וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הרקטות: מי דואג לבעלי המוגבלויות בדרום?

השגרה היא בסיס איתן לבעלי מוגבלויות וכל יציאה ממנה פוגעת בהם קשות. "אם ביומיום יוצאים לפעילויות שונות, בימי הסלמה זה לא קורה וכולם נותרים בבית", מספרים במעון בדרום

שי מכלוף

תושבי הדרום כבר התרגלו לשגרת "צבע אדום" בחייהם, אך אותה שגרה חריגה גובה מחיר מהתושבים. מחיר כבד אף יותר נגבה מאוכלוסיות מיוחדות המתגוררות באזור הדרום, והמשתייכים אליהן נאלצים ללמוד להסתגל לאורח חיים שחורג משגרתם המאזנת.

מעון השלושה הממוקם בקיבוץ עין השלושה בעוטף עזה מאכלס 72 בעלי מוגבלות שכלית-התפתחותית בגילאי 15-38. "לאנשים עם צרכים מיוחדים יש קושי מוגבר להתמודד במצבים אלו, אם מדובר בהבעת רגשותיהם או בהבנת המצב", מסבירה מירי עמר, מנהלת מעון השלושה, "אדם נורמטיבי יודע שהיה ירי על שדרות, אבל אצל דייר שלי זה מתפרש כאילו ירו על בית אימו המתגוררת שם, מצב הגורר תחושות דחק, לחץ והתגברות התנהגויות מאתגרות כמו בכי ואי שקט".

הסלמה בדרום - כותרות אחרונות:
ברק מזהיר מתקיפה בעזה: "לא 'זבנג וגמרנו', פעולה שיטתית"
הטיל הכה במלונית פעמיים: "חשבתי שמישהו נהרג"
שתי רקטות התפוצצו במפעל בנתיבות, 10 לקו בחרדה

בית נפגע מנפילה של גראד בנתיבות, נובמבר 2012. דייב בוימוביץ'
"לאנשים עם צרכים מיוחדים יש קושי מוגבר להתמודד במצבים אלו, אם מדובר בהבעת רגשותיהם או בהבנת המצב". פגיעת רקטה בנתיבות, הבוקר/דייב בוימוביץ'

השגרה מהווה בסיס איתן לבעלי מוגבלויות וכל יציאה ממנה פוגעת בהם קשות. במעון נאלצים עמר וצוותה לנסות ולתמוך בשינויים. "בתקופות הסלמה כל השגרה שלנו משתנה וזה קשה מאוד לדיירים. אם ביומיום יוצאים לפעילויות שונות - לחדרי תעסוקה או לעבודות גינון ברחבי המעון או בקהילה - בימי הסלמה זה לא קורה, וכולם נותרים בבית", אומרת עמר, ומבהירה שאחרי שנים ארוכות נוצרת שגרה נוספת, "אנחנו מתורגלים בשגרה זו כי אנו נמצאים כאן 11 שנים. אז כשמתחילה הסלמה, קוראים חדשות בצורה מסוננת רואים חדשות בטלוויזיה באופן מבוקר, מנסים לאפשר להם לעזור אחד לשני במה שאפשר וליצור פעילויות הפוגתיות".

דיירי המעון כבר מתורגלים ב"צבע אדום", אך מסתבר שתמיד יש סרבנים. "הדיירים מתורגלים, הצוות מתורגל וכשיש צבע אדום רוב הדיירים נכנסים למרחב המוגן", מסבירה עמר, "יש כאלו שהם סרבנים ועקשנים באופיים אז אנו מנסים לשכנע אותם לפי אופיים, יש דיירת שאוהבת צלילים אז עושים לה רעשים שונים ומובילים אותה לחדר, יש דייר שתחילה יסרב, אך יראה שכולם נכנסים אז ייכנס גם הוא ויש כאלה שפשוט מסרבים. ההנחיה שלנו היא להיכנס אבל לא נשאיר איש לבד. יש לנו תמיכה מלאה של משרד הרווחה ובתקופה כזו מתגברים צוותים בלי קשר לתקנים, מה שמסייע מאוד לצוות שלא נבהל ומגיע לעבודה עם כל הקושי בדבר, כשהרבה הורים באים בעצמם ונאלצים לעזוב את המשפחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully