וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופז לוינשטיין: "מנע מנתניהו להכשיר מאחזים"

טל שלו

18.10.2012 / 1:31

במכתב ליועץ המשפטי לממשלה ביקש מופז שיתערב בכוונת נתניהו לאמץ חלקים מדו"ח השופט אדמונד לוי, שקבע כי על המדינה להכשיר מאחזים ביהודה ושומרון שנבנו בעידודה

לשכת העיתונות הממשלתית

השופט אדמונד לוי מגיש את הדו"ח לראש הממשלה בחודש יוני

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שאול מופז (קדימה), פנה אמש (רביעי) ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה שיתערב באופן מידי בכוונת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאמץ רשמית חלקים מדו"ח השופט אדמונד לוי לבחינת חוקיות המאחזים ביהודה ושומרון, עוד לפני הבחירות לכנסת. "הפעולה המואצת של ראש הממשלה להביא לאישור הדו"ח ואימוץ מסקנותיו בממשלה, ערב הבחירות, אינה עומדת במבחן 'הצורך הציבורי החיוני בעשייה'. בשל כך, יש להימנע מהכרעה בעת הזו", כתב מופז לוינשטיין. יו"ר האופוזיציה ביקש ממנו להורות לנתניהו להימנע מקבלת כל החלטה בנושא "ולהשאיר לאזרחי ישראל להכריע על כך בקלפי".

ההתנחלות מגרון, אפריל 2012. נמרוד סונדרס
מופז דורש להימנע מהכרעה על עתיד המאחזים לפני הבחירות. מאחז מגרון/נמרוד סונדרס

דו"ח אדמונד לוי, שהוגש ביוני האחרון לבקשתו של ראש הממשלה, נועד לספק בסיס משפטי לשינוי מדיניות הממשלה לגבי הבנייה היהודית ביהודה ושומרון. בדו"ח נקבע כי מעמדו המשפטי הבינלאומי של אזור יהודה ושומרון אינו של שטח כבוש, וכן שמרבית המאחזים בגדה חוקיים. ביום ראשון האחרון אמר נתניהו לשרי הליכוד כי הוא מתכוון להביא הצעת החלטה שתאמץ חלק מהדו"ח, שלא תתייחס להגדרות משפטיות נרחבות ובינלאומיות, כדי להימנע מביקורת בינלאומית. עם זאת תכלול ההצעה הגמשה של נהלים משפטיים והסרת חסמים ביורוקרטיים שיקלו משמעותית על הבנייה היהודית ביהודה ושומרון.

"לאמץ את הדו"ח באופן מלא"

מופז התריע בפני היועץ המשפטי כי ממשלת ישראל מכהנת כעת כממשלת מעבר, ולכן חלות עליה הגבלות ביצוע. "מיום 15 באוקטובר 2012, ערב פיזורה של הכנסת ה-18, ממשלת ישראל מכהנת כממשלת ביניים וחלה עליה חובה חוקית ומוסרית לפעול בריסון ואיפוק - במיוחד כאשר מדובר בהחלטות מהותיות בעלות חשיבות ציבורית ומדינית, הן במישור הבינלאומי והן במישור המקומי", כתב מופז לוינשטיין. בנוסף מופז ציין כי מהלך מסוג זה "עלול לחייב את הממשלה הבאה, מכוח עקרון רציפות הממשל, ולגרום בכך נזק שלא ניתן יהיה לתקנו".

ההחלטה צפויה לקבל את תמיכת רוב שרי הממשלה, שלוחצים לאימוץ מלא של הדו"ח. שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר אתמול כי "יש לאמץ באופן מלא את דו"ח לוי", וטען כי אימוץ מסקנות הדו"ח "יפתור בעיות רבות, הן במישור הלאומי והן במישור הבינלאומי". לדברי ליברמן, קביעות הוועדה בנוגע למעמד המשפטי של השטחים ביהודה ושומרון, מהן עולה כי ההתיישבות היהודית אינה מנוגדת לחוק הבינלאומי, הן קביעות "נכונות וחשובות שאימוצן על ידי הממשלה יתרום תרומה משמעותית לחיזוקה של מדינת ישראל". ח"כ דני דנון (ליכוד) אף פנה לראש הממשלה והודיע לו כי גייס חברי קונגרס אמריקאים שיסייעו בקידום הלגיטימציה הבינלאומית לדו"ח.

גלאון: נתניהו מוביל לאפרטהייד

שרי סיעת העצמאות הביעו התנגדות לניסיונות לאימוץ הדו"ח. שר הביטחון, אהוד ברק, הזהיר אתמול כי הדו"ח "יפעל בכיוון הפוך ממה שמצפים תומכיו. אימוץ הדו"ח לא יתרום לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון, אלא יגרום נזק מדיני לישראל ולהעמקת בידודה בעולם. לפיכך, יש להימנע ממנו". במקביל, באופוזיציה תקפו בחריפות את נתניהו והאשימו אותו בתרגילי בחירות.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', האשימה את נתניהו בניסיון להסיט את קמפיין הבחירות מנושאים כלכליים וחברתיים ל"וויכוח מדומה בין ימין ושמאל שממילא כבר אינו קיים". לדברי יחימוביץ', אימוץ הדו"ח "לא יביא תועלת, לא לתושבי יהודה ושומרון, לא לחוסנה הבטיחוני והבינלאומי של ישראל ובוודאי לא לאזרחי ישראל שכורעים תחת נטל המדיניות האנטי-חברתית וההרסנית של נתניהו". יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הזהירה מסנקציות שיוטלו על ישראל ואמרה שנתניהו "ממשיך לשרת את האינטרסים של הימין הקיצוני והמתנחלים. הוא מבקש לעשות כאן אפרטהייד, להכשיר את שרץ המאחזים הבלתי חוקיים לספח שטחים ולא את האנשים שגרים בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully