וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בת 108 הצביעה לראשונה: "לא ידעה שהיא זכאית"

ג'ואנה ג'נקינס, תושבת קרוליינה הדרומית, גדלה בימים חשוכים של אפליה גזעית שבהם "כושים" הודרו לספסל האחורי באוטובוס. אחרי העימותים בין אובמה לרומני, החליטה: "אצביע!"

אם יצליחו מאמצי השכנועים של ברק אובמה ומיט רומני, מערכת הבחירות בארצות הברית תביא לקלפיות בוחרים רבים, שזו תהיה הפעם הראשונה שבה יבחרו את נציגם לבית הלבן. השנה, זו תהיה גם הפעם הראשונה שבה תצביע אישה אחת מקרוליינה הדרומית, שלאחרונה מלאו לה 108 שנים.

במשך עשרות שנים, ג'ואנה ג'נקינס בכלל חשבה שאין לה זכות להצביע. היא התחנכה וגידלה משפחה בתקופה הגזענית והחשוכה של ארה"ב, שבה נאסר על אפריקנים-אמריקנים – "כושים" או "צבעונים" בשעתו, לחלוק את המרחב הציבורי עם הלבנים, במסגרת תקנות שאוגדו ב"חוקי ג'ים קרואו" הידועים לשמצה. מעולם לא הונפקה לג'נקינס תעודת זיהוי ממשלתית. היא גם לא זכתה ללמוד לקרוא או לכתוב. בגלל כל הסיבות הללו, בני משפחתה כלל לא היו מודעים לכך שהיא זכאית להצביע בבחירות לנשיאות ארה"ב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג'ואנה ג'נקינס/מערכת וואלה!, צילום מסך

רופא המשפחה של ג'נקינס הוא שסיפר לה שהיא זכאית להצביע. אחייניתה, שירלי-לי, סיפרה בהתרגשות בראיון לרשת אן-בי-סי כי דודתה לא ידעה להכיל את שמחתה כשגילתה כי היא יכולה להשתתף בהליך הדמוקרטי. "כל השנה היא התלבטה בנושא, אך במשך עונת העימותים היא פתאום הודיעה לנו: 'אני רוצה להצביע!'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"אובמה!"

סקוט מרשל, יו"ר ועדת הבחירות המקומית, שסייע לרשום את ג'נקינס לקלפי הסמוכה לביתה, אמר כי מדובר במקרה יוצא דופן. "זה מדהים", אמר, "ג'נקינס גדלה בתקופה שבה 'חוקי ג'ים קרואו' עדיין היו בתוקף, ובזמנים שבהם מיעוטים הופלו ולא הותר להם להצביע. זו דוגמה מצוינת לכך שאף פעם אין זה מאוחר מדי להצביע – ולכך שכל אדם חייב לנצל את זכויותיו".

גנ'קינס הצביעה בטופס מיוחד ל"מצביעים נעדרים", שנשלח בדרך כלל בדואר, ומיועד לאזרחים שאינם יכולים להגיע בכוחות עצמם לקלפי או שעלולים להיעדר ממנה ביום ההצבעה. כשנשאלה ג'נקינס למי הצביעה, אמרה בחיוך גדול: "אובמה!".

לפי ה-American Presidency Project באוניברסיטת קליפורניה שבסנטה ברברה, יותר ויותר אמריקנים צעירים ומשכילים אינם טורחים להצביע. בשנת 1972, לדוגמה, 53% מהצעירים בגילאים 29-18 הצביעו, אך בשנת 2000 רק 36% מאותה שכבת הגיל באה לקלפיות. מנגד, אחוז ההצבעה בקרב מי שחצה את גיל 65 עלה בהדרגה במהלך השנים. באותה מערכת בחירות בשנת 2000, אז התמודדו ג'ורג' וו. בוש ואל גור, כ-68% מהגמלאים הצביעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully