וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: החלטה בתיק ליברמן - עד הבחירות

גלעד גרוסמן

10.10.2012 / 14:07

בעקבות השימוע שנערך בתיק, קיים בפרקליטות ויכוח סביב חומרת העבירות שיכללו בכתב האישום נגד שר החוץ, אם יוגש. כבר בחודש מאי הודיע וינשטיין שההכרעה תתקבל "בתוך שבועות"

אחת השאלות הבוערות בעקבות הודעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמש (שלישי) על הקדמת הבחירות, היא האם שר החוץ, אביגדור ליברמן, יוכל להתמודד. התשובה נמצאת אצל אדם אחד - היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שאמור להחליט אם להגיש כתב אישום נגד ליברמן, ובאילו סעיפים. בפרקליטות בוחנים את התיק כבר למעלה משנה וחצי, ולאור העובדה שההחלטה הייתה צפויה להתקבל כבר לפני מספר שבועות, ניתן להעריך כי עד הבחירות תהיה הכרעה. עם זאת, ניסיון העבר מלמד שקשה להעריך מתי תתקבל ההחלטה הסופית. בשלב זה, כמובן, אין מניעה שליברמן יתמודד.

ההלכה המשפטית קובעת כי שר שהוגש נגדו כתב אישום צריך להתפטר. אמנם, אין קביעה חד משמעית בנוגע לאי-מינויו של נאשם לשר, אולם זוהי הפרשנות המשפטית המקובלת. עם זאת, כל עוד לא תתקבל החלטה על הגשת כתב אישום, לא תהיה כל מניעה לכך שליברמן יתמודד לכנסת ויתמנה לשר. מובן שכך יהיה המקרה גם אם בסופו של יום יחליט היועץ לסגור את התיק.

חילוקי דעות בפרקליטות

ההודעה על ההליכה לבחירות עשויה לזרז את קבלת ההחלטה בתיק, אולם אין בכך וודאות. זאת, לאור העובדה כי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה קובעת שגם בתקופת בחירות, וגם כשמדובר בתיק של איש ציבור, בכיר ככל שיהיה, העבודה בפרקליטות מתנהלת כרגיל. כבר במאי השנה, הודיע וינשטיין כי ההחלטה אם להגיש כתב אישום נגד ליברמן תתקבל "בתוך שבועות בודדים".

ההודעה אז, שניתנה במכתב שנשלח לתנועה לאיכות השלטון, הועברה לאור ההערכות כי בכוונת נתניהו להכריז על בחירות. ההערכות היו שההחלטה תתקבל לפני הבחירות, שלבסוף לא התקיימו. בלשכת היועץ הבהירו אז כי "פעילות רשויות האכיפה בתקופת ערב בחירות תתנהל כסדרה גם ביחס להליכים בעניינם של נבחרי ציבור ומועמדים לבחירה, והטיפול בהם יהיה בהתאם למהלך העניינים השוטף, ועל פי סדרי העדיפויות הנהוגים".

בפרקליטות קיימו כבר סדרה ארוכה של פגישות בנוגע לתיק המורכב הזה, ובוחנים לעומק את הטענות שהציגו פרקליטיו של ליברמן בשימוע שנערך לו. טענות אלה, ניתן להבין, העלו ספקות וחילוקי דעות בפרקליטות, וגורמות לעיכובים רבים. בשלב זה, לא ברור לאיזו אחת מהאפשרויות שעומדות על הפרק נוטה וינשטיין: הגשת כתב אישום חמור בעבירות של מרמה, הפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון, כפי שהודיעה הפרקליטות שבכוונתה לעשות לפני שנה וחצי, לפני השימועים שנערכו לליברמן; הגשת כתב אישום מרוכך, שייתכן ויוגש אף במסגרת הסדר טיעון עם ליברמן; או סגירת התיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully