וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירדן: ראש המודיעין לשעבר נידון ל-13 שנות מאסר

11.11.2012 / 12:41

מוחמד א-ד'הבי, שכיהן בתפקיד הבכיר במשך ארבע שנים, נידון למאסר ממושך בגין מעשי שחיתות, במסגרת ניקוי אורוות שיזם המלך עבדאללה. תומכיו: נפל קורבן למאבקי כוח פנימיים

בית משפט בעמאן גזר היום (ראשון) 13 שנות מאסר בפועל על גנרל מוחמד א-ד'הבי, לשעבר ראש שירותי המודיעין בירדן, שהורשע בהלבנת כספים, מעילה וניצול לרעה של כוחו בעת שכיהן כראש סוכנות הביון הירדנית, בין השנים 2005 ל-2009. בית המשפט הורה על א-ד'הבי, להשיב למדינה 30 מיליון דולרים. מדובר גזר הדין הראשון שניתן לגורם בכיר בממלכה ההאשמית, מאז פרוץ ההפגנות נגד השלטון בעמאן.

א-ד'הבי נעצר בפברואר השנה במסגרת צעדים למיגור מעשי השחיתות בירדן, שנקט המלך עבדאללה. המלך, שחושש מהפיכה בממלכתו כפי שאירע במדינות ערביות במהלך האביב הערבי, הורה בחודש שעבר לפזר את הפרלמנט ולקיים בחירות חדשות כדי להחליש את ההתקוממות העממית נגדו משטרו. במסגרת הרפורמות שנקט הממשל בעמאן, נעצרו כמה אנשי עסקים בכירים והואשמו במעשי שחיתות. תומכיו של א-ד'הבי, שהכחיש את ההאשמות נגדו, טענו כי הוא הורשע במסגרת מאבקי כוח בין גורמים שונים בשלטון, שהפכו אותו לשעיר לעזאזל. בניגוד למקרים דומים שאירעו בעבר, הבכיר הביטחוני נשפט בבית משפט אזרחי ולא במסגרת צבאית. פעילי זכויות אדם בירדן טענו כי בתי הדין הצבאיים נוהגים לעקוף את הסמכות שניתנה לרשות השופטת.

אלפים בהפגנת ענק בעמאן, ירדן בקריאה לרפורמות, אוקטובר 2012. רויטרס
אזרחים ירדנים מפגינים בעמאן/רויטרס

תנועות האופוזיציה בירדן הגבירו בתקופה האחרונה את מחאתן נגד המשטר. התנועות, ובראשן תנועת האחים המוסלמים, דורשות לשנות את שיטת הייצוג בפרלמנט, כך שכוחם של האחים המוסלמים יגדל. זכי בני ארשיד, סגן מנהיג האחים המוסלמים בירדן, אמר כי "אנו מוחים זה 20 חודשים ודרישותינו לקדם רפורמות לא נענות". מאז פרוץ ההתקוממות במדינות ערב במסגרת האביב הערבי, נערכות מדי שבוע הפגנות מחאה בלתי-אלימות ברחבי ירדן. המפגינים קוראים לשלטונות בממלכה הירדנית לקדם רפורמות פוליטיות, דמוקרטיות וחברתיות ולהגדיל את ייצוג האופוזיציה בפרלמנט. בניגוד להפגנות המחאה בעולם הערבי, המפגינים בירדן אינם קוראים למלך עבדאללה להתפטר אלא להכניס שינויים דמוקרטיים לממלכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully