצור על עזה כלל לא הושגה. חמדאן השתתק, הרהר לכמה רגעים, וענה: "הושגה, הושגה, ודאי הושגה. המעברים ייפתחו לתנועת אנשים וסחורות, וגם הדייגים יוכלו לנוע בחופשיות".

עזה היום. AP
הפגזות בעזה טרם הפסקת האש/AP

בין אם במחשבה תחילה ובין אם לאו, דבריו של חמדאן מבטאים עבור חמאס מציאות חדשה ומורכבת הרבה יותר: אם אכן יצהיר חמאס בימים הקרובים שהמצור הישראלי אכן הוסר ושמטרתו בלחימה הושגה, לא יהיו לו עוד תירוצים למאבק ב"מצור ובכיבוש הישראלי על עזה". חמאס, העוקב מקרוב אחרי התקשורת הישראלית, אף מזהה אכזבה בדעת הקהל הישראלית מתוצאות המבצע ובין השאר הוא מגייס לשורותיו – תחזיקו חזק – את חברי הכנסת מיכאל בן-ארי ואריה אלדד שאמרו לאחר הפסקת האש: "הממשלה יצאה מהמבצע עם זנב בין הרגליים".

ברמה המבצעית, גילה חמאס כושר עמידה מרשים מאוד. ברמה המדינית, הפך חמאס לגורם לגיטימי המקבל ביקורי משלחות – החל מראש ממשלת מצרים ואמיר קטאר, עבור בשר החוץ התוניסאי ובמזכ"ל הליגה הערבית, וכלה בשר החוץ הטורקי ובשרי חוץ נוספים. חמאס כיום קרוב מאי-פעם למצרים. אם בעבר הטון המצרי כלפי חמאס במהלך המגעים לגיבוש רגיעה בעזה היה טון נוזף ותוקפני, הרי שהפעם הטון היה של אח גדול שמייעץ לאחיו הקטן: "'קבל עצה ממני ותנסה לא להסתבך". בימים, בשבועות ובחודשים הקרובים ינסה חמאס להאדיר כמה שיוכל את הישגיו אלו בכל דרך אפשרית. הוא ינסה למנף את הישגיו המדיניים כדי לנסות אולי להתקרב גם לפתח, בהנחה שאבו מאזן החלש יבין שאין לו עם מי לדבר בישראל, ולפיכך אין לו ברירה אחרת.

עזה לאחר התקפת חיל האוויר , נובמבר 2012. רויטרס
הריסות ברצועת עזה/רויטרס

דובר צה"ל טען לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה כי חמאס חטף מכה קשה מאוד. בפומבי, חמאס מכחיש מכל וכל וטוען שהוא נותר ארגון חזק, אך בחדרי חדרים אולי נשמעים ניגונים אחרים. לפני כשש שנים, בחודש אוגוסט 2006, ברגע נדיר של גילוי לב לאחר מלחמת לבנון השנייה, אמר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, כי אילו ידע שחטיפת שני החיילים הייתה מובילה לתגובה כל כך חריפה ולמלחמה על לבנון, ארגונו לא היה מבצע את החטיפה. השאלה המסקרנת מכל כעת היא האם חמאס, בינו לבין עצמו, אומר את אותם הדברים. אם חמאס אכן נפגע בצורה כה קשה - עד כדי כך שהוא מורתע וחושש לפעול נגד ישראל - יהיה לו אינטרס ליצירת שקט ארוך טווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully