וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוערות לצד לוחמת קרקל שלא הסתערה: "עשו לה עוול"

4.11.2012 / 0:01

שלוש לוחמות מספרות על הקשיים בבה"ד 1, על הקשר עם הלוחמים ועל הסטריאוטיפים שעדיין לא נעלמו מצה"ל: "יש לנו כוח רצון אדיר, מי שבחרה להיות לוחמת תיתן את הנשמה"

מעורבותן של לוחמות גדוד קרקל באירוע חדירת המחבלים ממצרים לפני כחודשיים, במהלכו נהרג רב"ט נתנאל יהלומי, משכה תשומת לב רבה לתפקיד הלוחמות בצה"ל. בשיחה עם שלוש צוערות-לוחמות שקיבלו בשבוע שעבר את דרגות סגן המשנה רגע לפני קבלת האחריות על מחלקות לוחמים, עולה תמונה מורכבת אודות הקושי בבה"ד 1 לצד הסיפוק בפיקוד על לוחמים מסיירת מטכ"ל, מגלן ואגוז.

סגן משנה רעות כדורי, מפקדת צוות בסוללת "מנתץ" ותיקה של חיל התותחנים, מספרת כי בבה"ד 1 הופתעו לראות צוערת נכללת בצוות הלוחמים. "מוזר להם לראות צוערת במגמת להב (מגמת הקצינים הלוחמים ביחידות השדה – א.ב.)", סיפרה, "אחר כך קיבלו אותי טוב, למדו להעריך את הבנות. בסך הכול, בית הספר לקצינים מעביר את המסלול בשוויון לבנים ולבנות בניווטים ובכושר".

הקושי המהותי לצוערות-לוחמות הוא המעבר מהסביבה המוכרת ביחידה לסביבה חדשה ומאתגרת, יחד עם לוחמים מיחידות מובחרות בצה"ל. "זה היה מאוד מאתגר לפקד עליהם במשימות השונות", הסבירה כדורי, "המפקדים בבה"ד 1 מביאים את כלל הצוערים במגמה מהר מאוד ליישור קו. בבוחן קצין (מבחן כושר – א.ב.) יש מעט הקלות לבנות כי אנחנו בנויות קצת אחרת. במעבר הקיר היו בנות שנזקקו לעזרה, אבל לא זיהיתי לרגע בנים שרצו שהבנות יהיו מאחור ולכן עזרו להן. אני באופן אישי עברתי את הקיר בקלילות".

"מנסות להוכיח את עצמנו מעל לממוצע"

האתגר הגדול ביותר עבור הצוערות הוא שבוע השטח, במהלכו הן נדרשות לתרגיל התקפה והגנה ברמה מחלקתית ולפקד על בנים במצבי קיצון תוך כדי יישום תורת הלחימה. "יש פערים מקצועיים ברורים בין צוערת שהגיעה מחיל התותחנים ללוחם חי"ר, כל אחד בתחומו, אבל מצמצמים אותם בקורס ומפתחים אותך כמפקד כדי שתוכל להנהיג ולהוביל אחרייך לוחמים", סיפרה כדורי, "אני חושבת שהצוערות שהיו במגמה לא נפלו מאף בן שהכרתי. מה שכן, בגלל שאנחנו בנות אנחנו מרגישות שצריך להוכיח את עצמנו מעבר לממוצע. אני מוכנה וערוכה לקלוט את החיילים שלי. כמובן שהמחשבה על איך הם יקבלו אותי מעבירה לי פרפרים בבטן".

סגן משנה ענבר זלדס, מפקדת טירונים בגדוד הקרקל, תקבל בקרוב את החיילים ממחזור גיוס החורף. לדברי זלדס, היה לה ברור כי תשרת בגדוד הקרקל, בו משרתים לוחמים ולוחמות יחדיו. "הבנות בולטות במוטיבציה גבוהה ובסבלנות, במיוחד בפעילות הביטחון השוטף של הגדוד. בנות פשוט משלימות את מה שחסר לפעמים בבנים. חוויתי בגדוד מארבים, תצפיות, תפיסה של מסתננים סודנים בגבול והברחות", סיפרה.

למרות ששירתה תקופה ארוכה עם לוחמים, סיפרה זלדס כי בבה"ד 1 היא נאלצה להתמודד עם סטריאוטיפים רבים. "נתקלתי בצוערים שחושבים שבנות לא צריכות להשתתף במלחמה בגלל האפשרות לחטיפות", סיפרה, "הדבר היחידי שאני מצאתי בו הבדל אמיתי הוא נשיאת משקל כבד והליכות ארוכות. חוץ מזה, בנות יכולות להיות מאגיסטיות מעולות או קלעיות. כשמכירים אותנו לעומק מגלים שיש לנו כוח רצון אדיר ומי שבחרה להיות לוחמת תיתן את הנשמה שלה".

מפקד פיקוד הדרום, אלוף טל רוסו, שהגיע לנקודת התקלות עם מחבלים. ספטמבר 2012. דובר צה"ל
"לא צריך לנפח את המקרה. זו שלא הסתערה, אולי היה לה הלם קרב". אלוף פיקוד דרום, טל רוסו, זמן קצר לאחר האירוע בגבול/דובר צה"ל

בתחילת הריאיון, סירבה זלדס להתייחס לתחקיר האירוע בגבול מצרים, שחשף כי לוחמת קרקל הסתערה לעבר המחבלים והרגה אחד מהם, בעוד לוחמת נוספת הסתתרה מאחורי ג'יפ ולא הסתערה. "לא הייתי באירוע ואני לא רוצה להתייחס באופן ישיר למקרה", סיפרה, "באופן כללי מלמדים אותנו להסתער וזה מה שמצפים מאתנו. לגבי הלוחמת שלא הסתערה - זה מקרה בודד שלא יכול להאפיל על מאמץ של גדוד שלם להפגין מקצועיות גבוהה. אני לא שופטת אותה".

זלדס טוענת כי במהלך הקורס פנו אליה צוערים ופיתחו אתה שיחה בנושא. "היו כאלה שדיברו בשבח זו שהסתערה וביקרו את זו שלא. זו שהסתערה עשתה את מה שמוטל עליה", אמרה, "לא צריך לנפח את המקרה. זו שלא הסתערה, אולי היה לה הלם קרב. אף אחד לא יודע מה עובר לבן אדם בראש ברגע האמת". זלדס הוסיפה: "הביטחון העצמי שלי לא נפל בקורס כשגיליתי שאיתי בצוות יש לוחמים מיחידות מובחרות. זה רק הגביר לי את המוטיבציה. אני למדתי מהם והם למדו ממני". כמו כן, התייחסה זלדס ל"אגדות", לדבריה, אודות יחסים בין לוחמים ולוחמות בגדוד. "נוצרים בגדוד הקרקל קשרים באופן טבעי בין בנים לבנות, וזה לא מפריע להם לעשות את העבודה כמו שצריך", ציינה, "אם יאפשרו לנו להתאמן בלחימה בשטח בנוי אנחנו נוכל גם כבנות לתרום ללא היסוס ללחימה בעזה או ביהודה ושומרון".

"גם בנות מסוגלות להסתער ולהרוג מחבלים"

עבור סגן משנה רעות אורן, המצב שונה מעט. אורן היא מפקדת מחלקה של לוחמות איסוף קרבי - או על פי ההגדרה המקצועית "חוליות רגליות" שמטרתן לאסוף מידע מודיעיני בגבולות המדינה כשהן שוכבות במארב בשטח. רעות החליטה להתגייס כלוחמת בעקבות אביה ואחיה, ששירתו ביחידות מובחרות. "סיימתי בה"ד 1 ואני חוזרת לפקד על לוחמות רגליות בחיל האיסוף הקרבי", סיפרה אורן בגאווה, "כל המחלקה הן בנות. כשהגעתי לבה"ד 1 נדהמתי מהעובדה שהרוב לא יודע מה אנחנו עושות".

לדברי אורן, "קשה לבנים לקבל את העובדה שבת שוכבת במארב בשטח. יש כאלה שלא קיבלו את זה עד סוף הקורס. בסוף כשאתה מפקד על לוחמים והם מסייעים ולא מנסים להכשיל, אפשר להבין שיש גם הערכה". בזמן שהחברים, האב והאחים מפרגנים, אמה של אורן חוששת. "קשה לה עם הבחירה שלי להיות לוחמת ומפקדת, אבל היא מבינה את החשיבות של התפקיד". אורן טוענת כי האירוע בו היו מעורבות לוחמות הקרקל יצר שיח בבה"ד 1, לטוב ולרע. "כל הכבוד ללוחמת שהסתערה. בנות מסוגלות להסתער ולהרוג מחבלים אם צריך", אמרה, "לגבי הלוחמת שלא הסתערה - אני חושבת שעשו לה עוול בתקשורת. מתחו עליה ביקורת קשה. מסכנה באמת. אי אפשר לשפוט אותה כי לא היינו במקומה, אבל אני מקווה בשבילה שהיא לא ממשיכה במסלול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully