וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים בניו יורק: "האמריקאים התכוננו כראוי"

יהושע בריינר

30.10.2012 / 12:50

כמו האמריקאים, גם הישראלים במדינה מנסים להתגונן במידת האפשר מהוריקן "סנדי" . "אנשים עשו מה שאמרו להם, אוגרים מזון, מכינים אמצעי חירום", אמר ישראלי המבקר בברוקלין

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

הסופה "סנדי", שהכתה אמש (שני) בעוצמה בארצות הברית, משבשת את חיי השגרה ברוב החוף המזרחי. גם הישראלים המתגוררים במדינה מנסים לשמור על הבטיחות, ועוקבים אחר הדיווחים בכלי התקשורת והנחיות הרשויות להתגוננות מפני הסופה ההרסנית. ציקי אוד, ישראלי שנמצא בברוקלין, סיפר כי מזג האוויר כבר איננו סוער במיוחד אולם עדיין נושבות רוחות חזקות. "היו כאן עצים שנעקרו מן השורש", מספר אוד, העומד בראש המרכז למען חיילים בודדים על שמו של לוחם צה"ל מייקל לוין. אוד הגיע לארצות הברית על מנת לשוחח עם תורמים ועם הוריהם של חיילים.

הפסקת חשמל שנגרמה כתוצאה מהוריקן סנדי. ניו יורק, אוקטובר 2012. רויטרס
"שיחות הטלפון חטופות כי חוסכים בחשמל". הפסקת חשמל בניו יורק, אמש/רויטרס

"החשמל אצלנו עדיין עובד ואפילו לא קר אבל אתמול לא יכולת לישון מרוב רוחות", מציין אוד. "מהבחינה הזאת, צריך לומר מילה טובה לאמריקאים שעשו את כל ההכנות הנדרשות. אנשים עשו מה שאמרו להם, אוגרים מזון, מכינים אמצעי חירום ואפילו שיחות הטלפון חטופות כי מנסים לחסוך בחשמל". למרות ההכנות, אוד לא מרגיש שיש סיבה לשאננות. "צריך לזכור שאלה אמריקאים ולא ישראלים, שמתורגלים במצבי חירום, אבל אותי זה דווקא הכניס ללחץ כי אין לך באמת לאן לברוח", אמר אוד. "כל הכבישים סגורים, אין תחבורה ציבורית ואין לאן ללכת. תכננתי להמשיך לכיוון פילדלפיה אבל כרגע אני נשאר אצל אחד החיילים הבודדים שגר כאן כי פשוט אי אפשר לנסוע לאף מקום", אמר אוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"האזרחים אוגרים מזון". מדפים ריקים במכולת בניו יורק/מערכת וואלה!, צילום מסך

רעות בוכניק, שמתגוררת ועובדת בניו יורק, סיפרה כי המצב לא גרוע כפי שהוא מוצג. "עד שתיים בלילה אנשים עוד יצאו לעשות ג'וגינג", סיפרה, "אבל כשהרוחות התחילו להתחזק הרחובות הלכו והתרוקנו. היו לא מעט עצים שקרסו בגלל הרוחות וגם מחוץ למקום העבודה שלי קרס עץ גדול, אבל עושה רושם שמבחינה לוגיסטית העירייה כאן מאוד מסודרת ותוך דקה הם הגיעו עם מגרסה. אין כאן תחושה של היסטריה, אבל יש תחושה שהאמריקאים לוקחים מאוד ברצינות את ההכנות לסופה וחושבים שזה יהיה משהו גדול". לדבריה, החשמל עדיין עובד, אולם בשל מספר עצים שקרסו על חוטי חשמל לעיתים במספר אזורים נרשמו תקלות. היא עצמה מתכוונת להמשיך בשגרת יומה כרגיל. "בכתבות אצלכם זה יותר היסטרי ממה שזה באמת", אמרה.

"השקט שלפני הסערה - אין כמותו"

גם הרב דורון אייזנמן, רב בית חב"ד במירטל ביץ' שבדרום קרוליינה, הראה אדישות יחסית. "חלק מהחיים בדרום קרוליינה הוא תקופת הסערות, ומידי שנה זה דבר שמתכוננים אליו וצפוי שיגיע. פה, ב-25 שנה שאנחנו בשליחות עברנו כמעט עשר מהן בצורה ישירה", הסביר הרב בראיון לגלי צה"ל. "הסופה הזאת דילגה עלינו, היא עברה בים 300 מיילים מהיבשה, אבל הרגשנו שעוברת סופה והיא גדולה כי היה גשם כל השבת והיו רוחות עזות. השקט שלפני הסערה זה משהו מיוחד שאין כמותו. זו הרגשה מאוד נעימה ומרגיעה של גשם עדין עם רוח חזקה והכול מסביב שקט".

הסופה "סנדי" ממשיכה הבוקר להמיט חורבן על החוף המזרחי של ארצות הברית. גם לאחר שהורדה הלילה מדרגה של סופת הוריקן לסופה פוסט-טרופית, הנזקים לא פוחתים. לפחות 15 בני אדם נהרגו מאז הכתה הסופה בחופי ארצות הברית, מצפון קרוליינה, דרך וירג'יניה המערבית ועד לקונטיקט. מיליונים נותרו ללא חשמל, תחנות רכבת תחתית בניו יורק הוצפו, בית חולים פונה מחשש להצפות, ומצב חירום הוכרז במתקן גרעיני בניו ג'רזי. חברת החשמל של ניו יורק, קון אדיסון, הודיעה כי ייתכן שיחלוף שבוע עד שכל רשת החשמל בעיר תשוב לפעילות סדירה בעקבות הנזקים שגרמה הסופה.

סופה סנדי ארה"ב. GettyImages
"עד שתיים בלילה אנשים עוד יצאו לעשות ג'וגינג"/GettyImages

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully