וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי הוכרז כזוכה בפרס נובל לשלום 2012

12.10.2012 / 12:23

אף שנורבגיה, בה מבוססת ועדת הפרס, אינה חברה באיחוד, החליטו חבריה להעניק לו את הפרס היוקרתי על "תרומתו ארוכת השנים לאיחוד היבשת" ובנייתה מחדש לאחר שתי מלחמות עולם

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

ועדת פרס נובל הכריזה הבוקר (שישי) כי האיחוד האירופי הזוכה בפרס נובל לשלום לשנת 2012. חברי הוועדה החליטו פה אחד להעניק את הפרס לאיחוד על תרומתו ארוכת השנים לאיחוד היבשת. הוועדה שיבחה את תפקיד הארגון בבניית אירופה לאחר שתי מלחמות העולם והשבת היציבות למדינות שהיו תחת שלטון קומוניסטי עד לשנת 1989 ונפילת הגוש הסובייטי.

מדובר בבחירה מעניינת, שכן האיחוד האירופי נחשב לשנוי במחלוקת בנורבגיה, שאינה חברה בו. הפרס, בשווי 1.2 מיליון דולר, יוכל לשמש לחיזוק המורל בקרב 27 המדינות החברות באיחוד, בעת מאבק קשה במשבר הכלכלי. הפרס יוענק לנציגי האיחוד בטקס חגיגי באוסלו ב-10 בדצמבר.

האיחוד האירופי זכה בפרס נובל לשלום לשנת 2012. רויטרס
האיחוד האירופי זכה בפרס נובל לשלום לשנת 2012/רויטרס

"האיחוד האירופי שימש תפקיד מפתח בהפיכת אירופה מיבשת של מלחמות ליבשת של שלום", הסביר יו"ר הוועדה, תורביורן יגלנד. "זהו מסר לאירופה לעשות כל שביכולתה כדי להבטיח את מה שהם כבר השיגו ולהתקדם הלאה". הוא עוד ציין כי הדבר משמש כתזכורת למה שייאבד "אם יאפשרו לאיחוד האירופי להתמוטט".

נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, ברך על ההכרזה, ואמר כי ההכרה בפיוס האירופי לאחר המלחמה ישמש מקור להשראה. "אנו נרגשים ביותר וחשים כבוד על כך שאיחוד האירופי זכה בפרס נובל לשלום", אמר שולץ בהודעה שפרסם באמצעות הטוויטר. "פיוס הוא מה שהאיחוד האירופי מייצג. זה יכול לשמש כהשראה. האיחוד האירופי הינו מיזם ייחודי אשר המיר מלחמה בשלום ושנאה בסולידריות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

בשנה שעברה: שתי נשים מליבריה ועיתונאית מתימן

בשנה שעברה, התחלק פרס הנובל לשלום בין שלוש נשים שלחמו למען כינון דמוקרטיה בארצותיהן, והצליחו לקדם ערכים של זכויות אדם שלום בתנאים בלתי אפשריים: נשיאת ליבריה, אלן ג'ונסון-סירליף - האישה הראשונה באפריקה שנבחרה באופן דמוקרטי להנהיג מדינה ביבשת השחורה; לימה גבואי, לוחמת הדמוקרטיה מליבריה, שהובילה את מחאת הנשים במדינה, והצליחה להביא להפלתו של הרודן הידוע לשמצה צ'רלס טיילור, ותווכל כרמאן, עיתונאית ומתנגדת השלטון, ואחת מהמנהיגות הבולטות של המחאה העממית בתימן, שהובילה השנה להדחתו של הנשיא עלי עבדאללה סלאח.

בימים האחרונים, כבר הכריזו על הזוכים לשנת 2012 בכמה תחומים. בפרס נובל לרפואה זכו שיניה ימנאקה היפני וג'ון גורדון הבריטי, על שגילו לראשונה דרכים להפוך תאים בוגרים חזרה לתאי הגזע שקדמו להם, באמצעות שינוי גנטי. הפרס בתחום הפיזיקה יוענק לשני מדענים, סרז' הרוש מצרפת ודיוויד ווינלנד האמריקאי, שתרמו למחקר במכניקת הקוונטים. הפרס בתחום הכימיה יוענק לשני אמריקאים, ד"ר רוברט לפקוביץ' וד"ר בריאן קובילקה, על פיענוח קולנטים של תאים, גילוי התורם לייעול פעילות של תרופות שונות. זוכה הפרס לספרות השנה הוא הסופר הסיני מו יאן, שכתיבתו מתאפיינת בין היתר בתיאורי זוועה מפורטים וריאליזם נוקב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully