וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולני תכנן "לפוצץ את הפרלמנט ולרצוח את הנשיא"

20.11.2012 / 21:51

התביעה בפולין הודיעה על מעצרו של מרצה שתכנן לפוצץ את משכן הפרלמנט ממניעים לאומניים-אנטישמיים. ככל כנראה, הוא קיבל השראה ממעשיו של המחבל הנורבגי אנדרס בריוויק

התביעה בפולין הודיעה כי הצליחה לסכל לפני כעשרה ימים מזימה לפוצץ את בית הפרלמנט בוורשה, לרצוח את הנשיא, ברוניסלב קומורובסקי, ולהרוג ואת חברי הקבינט, בהם ראש הממשלה, דונלד טוסק. העצור המרכזי, איש אקדמיה בן 45 מקרקוב, כבר הובל להגשת כתב אישום מזורז. בנוסף, נעצרו שני גברים שסייעו לו להשיג חומרי חבלה.

זהותו של הנאשם המרכזי, המכונה בכמה כלי תקשורת מקומיים בשם "אנדרס בריוויק הפולני", לא פורסמה, ולא נאמר מתי יוגש נגדו כתב אישום מלא. לפי התביעה, "העצור פעל ממניעים לאומניים ומתוך שנאת-זרים ואנטישמיות". כלי התקשורת בפולין דיווחו כי החשוד תכנן להסיע כלי רכב גדול לתוך בניין הפרלמנט, ולפוצץ ארבעה טונות של חומר נפץ בזמן דיון רב-משתתפים.

סיכול מזימה בפולין לפוצץ את הפרלמנט ולרצוח את הנשיא. נובמבר 2012. רויטרס
כלי נשק ואמצעי חבלה שנתפסו אצל החשוד המרכזי/רויטרס

בהודעה הרשמית של התביעה, נמסר כי האיש, שנעצר ב-9 בנובמבר, קיבל השראה ממעשיו של אנדרס בריוויק, המחבל שרצח 77 בני אדם בנורבגיה בחודש יולי של השנה שעברה. מרבית קורבנותיו של בריוויק היו בני נוער במחנה קיץ של המפלגה הסוציאליסטית, ומקצתם נהרגו בפיצוץ מכונית תופת בקריית הממשלה באוסלו. התביעה בנורבגיה טענה כי בריוויק פעל כזאב בודד, וגם התביעה בפולין מניחה שהאדם שנעצר פעל על דעת עצמו, ולא היה חבר פעיל בתנועה קיצונית מוכרת.

התובע בוורשה, מריוץ קרסון, אמר במסיבת עיתונאים הבוקר כי "החשוד עשה הכנות לפעולות שמטרתן הייתה להסיר בכוח את גופי השלטון ברפובליקה של פולין. הוא עשה הכנות כדי להוציא את התכנית הזו מהכוח אל הפועל, באופן שיפגע באחרים - וברכוש".

בניין הפרלמנט הפולני בוורשה. נובמבר 2012. רויטרס
משכן הפרלמנט הפולני בוורשה/רויטרס

ראש הממשלה, דונלד טוסק, בירך את שירותי הביטחון על מעצרו של החשוד. "כמובן שאני שמח שהם גילו את זה מוקדם, וצריך גם לבדוק לעומק את הקשר לבריוויק. ידוע לנו שבריוויק רכש חלק מחומרי הנפץ שלו בפולין, באמצעות האינטרנט". התביעה בוורשה אמרה כי היא משתפת פעולה במסגרת החקירה עם המשטרה באוסלו, אך סירבה לפרט באיזה אופן.

הבוקר הוצג בפולין סרטון, שלדברי התביעה הוחרם מביתו של החשוד בקרוב. בסרטון מתועדים, לכאורה, ניסיונות שעשה החשוד בחומרי חבלה ובאמצעי נפץ במיקומים שונים ברחבי פולין. אחד הפיצוצים יצר מכתש גדול באדמה. לדברי התביעה, החשוד גם אגר רובים, אקדחים, חומרי נפץ וטלפונים סלולריים שנועדו להפעלתם מרחוב.

סיכול מזימה בפולין לפוצץ את הפרלמנט ולרצוח את הנשיא. נובמבר 2012. רויטרס
נציגי התביעה צופים בסרטון שצילם החשוד, בו נראים הניסיונות שערך בחומרי חבלה/רויטרס

החשוד הועסק באוניברסיטה לחקלאות בקרקוב, ככל הנראה כמרצה בכיר. עמיתיו לעבודה סיפרו כי הוא מעולם לא הביע עמדות פוליטיות יוצאות דופן וכי הוא מעולם התבלט. עם זאת, סטודנט אחד סיפר כי החשוד "היה אדם מוזר מאוד". אחת משכנותיו של החשוד בקרקוב סיפרה כי החשוד איבד אצבעות בשתיים מידיו בפיצוץ של זיקוק מייצור-עצמי.

לפולין אין היסטוריה של טרור פנימי בעת המודרנית, אך רבים מתושביה טוענים כי המדינה מזניחה את ערכיה הנוצריים ומתקרבת למערב יתר על המידה. בתחילת החודש נערך מצעד אלים של פעילי ימין קיצוני בוורשה, כשאלפים מבין הצועדים התעמתו עם המשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully