וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הוסכם על רגיעה, מחלוקת על שלבי היישום

ניר יהב וטל שלו

19.11.2012 / 16:30

רשת "אל-ערבייה" דיווחה כי הושגה הסכמה, אם כי חמאס עדיין דורש ש"המצור על עזה" יוסר. משעל: "נתניהו מתחנן להפסקת אש". ירושלים בתגובה: הוא משקר, "מחפש חבל לרדת מהעץ"

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

בדרך להפסקת אש? רשת הטלוויזיה "אל-ערבייה" דיווחה אחר הצהריים (שני) כי הושגה הסכמה ישראלית-פלסטינית על הפסקת אש וכי המחלוקת היחידה כעת נותרה בנוגע שלבי היישום שלה. "ישראל מציעה להפסיק את האש ולהסיר את המצור על עזה בשלב שני, אולם חמאס דורש לבצע באופן מיידי את התנאים הללו", נמסר. רשת אל-ערביה דיווחה כי ייתכן והסכם הפסקת האש ייכנס לתוקפו בתוך 24 השעות הקרובות. עוד נמסר כי אם יאושר, הוא יבוצע בשני שלבים.

מספר שעות לאחר הפרסום באל-ערביה, דיווחה רשת הטלוויזיה הלבנונית "אל-מיאדין" כי ישראל וחמאס גיבשו הבנות עקרוניות לקראת גיבוש הסכם להפסקת אש. על פי הדיווח, ההסכם - אם יאושר - צפוי לכלול מספר שלבים, כשהראשון הוא שישראל תפסיק את פעילותה מהים, מהאוויר ומהיבשה ותחדול מהחיסולים. לפי הדיווח, השלב השני - שייכנס לתוקפו 24 שעות לאחר הפסקת הירי - קובע שישראל תעניק הקלות על תנועות האזרחים, ותאפשר להם לנוע גם בסמוך לחוף ובסמוך לגדר הגבול. לא נמסרו פרטים נוספים אודות הערבויות שיקבלו הצדדים ואודות התחייבויותיו של חמאס. על פי הדיווח, שני הצדדים יתחייבו למלא אחר ההסכם בפני מצרים.

שיגור ממערכת כיפת ברזל ליד באר שבע. 15 בנובמבר 2012. רויטרס
"ישראל נתפסה לא מוכנה". שיגור "כיפת ברזל"/רויטרס

ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, כינס אחר-הצהריים מסיבת עיתונאים בקהיר, בה התייחס למגעים וציין כי להערכתו השגת הפסקת אש היא אפשרית - אך תיתכן גם הסלמה נוספת, וחמאס נערך לכל אפשרות. "מי שתוקף את פלסטין ייקבר בה", אמר בפתח דבריו. "כל שיירות הפולשים אל עמינו הערביים הובסו במהלך הדורות ויש גאווה גדולה בתנועת ההתנגדות הפלסטינית, כל הזרועות הצבאיות, ועדות ההתנגדות העממיות ואחרים שלוחמים על אדמת עזה. אני גאה מאוד בכוחות האלה – גברים ונשים. אני גאה בילדים במפקדים, הם שומרים על אדמת המולדת. הם אינם נשברים בפני האויב".

לדברי משעל, שיגורי הרקטות מהרצועה תפסו את ישראל "לא מוכנה", ולכן היא נכשלה בהשגת מטרותיה במבצע "עמוד ענן". הוא הוסיף כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "מתחנן" להחיל הפסקת אש, אולם מדבריו עולה כי חמאס לא ינצור את הנשק ראשון. "מי שפתח במלחמה חייב לסיים אותה", קבע.

בתוך כך, בירושלים מסרבים להתייחס לכל דיווח על הפסקת אש, אך לדברי גורמים דיפלומטים המעורים במגעים עם חמאס, ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע נכונות לתת זמן למאמץ המצרי להביא לרגיעה. במקביל למגעים הדיפלומטים, מבהירים בירושלים, כי צה"ל ממשיך להיערך לכניסה קרקעית לרצועה, וכל עוד הירי לישראל נמשך - אין הפסקת אש. "ישראל רוצה להפסיק את הירי. אם אפשר להשיג את זה בדרכים דיפלומטיות זה עדיף, אבל אם יהיה צורך שצהל ייכנס לשטח ולהגן על אזרחיה זה מה שיהיה", אמר גורם מדיני בירושלים.

בירושלים גם דחו בתוקף את דברי משעל. "הוא מחפש חבל לרדת מהעץ. החמאס סופג גם בשעה זו מהלומות קשות ופגיעה קשה ביכולת הירי שלו לישראל", אמר גורם בירושלים שדחה בתוקף את דבריו של משעל על כך שישראל מתחננת להפסקת אש. "האמירות האלה נכונות בדיוק כמו האמירות של החמאס על יירוט מטוס אף-16 ישראלי או פגיעה בכלי שיט".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

גיבוי בינלאומי לדרישת ישראל לעצור את הירי

מוקדם יותר התייחס ראש ממשלת מצרים הישאם קנדיל למאמצים שמדינתו מעורבת בהם להשגת הסכם שיאפשר את סיום מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה. בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס אמר קנדיל: "המשא ומתן מתנהל בעוד אנחנו מדברים, ואני מקווה שנגיע בקרוב למשהו שיסיים את האלימות והאלימות הנגדית". קנדיל הוסיף: "אני חושב שאנחנו קרובים, אבל טבעו של מו"מ מסוג זה הוא שקשה לחזות אותו".

בינתיים, בעוד הקהילה הבינלאומית עוקבת בדריכות אחר הדיווחים מקהיר, מקבלת ישראל גיבוי בינלאומי נרחב לדרישתה לעצירה מוחלטת של הירי מעזה לישראל כתנאי מוקדם לדיון בהסדר הפסקת אש ארוך טווח. בירושלים הביעו שביעות רצון מהטון המאוזן שיצא ממפגש שרי החוץ של האיחוד האירופי היום בבריסל ומקריאת שרת החוץ של האיחוד קתרין אשטון בפתח המפגש להפסקת ירי הרקטות, כמו גם מההתייצבותה מאחורי דרישת ישראל להסדר ארוך טווח.

מבצע "עמוד ענן" - הכותרות האחרונות:
מטח לאשקלון: שתי רקטות התפוצצו ליד מבנים
חיל האוויר ממשיך לתקוף בעזה: 21 נהרגו מהלילה
היום השישי של המבצע: עדכונים שוטפים

הפצצת צה"ל בעזה. דרור עינב
תקיפה נוספת בעזה, היום/דרור עינב

העיניים הבינלאומיות נשואות היום בעיקרן לקהיר, שם מתווך נשיא מצרים מוחמד מורסי בין שורה של מדינות מהמערב - ובראשן ארה"ב ורוסיה, לבין חמאס, בניסיון להביא להתחייבות של חמאס להפסקה מוחלטת של הירי לעבר ישראל. בירושלים ממשיכים לסרב למסור פרטים על המגעים הדיפלומטיים המתנהלים מול מצרים ומדינות נוספות, או על פעילותם של שליחים ישראלים כאלה ואחרים בקהיר - ומדגישים כי אם המגעים הדיפלומטיים ייכשלו, תידרש לכניסה למבצע קרקעי בעזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה שמעון פר, ושר החוץ אביגדור ליברמן המשיכו גם היום בשיחות המדיניות עם מנהיגים מרחבי העולם המעורבים במגעים, במקביל למגעים ישירים המתנהלים בדרגים נמוכים יותר בין ישראל למצרים.

"לאיש אין עניין להיכנס לעזה"

בקהילה הבינלאומית מעריכים, כי ההנהגה בישראל מעדיפה להימנע מפעולה קרקעית, בהתאם ללחצים שמפעילות מדינות המערב, מתייחסת בזהירות לנושא ונותנת זמן נוסף לניסיון התיווך המצרי. ?ש סימנים לכך שהישראלים והפלסטינים עוסקים ברצינות בניסיון לשכך את האש, והישראלים קשובים לפניות להימנע מפעולה קרקעית?, אמר לוואלה! חדשות גורם דיפלומטי המעורב במגעים עם ישראל. הגורם, שהתרשם מהקשב הישראלי "לפניות הקהילה הבינלאומית", הוסיף ש"כל הבסיס לכל עסקה הוא קודם כל הפסקת של הירי על ישראל. הכל מתנקז לקראת ביקור המזכ"ל, וביממה הקרובה נוכל להעריך לאן זה הולך". גם שר החוץ האיטלקי, ג'וליו טרצי, אמר היום כי משיחות שקיים עם שרים בישראל, "הבין שאין לאף אחד עניין לפלוש לעזה. בדיוק ההפך הוא הנכון", אמר טרצי, אך הדגיש כי ?האיפוק הישראלי צריך להיות מותנה בהתחייבות לעצירת שיגורי הרקטות?.

בישראל דורשים הפסקת אש דו שלבית - קודם כל התחייבות מוחלטת של חמאס לעצירת הירי מעזה, ולאחר מכן דיון על הסכם ארוך טווח הכולל ערבויות מצרית ובינלאומיות לשמירה על שקט בדרום והפסקה מוחלטת של משלוחי התחמושת לתוך עזה, כמו לדוגמה הקמת גדר ביטחון נוספת של חמישה קילומטרים מהגבול העזתי וכוח בינלאומי שישמור על פירוז הרצועה מנשק. אחרי שר החוץ הצרפתי לורן פביוס ושליח הקוורטט בלייר, הערב יגיע לישראל שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה לסבב פגישות עם בכירים, ומחר אחר הצהריים ינחת מזכל האו?ם באן קי מון בישראל, אחרי שיתעדכן במתרחש אצל מורסי בקהיר.

במפגש בבריסל צפוי למסור שר החוץ הצרפתי פביוס את התרשמותו מהמתרחש בביקור הבזק שקיים אתמול בישראל ורמאללה ולקרוא בדחיפות לצדדים להגיע להפסקת אש. ?כל יום ללא הפסקת אש גובה עוד מחיר מהצד הישראלי ובצד העזתי, והאוכלוסייה רק סובלת יותר?, אמר היום שגריר צרפת בישראל כריסטוף ביגו, שהשתתף בפגישותיו של שר החוץ פביוס עם ההנהגה הישראלית. "התרשמתי שיש רצון אמיתי להגיע להפסקת אש בת קיימא, וזו שאיפה משותפת לישראל ולצרפת. צרפת עובדת על זה עם מדינות נוספות כמו טורקיה וקטאר שיש להן השפעה על החמאס. אנחנו מקווים שהמאמץ יעבוד", אמר ביגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully