וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: הפטפטת של ראשי אירן מעידה על מבוכה

יוסי מלמן

3.10.2012 / 9:00

ראש ועדת החוץ והביטחון האירני איים כי במקרה שהשיחות עם המערב לא יצלחו, תעשיר טהרן אורניום לרמה של 60%. מנגד, סבור שר החוץ שלו כי הגברת ההעשרה תחליש את המדינה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

צפו בנאום הנשיא האירני אחמדינג'ד היום:

אירן תעשיר אורניום לרמה צבאית אם הלחץ הבינלאומי עליה יימשך והשיחות הצפויות על פתרון המשבר ייכשלו – כך הזהיר אתמול (שלישי) ראש ועדת החוץ והביטחון הלאומי של הפרלמנט בטהרן, מנסור האג'יגאטפור. אבל דברים אלה עומדים בסתירה להצהרות של שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, שאמר שוב כי אירן אינה מעוניינת בפיתוח נשק גרעיני, משום שהדבר לא רק שלא יסייע לביטחונה, אלא יחליש אותה.

הסתירות והפטפטת האירניים מעידים על מבוכה בצמרת המדינה ועל קשיים להציג עמדה אחידה ומגובשת, כמענה לעיצומים הקשים הפוגעים בכלכלה האירנית. כמו גם אל מול חוסר נכונותן של המעצמות להתפשר על הדרישה כי על אירן לוותר על העשרת האורניום לרמה של 20% ומעלה.

האג'יגאטפור אמר על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי אירן תשקול להעשיר אורניום לרמה של 60% אם המשא ומתן עם המערב ייכשל, והסביר כי העשרה זו דרושה כדי לבנות צוללות שיונעו בכוח גרעיני. הדברים בעניין הצוללות אינם חדשים, ובחודשים האחרונים נשמעו הצהרות דומות כי אירן שוקלת לבנות צוללות שיונעו בכוח גרעיני. עם זאת, לקהילות המודיעין במערב ולמומחים בנושא ברור כי זהו רק תירוץ כדי לנסות להעשיר אורניום ברמה שנחשבת צבאית – כל רמה מעל 20%.

המאבק נגד אירן - כותרות אחרונות:
אחמדינג'ד עונה לישראל: "הכלבים נובחים והשיירה עוברת"
המטבע האירני ממשיך לצנוח; בטהרן מגלים אדישות
סגן הרמטכ"ל האירני: "מוות מהיר לישראל אם תתקוף"

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. AP Photo/Vahid Salemi, AP
יעשירו אורניום לרמה של 60%? סרכזות במתקן בנתנז/AP, AP Photo/Vahid Salemi

למען הסר ספק - אירן אינה מסוגלת, לפחות לא בפרק הזמן הנראה לעין, לבנות צוללות שיונעו בכוח של אנרגיה גרעינית. יידרשו לה ודאי עשרות שנים כדי להגיע לכך. רק ארה"ב, רוסיה ובריטניה מחזיקות בצוללות המונעות בכוח גרעיני. יש להדגיש כי להנעה גרעינית של צוללות אין כל קשר ליכולתן לשגר טילים עם ראשי חץ גרעיניים. גם צוללות רגילות יכולות לעשות זאת, כפי שמיוחס לפי פרסומים זרים לצוללות של ישראל, שמונעות באמצעות מנועי דיזל.

אם אכן אירן מתכוונת להעשיר אורניום מעל רמה של 20% - וספק אם תעשה זאת - הרי היא שהצהרותיה מעידות כי היא מחפשת תירוצים ולגיטימיות משפטית מבחינת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שיצדיקו את המהלך הזה. אף שלכאורה מדינות רשאיות לבנות צי צוללות המונע בכוח גרעיני, הרי ספק רב אם מהלך אירני כזה יתקבל על ידי הקהילה הבינלאומית, וזה יהיה עוד סימן לכך שכוונתה של טהרן בניגוד להצהרותיה היא לייצר חומר בקיע עבור פצצת גרעין.

צוללות אירניות מסוג גדיר במפרץ הפרסי. רויטרס
גם צוללת מונעת בדיזל יכולה לשגר טילים גרעיניים. צוללות אירניות מדגם גדיר/רויטרס

אבל כאמור, בהצהרה סותרת אמר שר החוץ סאלחי בשיחה עם אנשי המועצה ליחסי חוץ בניו יורק ביום שני, כי "אם אירן הייתה בוחרת ללכת על נתיב של ייצור נשק גרעיני, זה לא יחזק את הרתעתה. למעשה זה ימשוך כלפיה איומים". הוא הוסיף כי "נניח שנחליט להיות מעצמת נשק גרעיני ונייצר פצצה אחת או שתיים, למי נוכל בצד השני של אירן (אויביה של אירן י.מ.) להיות שווים בנושא זה? הרי כל מדינה תוכל לאתגר אותנו עם נשק גרעיני. נגד מי נשתמש בו? יש לנו 15 מדינות שכנות, יש לנו יחסים מצוינים עם כולם ולכן אין עלינו איומים מצד שכנינו, אז מדוע ליצור איום כזה?".

אפשר לפרש את דברי סאלחי גם כאיתות שאירן חותרת להיות מדינת סף גרעינית. מטרתה להשיג את הידע, החומרים והטכנולוגיה שיאפשרו לה להרכיב פצצה תוך זמן קצר אם תרצה בכך, אך בפועל לא לעשות זאת. ראש הממשלה נתניהו ודוברים ישראלים הדגישו גם כי לא יקבלו גם את אירן כמדינת סף גרעינית, ומבחינתם זה היינו הך כמו מדינה עם נשק גרעיני.

בעבר השמיע סאלחי הצהרות שרמזו כי אירן חותרת להיות במעמד דומה ליפן: מדינה שיש לה את היכולת והפוטנציאל לייצר נשק גרעיני אך לא תעשה שאת. ההתבטאות החדשה שלו שמצוטטת באתר המקוון לענייני המזרח התיכון בארה"ב "אל-מוניטור", עולה בקנה אחד עם ההצהרה בעניין ההשוואה בין אירן ליפן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully