וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בחינוך הדתי מתנגד לדמוקרטיה? "דבריו עוותו"

מאמר שכתב המפקח על לימודי היהדות בחינוך הממלכתי-דתי, הרב זולדן, טען כי "עצם הדיון סביב נסיגה משטחים הוא חמור". הרב שי פירון: "נעשה לו עוול, רק הציג פגמים במשאל עם"

המפקח המרכזי על לימודי היהדות בחינוך הממלכתי-דתי, הרב יהודה זולדן, עורר סערה בעקבות מאמר שפרסם באתר משרד החינוך, ונחשף לראשונה ב"מעריב", על הקשר שבין קיום מצוות לדמוקרטיה. "עצם העלאת השאלה אם עם ישראל רוצה לסגת מחלקי ארץ ישראל ולהעבירם לידי ריבונות נוכרית הוא דבר חמור", כתב הרב זולדן, "אך כשהרוב מחליט שהוא אינו רוצה בקיום המצווה הדבר חמור פי כמה! הארץ איננה רכוש פרטי של אף אדם מישראל... עלול להתגלות שרצון רובו של העם הוא שלא כרצון השם המתגלה אלינו בתורתו".

הדברים כאמור עוררו סערה, והמאמר הורד במהרה מאתר משרד החינוך, ממנו נמסר כי "הנושא נמצא בבדיקת מנכ"לית המשרד ומנהל המינהל לחינוך דתי". אולם נראה כי ישנם גורמים במערכת החינוך שחושבים שהביקורות אינן מוצדקות. בשיחה עם וואלה! חדשות סיפר הרב שי פירון, מנכ"ל תנועת "הכל חינוך", כי למעשה מדובר במאמר שפורסם לפני כתשע שנים ונכלל גם בספר שיצא לאור לפני כשש שנים. לדבריו, הרב לא הובן כהלכה ודבריו עוותו. "אני מאוד נבוך משום שאני חושב שנעשה פה סוג של עוול עמוק לאדם. זה מאמר שנכתב לפני תשע שנים בהקשר לדיון בשאלה האם לעשות משאל עם סביב החזרת רמת הגולן לסורים. המאמר לא נכתב על ידו בעת שהוא כיהן כעובד ציבור, הוא נכתב בידי אדם שנשאל שאלה הלכתית - האם לעשות משאל עם בנושא הזה, והוא הציג שני טיעונים לכך שמשאל עם הוא דבר בעייתי. האחד, כי זה רע לדמוקרטיה; והשני הוא שיש שאלות שמשאל עם לא יכול להכריע בהן, כמו חילול שבת, למשל. בעיניו זה היה אותו דבר".

"שרי חינוך בעבר יצאו נגדו - קראתם בכלל את המאמר?"

הרב פירון סיפר כי לאחר פרסום הסיפור הוא שוחח עם הרב זולדן, שטען בפניו כי אכן מדובר במאמר ישן: "יש לו מאמרים נוספים שבהם הוא מדבר על חשיבות הדמוקרטיה. זה לא מאמר שפורסם באתר יהדות כעמדה של החינוך הדתי". פירון הביע זעם על השיח הציבורי שנוצר בעקבות הפרסום: "יש משהו נורא מתבהם בשיח הציבורי. שלושה שרי חינוך לשעבר יצאו נגדו - אתם קראתם בכלל את המאמר? אנחנו חברה בולעת בני אדם. אם אדם כזה או אחר יכתבו משהו נגד הדמוקרטיה אני אהיה הראשון שיקרא להדחתו, אבל ככה חורצים גורלות?".

יו"ר ועדת החינוך לשעבר, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), התייחס אף הוא לנושא, ודיבר בשבחו של הרב. "ערכי היהדות והדמוקרטיה הינם ערכי יסוד עליהם מושתתת מדינת ישראל במשך שנים רבות, ושילובם במרקם החיים הישראלי מאפשר לכלל אזרחי המדינה לחיות איש עם רעהו בשלום וברעות. המפמ"ר ללימודי היהדות הוא אדם ראוי וישר הרואה במדינת ישראל חלק חשוב ובלתי נפרד מתקומת העם היהודי בארצו, ומתוקף תפקידו דואג הוא לשלב בלימודי היהדות את הערכים הדמוקרטיים המופיעים במסורת ישראל". מילר הדגיש כי "ערכי היהדות והדמוקרטיה נתפסים כשני עולמות מנוגדים, אך המציאות ההיסטורית במדינת ישראל היא ההוכחה הטובה ביותר לכך ששני העולמות מפרים זה את זה ויוצרים פאזל חברתי-יהודי-דמוקרטי ראוי ומיוחד, ותקוותי כי חיבור זה יעלה ויפרח לטובת המשך תקומת המדינה", הוסיף ח"כ מילר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully