וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת החלטה: האם מופז יוותר על הבכורה לאולמרט?

פנחס וולף

5.11.2012 / 22:12

לבני ואולמרט צפויים להודיע בקרוב אם יתמודדו, והדיון יעבור למתכונת בה יחזרו. לפי ההערכות, פלטפורמת קדימה היא הטובה ביותר לההתמודדות - וכעת נותר רק להחליט על ההנהגה

לאחר שבועות של המתנה, במערכת הפוליטית מעריכים כעת כי לאחר שייחשפו תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית, יודיעו אהוד אולמרט וציפי לבני על החלטתם בנוגע לשובם או אי שובם לזירה הפוליטית – הודעה אשר עשויה לשנות את מהלך הבחירות הקרובות ואת הרכב הגושים בכנסת התשע עשרה.

אם יבחר ראש הממשלה לשעבר אולמרט להתמודד בבחירות יעמדו בפניו מספר אפשרויות, כאשר העיקרית בהן תהיה לחזור ולעמוד בראשות קדימה, בה יוכל אולמרט ליהנות מפלטפורמה של מפלגה קיימת וממימון בחירות נרחב, שווה ל-28 חברי הכנסת המכהנים של קדימה. שיקול נוסף המטה את הכף לכיוון חזרת אולמרט לקדימה, במקום הקמתה של מפלגה חדשה, הוא רמת היחסים הטובה בינו לבין יו"ר קדימה הנוכחי שאול מופז, אותה ניתן לכנות כהרבה מעבר ל"יחסים תקינים". כמובן שאולמרט לא ינסה להדיח את מופז ולהנחית עצמו מלמעלה – המהלך ייעשה בהידברות ומתוך אמון הדדי. כפי הנראה, בהעדר כל ברירה אחרת – מופז יפנה מרצונו את תפקיד יו"ר המפלגה לטובת אולמרט.

עוד על משולש אולמרט-לבני-מופז:
לבני שולחת רמזים על עתידה: "בקרוב יידעו כולם"
מופז: "יש רבים טובים מנתניהו, גם אולמרט ולבני"
"אולמרט מנסה להפיל את נתניהו גם במחיר הכפשת ישראל"

ציפי לבני שרת המשטים עם ראש הממשלה אהוד אולמרט בשנת 2006, מרץ 2012. לשכת העיתונות הממשלתית
האם ישלבו כוחות? אולמרט ולבני/לשכת העיתונות הממשלתית

למעשה, אולמרט הוא היחיד במערכת הפוליטית שעבורו מופז יסכים לעשות את אותו מעשה שלא נהוג כמותו במערכת הפוליטית – לפנות את מקומו, לאחר שנבחר ברוב גדול מאוד בהתמודדות מול ציפי לבני בחודש מרץ האחרון. מופז קורא את השטח. הוא מבין את הבעיה של קדימה בסקרים וגם את האהדה הגדולה של כל חלקי המפלגה לאולמרט – מה שלא ניתן לומר לגבי ציפי לבני. השטח בקדימה מסתכל על אולמרט כעל ראש ממשלה שהודח, לא שהפסיד, ולכן האהדה כלפיו לא נחלשה.

יחסים מצוינים בין אולמרט ומופז

אולמרט ומופז נפגשו באוקטובר. אנשיהם הדגישו שמדובר בפגישה שוטפת, כמוה מקיימים השניים בכל כמה שבועות במשך החודשים האחרונים. "בין השניים יש יחסים מצוינים ואווירה של אמון. הפגישה הייתה טובה מאוד", ציינו. הידידות בין השניים מבוססת, בין היתר, על זכרונו ארוך הטווח של אולמרט: ראש הממשלה לשעבר זוכר לטובה את נאמנותו של מופז, שלא ביקש ממנו לפנות את מקומו לאחר פרסום דו"ח הביניים של ועדת וינוגרד - בניגוד ללבני שקראה לו להתפטר, וגם לא אחרי שהתפוצצה פרשת טלנסקי - אז שר הביטחון אהוד ברק דרש את הדחתו. גם מופז לא שוכח את הלויאליות שאולמרט הפגין כלפיו בשבעת החודשים שחלפו מאז נבחר לראשות המפלגה.

בפגישה בחודש שעבר, כמו גם בפגישות נוספות, דנו השניים בשאלה האם אולמרט חוזר לזירה הפוליטית וכיצד. עם זאת, לא נאמר מה יקרה אם אכן יחליט לשוב. בינתיים, אולמרט הספיק להכריז שהוא עדיין חבר קדימה ואף דאג להרבות בשבחים למופז בהזדמנויות פומביות שונות. עם זאת, יש לציין כי מופז מעולם לא הודיע שיפנה את מקומו, ובפני השניים עומדות אפשרויות נוספות כדי לחבור פוליטית, אם אכן יחליט אולמרט לחזור. אחת מהן היא ניהול המפלגה בדומה למודל-ש"ס. כפי שאין היום יו"ר במפלגת ש"ס, אין זה הכרחי שצריך בתפקיד של יו"ר קדימה. לא מן הנמנע שאולמרט יהיה מספר 1 ברשימה, מופז אחריו, ושניהם יחד ינהלו את המפלגה.

במקביל לשיחות בין מופז לאולמרט, מקיים האחרון פגישות תכופות עם ציפי לבני. על פי ההערכות, השניים יהיו מתואמים בצעד בו ינקטו, בין אם ישובו לזירה הפוליטית או לאו. נראה כי בכדי להצליח בבחירות, הם יהיו חייבים את הפלטפורמה של קדימה, על כן יהיה מעניין לראות כיצד יוכלו השלושה לרבע את המעגל בכל הנוגע ליחסים בין לבני למופז.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully