וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירן ירתה על מטוסיה ב-2007 מחשש שהם ישראליים"

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" המבוסס על דו"ח מודיעיני אמריקאי, החשש מתקיפה לאחר הפצצת הכור בסוריה והכשירות הלקויה של הצבא האירני הובילו לירי בשגגה על מטוסים אזרחיים

צבא אירן חשש ממתקפה ישראלית על מתקני הגרעין ב-2007 ו-2008, ולכן ירה בשגגה על כלי טייס אזרחיים - כך מדווח היום (רביעי) ה"ניו יורק טיימס", בהתבסס על מידע המופיע במסמכים מסווגים של המודיעין האמריקאי שהגיעו לידיו. לפי הדיווח, באחת הפעמים ירה הצבא בטעות גם על כלי טיס של הצבא עצמו. לעבר המטוסים האזרחיים נורו טילי קרקע אוויר ואש מתותחי נ"מ, וכן כמה מהם יורטו על ידי מטוסי קרב אירניים.

"יחידות חיל האוויר האירני ביצעו פעולות לא ראויות עשרות פעמים, כולל ירי ארטילריה נגד מטוסים ושיגור מטוסים נגד מטרות בלתי מזוהות ומטרות שגויות", ציין הדו"ח המודיעיני של הפנטגון. לפי הדו"ח, מערכות התקשורת בצבא האירני כל כך לקויות וכן האימונים, כך שחוסר היכולת לזהות כלי טיס יימשך.

ה"ניו יורק טיימס" מציין כי באותה תקופה התגבר החשש בישראל ובארה"ב ממתקני הגרעין של אירן, וכן השיח על אפשרות של תקיפה, ובנוסף, בספטמבר 2007 הופצץ הכור בדיר א-זור שבסוריה, והתקיפה יוחסה לישראל. מלבד זאת, בשנה שלאחר מכן, ערכה ישראל תרגיל אווירי נרחב שנראה כמו תרגול של תקיפה באירן.

לפי הדו"ח, השילוב בין הדריכות מחשש לתקיפה והפיקוד הלקוי הוביל לסדרה של טעויות. באחת הפעמים, לפי הדו"ח, ביוני 2007, ירתה יחידה של חיל האוויר במשמרות המהפכה טיל קרקע-אוויר מסוג TOR-M1 לעבר מטוס אזרחי. במאי 2008, נורו טילי נ"מ לעבר מל"ט ומטוס אזרחי. באותו חודש נורו טילי נ"מ לעבר מטוס F-14.

עירק חששה: המרחב האווירי ישמש לתקיפה באירן

גם ביוני 2008, זמן קצר לאחר התרגיל של חיל האוויר הישראלי, ירו יחידות של חיל האוויר האירני לעבר שני מטוסים אזרחיים. באחד המקרים, מטוס קרב מסוג F-4 הוזנק כדי ליירט מטוס עירקי שיצא מבגדד לטהרן, אך המטוס לא נפגע.

בנוסף לכך, מהדו"ח עולה כי פחות משבועיים לאחר התרגיל הישראלי ביוני 2008, הורה מפקד חיל האוויר האירני לבצע אימונים יומיים של תקיפה מהאוויר, בטווחים המדמים תקיפות בחיפה ובדימונה.

לפי הדיווח, גם גורמים עירקיים חששו ממתקפה ישראלית באירן. ב-3 ביולי 2008, ראש הממשלה נורי אל-מאלכי שוחח עם נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' בוש הבן, והעלה את החשש שישראל תטוס במרחב האווירי של עירק כדי לתקוף באירן. ראש הממשלה הזהיר אז כי אם ישראל תחדור למרחב האווירי העירקי, ארה"ב תהיה אחראית לכך. הוא ציין כי לא יאפשר שעירק תהפוך ל"שדה קרב". בוש מצידו הבהיר לו כי הוא מבין את דבריו ואמר: "שום דבר אינו חשוב לי יותר מהצלחה בעירק".

לקריאה נוספת
אחמדינג'ד עונה לישראל: "הכלבים נובחים והשיירה עוברת"
סגן הרמטכ"ל האירני: "מוות מהיר לישראל אם תתקוף"
"אזרבייג'ן תספק סיוע צבאי לישראל אם תתקוף באירן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully