וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נסיבות מיוחדות": ההתפטרות שהובילה לעונש הקל של אולמרט

גלעד גרוסמן

24.9.2012 / 20:28

בגזר הדין של אולמרט לא השאירו השופטים ספק כי העונש הקל נובע מהדחתו מראשות הממשלה, שניתן להבין שלדעתם היתה בלתי מוצדקת. "מצב דברים כזה מחייב התחשבות מיוחדת"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מיכאל ברגמן

"המקרה הנוכחי מיוחד עד מאוד", כתבו שופטיו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בגזר הדין שניתן היום (חמישי) במשפטו בפרשת מרכז ההשקעות. "איננו מוציאים מכלל אפשרות כי אלמלא נסיבותיו המיוחדות של התיק שלפנינו, היה מקום להיעתר לבקשת המאשימה ולכלול בעונש רכיב של מאסר לריצוי בעבודות שירות", הבהירו.

לגזר הדין המלא

ומהן הנסיבות המיוחדות? השופטים לא השאירו ספק שהעונש הקל נובע מהדחתו של אולמרט מראשות הממשלה. הדחה, שמהכתוב בגזר הדין, ניתן להבין שלדעתם היתה בלתי מוצדקת.

אהוד אולמרט לאחר גזר הדין יוצא מבית המשפט , ספטמבר 2012. דרור עינב
אולמרט בצאתו מבית המשפט, היום/דרור עינב

"הנאשם כיהן בתפקיד ראש הממשלה והודיע בחלוף כשנתיים בלבד מאז תחילת כהונתו על החלטתו להתפטר מתפקידו", ציינו השופטים. הם הוסיפו שהתפטרות של עובד ציבור בגין הליך פלילי "מתבקשת ובלתי נמנעת", אולם יש להתחשב בכך בעונש. זאת, במיוחד כש"מדובר באיבוד משרת ראשות הממשלה, משרה שאין נעלה ממנה".

השופטים הבהירו כי אולמרט לא התפטר בעקבות הגשת כתב אישום או החקירה בפרשת מרכז ההשקעות בה הורשע בסופו של דבר. "ההתפטרות באה לאחר שהוחלט לגבות עדות מוקדמת ממשה טלנסקי, ובעקבות ההד הציבורי והתקשורתי שגביית העדות המוקדמת עוררה", כתבו. זאת, לצד פרשת ראשונטורס, "שהכתה אף היא גלים בקרב הציבור וזכתה לסיקור תקשורתי אינטנסיבי ובלתי אוהד לנאשם". לדבריהם, אולמרט "ידע לעמוד בפני אותם תיקים ולא ראה בהם סיבה להפסקת כהונתו. מבחינה זאת, תיק מרכז ההשקעות אינו שונה מאותם תיקים".

לאחר שהבהירו כי עדותו של טלנסקי הובילה להתפטרותו של אולמרט, הם מתחו עליו ביקורת. "לא זו בלבד שבסופו של יום הנאשם זוכה מהאישומים נגדו בפרשת טלנסקי ובפרשת ראשונטורס, אלא שהמאשימה הכירה בבעייתיות גרסתו של טלנסקי", כתבו השופטים.

בהמשך הם מתחו ביקורת על "חוסר ההתאמה בין הפרסומים שעמדו ברקע סיום כהונת הנאשם כראש ממשלה, פרסומים שדיברו על חשד לביצוע עבירות שוחד על ידו בפרשת טלנסקי, לבין כתב האישום שלא כלל האשמה בעבירת שוחד". הם הוסיפו כי במהלך המשפט "התבררו עובדות נוספות שהובילו לבסוף לזיכויו מפרשת טלנסקי ומפרשת ראשונטורס שהליכי החקירה בהן גרמו להתפטרותו... התוצאה הסופית היא שהנאשם זוכה משתי הפרשות שבגינן הסתיימה כהונתו כראש ממשלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"התחשבות מיוחדת חרף החומרה הלא מבוטלת הגלומה במעשים"

השופטים הזכירו כי הזיכוי בפרשת טלנסקי לווה בביקורת על אופן התנהלותו של הנאשם, אך עדיין ביקורת זו התייחסה לפגמים אתיים ומשמעתיים שנמצאו במהלכיו, ואילו התפטרותו מראשות הממשלה לא נבעה מליקויים במישור הזה. "החקירה המשטרתית, העדות המוקדמת והפרסומים בתקשורת אשר הובילו לסיום כהונת הנאשם, התייחסו לביצוע עבירות פליליות, ומכל הוא זוכה".

השופטים לא הסתפקו בכך, והוסיפו כי "אין צורך להכביר מלים על היותה של כהונת ראש הממשלה פסגת מאווייו של פוליטיקאי בישראל. הנאשם הגיע לפסגה זו, הספיק להגשים בה מהלכים בתחומים שונים, ותכנן לדבריו להוציא אל הפועל תכניות נוספות בהן תלה תקוות למען המדינה ואזרחיה. כל אלה נגדעו באחת בשל הליך של עדות מוקדמת וחקירה, בשתי פרשות שהסתיימו בסופו של יום בזיכוי. מצב דברים כזה מחייב התחשבות מיוחדת חרף החומרה הלא מבוטלת הגלומה במעשים בהם הורשע הנאשם".

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, אמר בעקבות גזר הדין כי "בית המשפט קבע מפורשות כי ראש ממשלה בישראל הורד מתפקידו לחינם בשל שתי פרשיות מהם זוכה. זהו מסר חד וברור לפרקליטות וראוי שהפרקליטות תרכין ראש בפני בית המשפט ותפנים מסר זה".

עוד בנושא
עונש קל: שנה מאסר על תנאי וקנס לאהוד אולמרט
אולמרט בביתו: ”העם הזה זכאי לקצת רגיעה”
פרשנות: גזר דין אולמרט - הרשעה בלי סנקציה ציבורית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully