וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקשת הרב, החיבוק והדמעות - כך נרקמה העסקה בש"ס

18.10.2012 / 10:39

השר אטיאס נקרא אל הרב עובדיה כדי שיתווך בין דרעי וישי. ההבנה שתפקיד היו"ר הוא המוקש, העלתה את האפשרות של הנהגה משותפת, וכך מלחמת השליטה התגלגלה להשבת עטרה ליושנה

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מיכאל ברגמן

ביום שאחרי ההכרעה בש"ס על הנהגה משולשת של אריה דרעי, אלי ישי ואריאל אטיאס, מתבררים היום (חמישי) עוד ועוד פרטים על מה שהתרחש מאחורי הקלעים של המהלך. אתמול בשעה 21:00 הכל נראה טוב, שלישיית ההנהגה התייצבה אל מול המצלמות בבית הכנסת של הרב עובדיה, חיוכים נזרקו לכל עבר וגם נשיקות ולחיצות ידיים חמות היו שם. אבל שעה קודם לא היה ברור מה יסוכם בסופו של דבר.

אלי ישי, אריה דרעי ואריאל אטיאס לאחר ההסכמה על הנהגה משולשת בש"ס, אוקטובר 2012. עומר מירון
הוויתור של שני הצדדים הוביל להסכמה. אטיאס, דרעי וישי/עומר מירון

גורמים שמעורים במשא ומתן מספרים על המתח העצום ששרר בין דרעי לישי. עצם העובדה שבכל התקופה האחרונה שהתקיימו דיונים לא הצליחו השניים להיפגש, אלא רק למספר דקות לפני תחילת ישיבת מועצת החכמים שהתכנסה לאשר את המתווה, מעידה על כך כאלף עדים.

הוויכוחים היו על כל נושא. גם בשעות האחרונות הייתה מחלוקת על שעת המפגש וכינוס מועצת החכמים, ולא היה פשוט לקבל הכרעה גם בעניין טכני כזה. המתח והמשקעים שקיימים בין השניים הם ישנים ונעוצים בעובדה שאריה דרעי ציפה שהפיקדון שניתן לאלי ישי כאשר דינו נחרץ להיכנס לכלא יחזור אליו, ואילו ישי לקח אותו יותר מידי ברצינות ושכח מי הביא אותו. הוא התנהל לבד ולא נתן אפילו הרגשה של הכרת הטוב, ולא ראה בדרעי כסמכות להיוועץ בה. ישי התחיל לעבוד ודרעי נשכח מאחור.

גם לאחר השחרור מהכלא, לא נעשתה שום קריאה לדרעי לבוא ולהיות שותף בהנהגה מאחורי הקלעים, ודרעי הרגיש שגנבו לו את התנועה. כל כוחו והשליטה המלאה אבדה לו. גם בבית הרב הפנו לו גב, מבחינתו, וברור שהאצבע המאשימה הופנתה בעיקר כלפי ישי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

ויכוחים על חלוקת סמכויות

למרות שאטיאס ציין כי הוא הופתע מהמהירות שבה השילו השניים את המשקעים, בפועל העניינים התנהלו בצורה אחרת לגמרי. לדרעי היה ברור שהוא צריך להיות יו"ר, פחות היה עקרוני לו לגבי השאלה איזה שר הוא יהיה, ואם בכלל ימונה לתפקיד. הדבר העקרוני ביותר מבחינתו היה שהוא יחזור לנהל את השטח. גם ישי הבין את חשיבות העניין ולא היה מוכן לוותר. למרות שלאט לאט כל האנשים שמקיפים את הרב השתכנעו שדרעי חייב לחזור, והיו מוכנים לוותר ולהעביר את ישי למקום השני, הוא נלחם על העניין עד הרגע האחרון.

ביום רביעי שעבר כאשר נראה היה שהכל הולך לקראת פיצוץ, אטיאס נקרא אל הרב וקיבל עדכון בנושא. הרב ביקש ממנו להיכנס לתווך בין השניים ולפעול לאחדות. בסביבתו של אטיאס סיפרו כי מיום רביעי הוא עסק בעיקר בזה, והוא השקיע בעניין שעות רבות. לאחר שאטיאס הבין שתפקיד היו"ר הוא המוקש, הוא העלה לחלל האוויר את האופציה להנהגה משותפת וביטול התפקיד, דבר שהתחיל קצת לרכך את השניים. לאחר שהעניין התקבל, החלו הוויכוחים על חלוקת הסמכויות. לכל אחד מהם היה ברור שמי שיקבל אחריות על התפקידים המשמעותיים יותר ישלוט בסופו של דבר.

הרב משה יוסף, בנו של הרב עובדיה, הנחשב למוציא ולמביא בבית הרב ובעל השפעה מאוד גדולה בתנועה, ואטיאס רצו בין הצדדים על כל עניין וכל סיכום, וככה בטלפון שבור, ניסו להשיג הבנות. דרעי וגם ישי נלחמו על כל פרט כדי להשיג שליטה יותר גדולה בתנועה, ולא היה נראה שהסוגיה הולכת להיפתר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פגישה קצרה בארבע עיניים בין דרעי לישי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסביבתם של השניים אומרים שבסופו של דבר הוויתור של שני הצדדים הוביל להסכמה. גם העובדה שדרעי נקרא אתמול בשעות אחר הצהריים לבית הרב לפגישה, שתוארה כמרגשת ביותר, ובה הרב ביקש ממנו להתפשר ולהגיע לסיכומים. נוסף לכך, הקולות והלחץ מהשטח להגיע להכרעה שתכלול את דרעי בתוך התנועה, תרמו לא מעט לפשרה שהתקבלה.

כבר בשעות אחר הצהריים החלו פעילים ומצביעים להתרכז אל מול ביתו של הרב בירושלים. השמועה שהעניין הולך להיגמר עברה בין כולם, ורבים הגיעו לצפות בכך. בסביבות השעה שמונה בערב העניין נסגר, ולאחר מכן הגיעו השניים וקיימו פגישה קצרה בארבע עיניים בביתו של הרב. לאטיאס היה חשוב שהם ישבו לבד זמן מסוים כדי להשיל מעט את המשקעים. לאחר זמן קצר, הוא נכנס אליהם ולאחר מספר דקות, בתשע, הם נכנסו לישיבת מועצת החכמים.

אחד האנשים שהיה במקום מתאר אווירה מיוחדת במינה. לדבריו, הרב שאל אותם האם ההסכם מקובל עליהם, ולאחר שהם ענו כן הנושא הוכרע. דרעי וישי התחבקו זמן רב ועל פי התיאורים הרבה עיניים דמעו בחדר. בסיום הישיבה השלושה ירדו למסיבת העיתונאים, החלטת המועצה הוקראה על ידי הרב מזכיר מועצת חכמי התורה, הרב רפאל פנחסי, והשלושה אמרו את דברם.

אם מנסים לבדוק מי ניצח בסיבוב הזה, יש אומרים שאטיאס הוא המנצח הגדול בסיפור כי הוא השתחל להנהגה. עם זאת, בסביבתו טוענים שמאז כניסתו לתנועה, הרב התייעץ איתו ועם ישי בכל עניין, כך שאך טבעי הוא שאם מדברים על הנהגה משותפת, הוא צריך להיות בפנים. ללא ספק יכולותיו של אטיאס בניהול משברים הוכיחה את עצמה במקרה הזה. אחרים טוענים שישי הצליח במלחמת בלימה למנוע את הדחתו והוא ניצח בסיבוב הזה, אבל לרבים ברור שדרעי שולט בשטח ולאחר שהוא קיבל את המינוי ליו"ר מטה הבחירות, השליטה שלו תהיה חזקה הרבה יותר והוא זה שלמעשה יוביל את כל העניינים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרעי מגיע לבית הרב אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם בשטח מאוד מרוצים ומקבלים את דרעי בזרועות פתוחות ובשמחה. פעילים רבים שרו ביציאתו מבית הרב ולא אפשרו לו לעזוב את המקום. רק לאחר שהוא יצא שוב מהאוטו, שב לבית הרב ויצא מהיציאה האחורית, הצליח נהגו להשתחרר מעשרות האנשים שהקיפו את המכונית. גם הבוקר דרעי עלה לתורה באחד מבתי הכנסת בירושלים והתקבל בתשואות ובשירה והמתפללים זרקו עליו סוכריות. "חיכינו הרבה זמן שהוא יחזור", סיפר אחד הפעילים. "הוא שולט בשטח והוא יחזיר את החיים לתנועה. כמו שהיה פעם כאשר הוא עמד בראש והשטח בער, ככה זה הולך להיות עכשיו. שנים רבות חיכינו לזה וסוף סוף זה קרה, עכשיו הכל יהיה אחרת". פעיל אחר הוסיף כי "ברור שדרעי מנהיג את ש"ס. עצם זה שהוא ישלוט בשטח כיו"ר המטה אומר הכל. הוא יחזיר אותנו לחיים וכולם ירוצו אחריו ויהיו נאמנים לו".

אחד מהמקורבים לבית הרב סיפר כי "אפשר היה לראות את השמחה הגדולה של האנשים. אפילו ילדים שלא נולדו או היו תינוקות שדרעי היה חבר כנסת שמחו וציפו לזה. ללא ספק מדובר באדם עם הרבה כח בש"ס והשטח זעק לזה וזה קרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully