וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ישפיע הערעור על עתידו הפוליטי של אולמרט?

גלעד גרוסמן

16.10.2012 / 21:23

בעוד החלטה על הערעור שתגיש הפרקליטות על הכרעת הדין והעונש של ראש הממשלה לשעבר לא צפויה לפני הבחירות, הפיכת ההכרעה או הטלת קלון עליו יכולות לפגוע בו גם בדיעבד

העובדה שהפרקליטות מערערת על פסק הדין של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אינה משנה בינתיים את מצבו מבחינת עתידו הפוליטי, לפחיות לא באופן מיידי. חוק יסוד: הכנסת קובע כי רק מי שנידון בפסק דין סופי למאסר בפועל לתקופה העולה על שלושה חודשים (גם עבודות שירות נחשבות כעונש מאסר) ויש בעבירה שביצע קלון, לא יכול להתמודד בבחירות במשך שבע שנים. אולמרט לא נידון למאסר, ומשמעות הערעור היא שפסק הדין אינו סופי, ולכן הוא יוכל להתמודד לכנסת, וככל הנראה גם לראשות הממשלה.

עם זאת, לערעור יש בכל זאת מספר משמעויות. הסיכויים שההחלטה בערעור תתקבל לפני הבחירות נמוכים מאוד. לכן, אם יתקבל הערעור, ואולמרט יישלח לעונש מאסר, הוא כמובן ייאלץ לפרוש מהכנסת. אולם גם אם הערעור ידחה, בהנחה שאולמרט ייבחר עד אז לכנסת, הוא כבר יהיה איש ציבור, ולכן בית המשפט יהיה מחויב לדון בשאלת הקלון - בניגוד לבית המשפט המחוזי, שלא קבע בנושא. אם ייקבע כי יש במעשיו של אולמרט קלון, גם אם לא יוחמר עונשו, יהיה עליו לפרוש מהכנסת. כמו כן, בסיכוי הקלוש שההחלטה תתקבל לפני הבחירות, אם יתקבל הערעור, אולמרט לא יוכל להתמודד, ואם לא, סביר להניח שהפרקליטות תדרוש לדון בשאלת הקלון.

אם ייבחר אולמרט לראש ממשלה, ולאחר הבחירות ייקבע כי יש במעשיו קלון, הכנסת רשאית, בהחלטת רוב, להעבירו מכהונתו. במקרה כזה, יהיה על ועדת הכנסת להחליט בתוך 30 יום מהיום שבו פסק הדין נעשה סופי בדבר המלצתה לעניין. אם הוועדה אינה מעבירה המלצה תוך 30 יום, על יו"ר הכנסת להעלות את הנושא לדיון במליאת הכנסת במועד הקרוב האפשרי, ואם הכנסת מחליטה להעביר את ראש הממשלה מכהונתו - ייערכו בחירות מיוחדות.

אהוד אולמרט וחיים רמון. רויטרס
במגעים? רמון ואולמרט/רויטרס

מוקדם יותר הערב הודיע מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, ג'ואי אש, לפרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זוהר, כי התקבלה החלטה סופית בפרקליטות על הגשת ערעור על הכרעת הדין וגזר הדין במשפטו. ממשרד המשפטים נמסר כי בפרקליטות עדיין שוקדים על הכנת הערעור, אשר צריך להיות מוגש עד תחילת נובמבר, וטרם התקבלו הכרעות סופיות באשר להיקפו.

בימים האחרונים, מאז הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הקדמת הבחירות, נפוצו שמועות וספקולציות בנוגע לכוונותיו של אולמרט לשוב לחיים הפוליטיים, אם כי הוא טרם הודיע על החלטתו בנושא. מסקר שערך מכון "TNS-טלסקר", עבור וואלה! חדשות, עלה כי אם יעמוד אולמרט בראש מפלגת מרכז-שמאל מאוחדת בשיתוף ציפי לבני, קדימה של מופז ויאיר לפיד, המפלגה החדשה תקבל לא יותר מ-23 מנדטים.

כמו כן, עלתה אפשרות שאולמרט יחבור למקורבו מימיו במפלגת קדימה, חיים רמון, אשר הכריז לאחרונה על כוונתו להקים מפלגה חדשה. בראיון לגלי צה"ל בשבוע שעבר, הודה רמון כי הוא מנהל עם אולמרט מגעים, אך ציין: "הוא לא קיבל את ההחלטות שלו, ואנחנו צריכים להמתין בסבלנות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully