וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התפטרות פטראוס: כיצד ייראה ממשל אובמה החדש?

חילופי התפקידים בסי-איי-אי עלולים לעכב כמה מינויים חדשים שתכנן הנשיא לרגל השבעתו לכהונתו השנייה. מי יהיו שר החוץ וההגנה הבאים, וכיצד מינוי שר המשפטים קשור לכל זה?

התפטרותו של ראש ה-CIA, דיוויד פטראוס, הפתיעה את הנשיא ברק אובמה, שנבחר בשבוע שעבר לכהונה שנייה, ותכנן כמה מינויים חדשים בממשלתו. כעת, הוא ייאלץ למצוא מחליף גם ל"גנרל בחליפה", שהודיע בסוף השבוע על התפטרותו בשל רומן שניהל מחוץ לנישואין. הרומן נחשף במסגרת חקירה לאיתור מקורם של איומים, שקיבלה אישה נוספת הקשורה לפטראוס והמאהבת שלו, פולה ברודוול.

מרבית כלי התקשורת בארה"ב נוקבים בשמו של סגנו של פטראוס - מייקל מורל - כמחליפו הטבעי. מורל מונה ביום שישי למנהל הכללי של הסוכנות, ושמו של פטראוס נמחק מרשימת בעלי התפקידים באתר האינטרנט של הארגון. יו"ר ועדת המודיעין בסנאט, הדמוקרטית דיאן פיינסטיין, אמרה כי " עד שהנשיא יבחר מחליף, הסוכנות נמצאת בידיים טובות מאוד". סנאטורים נוספים וגם חברי קונגרס רפובליקנים הביעו תמיכה במינויו של מורל לתפקיד, אולם, לפי רשת סי-אן-אן, ישנה אפשרות שאובמה יעדיף להצניח בהמשך לתפקיד אדם אחר. השם המוכר ביותר בבורסת השמות שמפרט האתר הוא זה של ג'ון ברנן, יועצו לענייני מאבק בטרור, שביקר לאחרונה בישראל.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בישיבת קבינט בבית הלבן בוושינגטון. ינואר 2012. Susan Walsh, AP
אובמה בישיבת קבינט, לצד השרים פאנטה וקלינטון/AP, Susan Walsh

ייתכן שחילופי התפקידים בסי-איי-אי יעכב כמה מינויים נוספים שתכנן אובמה לרגל השבעתו לכהונתו השנייה בחודש ינואר 2013. שר המשפטים והתובע הכללי, אריק הולדר, רמז כי ברצונו לפרוש בהקדם האפשרי מתפקידו. מושל מסצ'וסטס, דוול פטריק, מוזכר תדיר כמועמד להחליפו, ולפי ה"וושינגטון פוסט", פטריק הגיע לבית הלבן בליל שישי לסעודה מיוחדת עם הנשיא אובמה כדי לקדם את מינויו לתפקיד. לא נמסר מה הוחלט בתום הפגישה. ואולם, לפי דיווחים בכמה בלוגים המתמחים בפוליטיקה, על פטריק מופעל לחץ מצד דמוקרטים בכירים כדי לרוץ דווקא לסנאט, ובכך לסלול את הדרך למינוי מהיר של מחליף למזכירת המדינה הפורשת, הילרי קלינטון.

עסקה למושל ממסצ'וסטס?

אחת מהמועמדות להחליף את קלינטון היא השגרירה באו"ם, סוזן רייס, אך המועמד המוביל הוא ככל הנראה ג'ון קרי, שכבר התמודד מטעם הדמוקרטים על הנשיאות ב-2004, ובאחרונה התקרב לנשיא. עם זאת, הוא אינו יכול להתפטר בנוחות מתפקיד כחבר סנאט, משום שהמועמד המוביל לזכות בכיסא שלו – השמור לנציג ממסצ'וסטס - הוא סקוט בראון, רפובליקני פופולרי, שהודח מהסנאט רק בשבוע שעבר, לטובת נציגה דמוקרטית אחרת – אליזבת וורן. אם בראון ייבחר שוב לסנאט – והסיכוי לכך רב, במקרה שקרי יתפטר - הרוב הדמוקרטי בסנאט יקטן.

לפי שעה, נראה שאם פטריק יתפטר ממשרת המושל, סיכויו להיבחר לסנאט טובים יותר. כחבר סנאט, הפופולריות שלו עשויה אף לגדול לקראת הפריימריז הדמוקרטיים ב-2016. אם פטריק אכן ירוץ לסנאט, במסגרת עסקה שכזו – שלא ברור אם אכן נרקמה, וכנראה נראה שמקורה ברכילות פנימית - יש כמה שמות אחרים שהוזכרו כמחליף לשר המשפטים הפורש, שהמוכר בהם הוא זה של השרה לביטחון הפנים, ג'נט נפוליטנו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ג'ק לו, טום דונילון, ליאון פנטה והילרי קלינטון בוועידת נאט"ו. שיקגו, אילינוי, מאי 2012. Pablo Martinez Monsivais, AP
מימין - ראש הסגל בבית הלבן, ג'ק לו; יועץ הבית הלבן לביטחון לאומי, טום דונילון; שר ההגנה, ליאון פנטה; ומזכירת המדינה, הילרי קלינטון/AP, Pablo Martinez Monsivais

שר ההגנה, ליאון פנטה, טרם הודיע על עזיבתו, אך גם הוא צפוי לעזוב את התפקיד רק עוד כמה חודשים, אחרי שייקבע תקציב ההגנה הבא. לפי מרבית הפרשנים, המועמדת המובילה להחליפו היא מי שהייתה עד לאחרונה אחת מסגניותיו, מישל פלורנוי. שם בולט נוסף הוא זה של הסנאטור היהודי קארל לווין, המכהן כיום כיושב ראש ועדת הכוחות המזוינים בסנאט, וגם סגנו הנוכחי של פאנטה, אשטון קרטר, הוא מועמד ששמו מוזכר מפעם לפעם.

שר האוצר, טימותי גייטנר, הביע אף הוא רצון לעזוב את התפקיד כבר בתחילת הכהונה השנייה של אובמה, אך הוא צפוי להתפטר רק אחרי שיגובש הסכם לצמצום הגירעון מול הקונגרס, במסגרת מה שמכונה "הצוק הפיסקלי" (שני הצדדים מנסים לגבש, עד 1 בינואר, תקציב שלא יכלול קיצוץ בהוצאות הממשל, אך גם לא יגרור העלאה במסים). המועמד המוביל להחליף את גייטנר הוא ראש הסגל בבית הלבן, היהודי ג'ק לו. עוד שם שהוזכר כמועמד אפשרי לתפקיד שר האוצר הוא זה של ארי פינק, העומד כיום בראש קרן ההשקעות בלקרוק. אם אכן ג'ק לו יחליף את גייטנר, ייתכן שטום דונילון - היועץ לביטחון לאומי - יתמנה לראש הסגל בבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully