וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפיגוע: התשיעייה התכנסה לשעות ארוכות

טל שלו

21.11.2012 / 14:51

פורום השרים קבע את הישיבה במטרה לדון בתנאי הפסקת האש מול חמאס, אך במוקד הדיון עמד ככל הנראה הפיגוע בקו 142 בתל אביב. קלינטון, מזכ"ל האו"ם ובריטניה גינו את הפיגוע

צילום: אבי כהן, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

בעוד שרת החוץ של ארה"ב, הילרי קלינטון, ומזכ"ל האו"ם, באן קי מון, נוחתים בקהיר, התכנסו אחר הצהריים (רביעי) שרי פורום "התשיעייה" לדיון בהבנות המתגבשות במסגרת הסכם הפסקת האש עם חמאס בתיווך המצרים. ישיבת "התשיעייה" זומנה עוד לפני הפיגוע בתל אביב, ותוכננה לעסוק בתנאי הפסקת האש, אך גורם מדיני בירושלים סיפר לפני הפגישה כי האירועים האחרונים בתל אביב ובעזה צפויים לתפוס חלק ניכר מהדיון ו"אף עשויים להשפיע על עמדות השרים".

עוד בנושא:
פיגוע באוטובוס בתל אביב, חיפושים אחר מניחי המטען
אחרי הפיגוע: גל תקיפות בעזה, הירי לדרום נמשך
היום השמיני למבצע "עמוד ענן": עדכונים שוטפים

פיגוע בתל אביב. יותם רונן
שינה את סדר היום. זירת הפיגוע בתל אביב, היום/יותם רונן

ישיבת התשיעייה כונסה בסיום פגישתה של קלינטון בירושלים עם "השלישיה" - ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אביגדור ליברמן ושר הביטחון אהוד ברק. קלינטון, שנחתה אתמול בישראל, והשמיעה גיבוי חד-משמעי של ארצות הברית לזכותה של ישראל להגן על עצמה, נועדה אמש עם השלושה עד השעה 02:30 לפנות בוקר לערך. הבוקר נפגשה ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ואז נחפזה לפגישה שנייה עם פורום השלישייה בירושלים לפני צאתה לקהיר. נתניהו שוחח הבוקר בטלפון גם עם מזכ"ל האו"ם, שהמשיך גם הוא מירושלים לקהיר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"פערים נוספים בין ישראל למצרים"

עם נחיתתה בקהיר, פרסמה קלינטון הודעת גינוי חריפה לפיגוע בתל אביב, וכינתה אותו "התקפת טרור". הבית הלבן גינה אף הוא את הפיגוע. גם מזכ"ל האו"ם פרסם הודעה, בה הביע את תדהמתו מהאירועים, כמו גם צער והזדהות עם הפצועים. "אין שום נסיבות שמצדיקות פגיעה באזרחים", אמר באן. גם בריטניה, שמעורבת במגעים מול ישראל ומצרים, גינתה את האירוע, אך קראה להמשיך לקדם את מאמצי התיווך המצריים: "אסור לתת לטרור להכתיב את סדר היום", נמסר בהודעת משרד החוץ הבריטי.

במקביל, הפיץ משרד החוץ דף מסרים לנציגויות ישראל ברחבי העולם, בעקבות הפיגוע בתל אביב היום, בו ישראל מדגישה כי "פגיעה באזרחים חפים מפשע היא הפרה רצינית של החוק הבינלאומי והמוסר הבסיסי. בעיצומם של המאמצים הבינלאומיים להביא להפסקת אש, חמאס בחר להסלים את ההתקפות נגד אזרחים. הפיגוע הזה מסבך את המאמצים הבינלאומיים להביא להפסקת אש". נציגי ישראל בעולם הונחו להדגיש כי "בעוד ישראל עושה כל מאמץ כדי למנוע פגיעה באזרחים פלסטיניים בעזה, החמאס וארגוני הטרור פועלים במכוון נגד מטרות אזרחיות ישראליות, בטילים ובפצצות. לישראל שמורה הזכות להגנה עצמית, היא לא תרשה לאוכלוסייה אזרחית שלה לעמוד במוקד פעילות טרור מכל סוג שהוא".

עזה היום. AP
הדיון בהפסקת האש יושפע מהפיגוע. עזה, היום/AP

בתוך כך, בירושלים ממשיכים לשמור על עמימות בנוגע למתרחש בקהיר, אך הדגישו הבוקר כי המגעים, אותם מנהל השליח הישראלי בקהיר, שזהותו אסורה בפרסום מטעמים ביטחוניים, נמשכים כל העת. עם זאת, בעוד שאתמול לפנות ערב נפוצו דיווחים מקהיר על הכרזה קרובה על הסכם, במהלך הדיונים התבררו פערים נוספים בין ישראל למצרים, הנוגעים בעיקר לדרישת ישראל כי זו תערוב להסדרי הביטחון ולמניעת ההתחמשות בעזה במסגרת הפסקת האש. גורם בכיר בירושלים העריך כי עד תום ביקורה של השרה קלינטון באזור, תוכרז הפסקת אש, או לפחות רגיעה זמנית של יממה או שתיים. "קלינטון לא תצא מכאן בידיים ריקות", אמר הגורם.

ההסכם המתגבש אינו מסמך כתוב, אלא סדרה של הבנות אליהן הגיעה מצרים עם שני הצדדים, והיא יוצרת הפסקת אש דו או תלת שלבית. בשלב הראשון, יופסק מיידית הירי של חמאס וארגונים נוספים מעזה, בתמורה להפסקת תקיפות חיל האוויר, לתקופת מבחן של 24 שעות. אחרי כן ייבחן השקט במשך יומיים נוספים, במהלכם יידונו הבנות נוספות. רק לאחר מכן יידון הסדר ארוך טווח, שבנוסף להקלה על המצור על עזה יכלול בעיקרו ערבויות בינלאומית ומצריות לשמירה על השקט בגבול הרצועה, לדוגמה הקמת רצועת ביטחון בגבול ישראל עזה, התחייבות מצרית למניעת הברחות הנשק לעזה והתחמשות מחדש של החמאס.

גורם דיפלומטי מערבי, המעורה בפרטי השיחות, אמר לוואלה! חדשות כי נראה שישראל רצינית להגיע להסכם עוד היום, והיא משקיעה מאמץ רב כדי להגיע לשם. עם זאת, הוסיף: "ישראל מחכה למורסי, כי היא כרגע לא מרוצה מהערבויות שהוצגו עד כה ומדרכי האכיפה שיביאו לשמירה על ביטחון האזרחים.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully