וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון שר חברתי? לא אם שואלים את עובדי הרווחה

שר התקשורת והרווחה זכה למעמד של כבוד בעקבות הרפורמה בענף הסלולר. עובדי משרד הרווחה והעובדים הסוציאליים חושבים אחרת ממרבית הציבור ורק מבקשים שר רווחה במשרה מלאה

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יותם בן-דוד

שר הרווחה והתקשורת, משה כחלון, עלה בשבועות האחרונים לכותרות לאחר שהודיע על החלטתו שלא להתמודד ברשימת הליכוד לכנסת הבאה, עוד בטרם הודיעו ראש הממשלה ושר החוץ על איחוד מפלגות הליכוד וישראל ביתנו. כחלון, שנודע כגורם החברתי במפלגת השלטון בין היתר בעקבות הרפורמה בענף הסלולר, דאג מאז ומתמיד להבהיר כי "אני קודם שר הרווחה ולאחר מכן שר התקשורת". ואכן, אמירה זו הצליחה לחלחל לתודעה הציבורית.

משה כחלון שוקל הקמת מפלגה: "יקבל 20 מנדטים". דרור עינב
התקוות הגדולות שהיו לעובדי משרד הרווחה וכל הגורמים בתחום נגוזו. כחלון/דרור עינב

בתחום התקשורת, עשה כחלון את שלו וקנה את לב הציבור באמצעות רפורמה שהוזילה את עלויות הסלולר ללקוחות, שאין חולק כי מדובר בצעד מבורך. אך להבין כי חברות הסלולר גובות סכומים מופקעים מהציבור ולפעול לתיקון המצב, לא הופך את כחלון לחברתי יותר - אלא לשר ששואל שאלות ומבצע את עבודתו. שר חברתי היה מבין כי בדיוק כמו בשוק הסלולר, גם מצב השכבות החלשות בישראל מצריך רפורמות מרחיקות לכת, חשיבה מחודשת של מדיניות ולשם התחלה - שר רווחה במשרה מלאה.

בפועל, התקוות הגדולות שהיו לעובדי משרד הרווחה וכל הגורמים בתחום נגוזו. כחלון נכנס לנעליו הגדולות של שר הרווחה, יצחק הרצוג, ולמעלה משנה וחצי אחרי, התחושות הן כי כחלון מספק את הסחורה באישור תקציבים ופעולות נקודתיות בלבד. הרפורמות הגדולות יישארו על הנייר או יראו אור בתחומים אחרים, אולי כאלו בהם ההד התקשורתי גבוה יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
סמוך לביתו של השר משה כחלון, נובמבר 2012. שלומי גבאי
שלטי תמיכה בכחלון מחוץ לביתו שבעתלית, אתמול/שלומי גבאי

בין הצעדים הקטנים, ועם זאת המשמעותיים, אושר ביולי תיקון חוק שיזם כחלון לפיו בעלות על רכב לא תשלול אוטומטית זכאות לקצבת הבטחת הכנסה. אמנם בג"ץ הכריע גם הוא בסוגיה, אך לזכות כחלון, שמציג עצמו כמחובר לשטח, יאמר כי התבטא בנושא מספר פעמים וטען כי קיימים מצבים בהם רכב הינו חיוני ואין צדק בשלילת קצבה באופן אוטומטי.

עוד פעל כחלון רבות במישור הקוסמטי כשנענה לבקשות פקידי סעד לשנות את המינוח "פקיד סעד" ל"עובד סוציאלי לחוק הנוער", כשכל עובד יכונה על פי החוק לפיו הוא עובד. על גל עדכוני השמות פעל גם לשינוי שם ועדת משנה לסחר בנשים ל"ועדת משנה לסחר בבני אדם" ומעתה יכונה אדם עם פיגור שכלי "מוגבל שכלית -התפתחותית". גם בגיוס כספים הצטיין כחלון והשיג תוספת תקציב של 25 מיליון שקל לניצולי שואה ועשרה מיליון שקל לנזקקים לסיוע במזון. מדובר בתוספות מכובדות, אך הכאוס השולט בשני התחומים מצריך בראש ובראשונה הסדרת התחומים והעמותות הרבות הפעולות בהם.

אולי יום אחד יבוא "שר חברתי כמו כחלון"

גם בתחום חלוקת המזון עשה כחלון כותרות, כשיצא נגד אופי פעילות עמותות המזון. במקביל להתנצחות פומבית עם העמותות בפסח האחרון, פעל כחלון לביטול יוזמתו של הרצוג להסדרת תחום חלוקת המזון בישראל. הרצוג פעל תוך הבנה כי העמותות פועלות בתחום בו נוצר ואקום, אך הבין שיש לייעל ולהסדיר את החלוקה. כחלון, שהביע לא אחת את היעדר חיבתו לעמותות המזון, ביטל את המיזם וקבע כי המשרד יחלק כרטיסים לרכישת מזון. במקביל, על פי הגישה הארצישראלית, מינה ועדה בשם "המועצה לביטחון תזונתי" שאמורה לגבש מדיניות ממשלתית בתחום המזון.

חשוב לציין כי משרד הרווחה יצא בהודעה חגיגית באוגוסט, לפיה כחלון השיק רפורמה חדשה בשרותי הרווחה, במסגרתה יוספו מאות תקנים של עובדים סוציאליים, ימונה עובד סוציאלי שיטפל במשפחה על כל צרכיה ועוד. אלא שגורמים במשרד מעידים כי אמנם את הכותרות קיבל כחלון, אך בפועל דבר לא נעשה על מנת לשפר את המצב הקשה בלשכות הרווחה.

העובדים הסוציאליים שקורסים תחת הנטל, תמורת שכר לא ראוי, ימשיכו לעבוד באותם תנאים בלתי אפשריים. זאת על אף המאבק אליו יצאו בשנה שעברה שגם במהלכו קולו של כחלון, השר הממונה, לא נשמע. ילדים בסיכון ימתינו להוצאתם מהבית בשל תורים בפנימיות וגם שם יטופלו על ידי מדריכים ועובדים סוציאליים שעובדים בתת תנאים היות והם מועסקים על ידי עמותה שרק מנסה לצמצם עלויות. אימהות חד הוריות ימשיכו להיאבק בתקנות בלתי אפשריות המונעות מהן קצבה אם יצאו לעבוד וירוויחו שקל יותר משכר זעום של 5,000 שקל. כל אלו ימשיכו בתקווה שיום אחד יבוא איזה "שר חברתי כמו כחלון" ויעשה את השינוי הכה נדרש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully