וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויכוחים, עקיצות וטעות מרה אחת: רגעי השיא בעימות

יעל אבן אור, ארה"ב

17.10.2012 / 6:25

רומני לעג לאובמה על כישוריו במתמטיקה, והכריז: אני "מניח" שאזכה בבחירות. הנשיא חייך כשמנחת העימות הפריכה את טענותיו של רומני לגבי המתקפה בלוב. "ציפורת" עשתה קאמבק

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

העימות הנשיאותי השני, שנערך לפנות בוקר (רביעי) במדינת ניו יורק, התאפיין בטון תקיף מזה של העימות הקודם, וכלל חילופי עקיצות תכופים בין הנשיא המכהן ברק אובמה למועמד הרפובליקני, מיט רומני. המועמדים התפרצו שוב ושוב האחד לדבריו של האחר, והתווכחו לגבי נכונות הנתונים שהציגו. לשמחת הצופים, הדיון הער הניב, כצפוי, כמות לא מועטה של רגעים בלתי-נשכחים.

אחד מרגעי השיא של העימות היה הדיון לגבי רצח השגריר בלוב, כריסטופר סטיבנס, בפיגוע בקונסוליה בבנגזי. אובמה אמר כי זמן קצר לאחר הרצח, הוא כינה את המתקפה "מתקפת טרור", מה שגרם לרומני לבצע את המעידה המשמעותית ביותר שלו במהלך העימות. רומני "תיקן" את אובמה, ואמר כי ההכרזה נאמרה רק שבועיים אחרי התקיפה. המנחה הפריכה בנימוס את דבריו של רומני, לקול תשואות הקהל.

אובמה ורומני נפגשו לעימות הנשיאותי השני. רויטרס
"הביאו לנו קלסרים מלאים בנשים". רומני ואובמה, הלילה/רויטרס

הסרטון שרומני החמיץ? צפו באובמה אומר "מתקפת טרור"

בתחילת העימות, שהורכב הפעם משאלות שהופנו מהקהל, שאל אחד הסטודנטים את המועמדים מה ביכולתם לעשות באשר למחסור במשרות לבוגרי קולג'. רומני השיב לו: "מתי אתה מסיים ללמוד? 2014? כשתסיים ללמוד ב-2014, אני מניח שאהיה נשיא, ואוודא שתהיה לך עבודה".

רומני כי גיבש תכנית כלכלית של חמישה שלבים לשיקום הכלכלה האמריקנית, שתביא ליצירה של 12 מיליון מקומות עבודה חדשים בתוך ארבע שנים. אובמה השיב: "למושל רומני אין חמש נקודות שמרכיבות תכנית לשיקום הכלכלה – יש לו נקודה אחת: האנשים שנמצאים בפסגה ישחקו לפי חוקים שונים לגמרי".

"הקרן שלי לא גדולה כמו שלך"

העימות קיבל תפנית אישית כשאובמה הזכיר את הונו האישי של רומני. כשרומני דיבר על ניהול השקעות חיצוניות, הוא פנה לנשיא, ושאל אותו בעוקצנות: "האם אי-פעם הסתכלת על קרן הפנסיה שלך?". בתגובה, ענה אובמה: "לא, לא הסתכלתי עדיין על קרן הפנסיה שלי. אבל היא לא גדולה כמו שלך, אז זה לא ייקח הרבה זמן".

במהלך ויכוח קולני נוסף בין שני המועמדים אודות נכונותם של נתונים כלכליים, הטיח רומני באובמה: "אם כבר מדברים על מספרים שלא מסתדרים כמו שצריך, מה לגבי אותו גירעון, של 5 טריליון דולרים, שתפח בשנים האחרונות? הנה מספר שלא מסתדר".

בתחילת העימות, במסגרת דיון על זכויות נשים בארה"ב, חלק רומני סיפור אישי מימיו כמושל מסצ'וסטס: "עשינו מאמץ מרוכז כדי ללכת למצוא נשים שיוכלו לכהן בקבינט. הלכתי לכמה ארגוני נשים ואמרתי, 'תוכלו לעזור לנו למצוא מועמדות?'. הן הביאו לנו קלסרים מלאים בנשים".

העימות הנשיאותי השני באוניברסיטת באוניברסיטת הופסטרה בניו יורק, אוקטובר 2012. רויטרס
"למושל רומני אין חמש נקודות שמרכיבות תכנית לשיקום הכלכלה – יש לו נקודה אחת"/רויטרס

אובמה התייחס לתכניתו של רומני לצמצם את המסים במדינה ולהוסיף מימון לצבא, ואמר כי "לא שמענו מהמושל תכנית כיצד הוא מתכוון לשלם על כל זה, חוץ מאשר כוונותיו באשר ל'ציפורת' (ביג בירד מרחוב סומסום), והצעתו לבטל את המימון לעמותה לתכנון המשפחה". אובמה המשיך: "המושל רומני, היית משקיע מאוד מצליח. נניח שמישהו היה בא אליך ואומר 'אני רוצה לבזבז 7 או 8 טריליון דולרים, ורק אחרי הבחירות נדע כיצד נחזיר לך את הכסף'. היית מסרב, כמובן, וכך יעשה גם העם האמריקני".

בתום העימות, אמר אובמה כי למרות שהוא מאמין שרומני הוא איש טוב, אמירת ה-"47%" המפורסמת שלו צריכה לעורר אצל אזרחי ארצות הברית חשד עמוק. "כשהוא אמר, מאחורי דלתות סגורות, כי-47% מהאמריקנים מרגישים 'קורבנות' – תחשבו על מה הוא דיבר. על חיילים לשעבר, על אנשים עם בעיות רפואיות, על אנשים שעובדים קשה ולא מרוויחים מספיק. אלה האנשים שאני רוצה להיות נשיא, ולכן אני מבקש שתצביעו עבורי".

לצפייה בעימות המלא באיכות HD:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully