וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בימין מזלזלים ב"תכנית ההתנתקות" החדשה של ברק

פנחס וולף

24.9.2012 / 10:49

במערכת הפוליטית קיבלו בלעג את הצעת שר הביטחון להתנתק חד-צדדית מהגדה המערבית, ולהשאיר מתנחלים המסרבים להתפנות תחת שלטון פלסטיני. "ניסיון נואש לעבור את אחוז החסימה"

במערכת הפוליטית יצאו היום (שני) נגד התכנית שהציג שר הביטחון, אהוד ברק, בראיון חג לעיתון "ישראל היום", להתנתקות חד-צדדית מהגדה המערבית, במסגרתה מתנחלים שלא יתפנו יישארו במקומם תחת שלטון פלסטיני. בליכוד דרשו מראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתנער מהתכנית, ובתגובה לאמץ את דו"ח אדמונד לוי על מעמד הישובים ביהודה ושומרון. ח"כ דני דנון (ליכוד) אמר כי "ההתנתקות היחידה על הפרק היא של שר הביטחון מתפקידו. זהו ניסיון נואש של ברק לעבור את אחוז החסימה".

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין (ליכוד) אמר כי לא מדובר בתוכנית התנתקות אלא בתוכנית הישרדות. "אהוד ברק ממשיך לעשות טעויות של טירון. אחרי שתמך באסון אוסלו, ארגן את הבריחה מלבנון ופעל למען ההתנתקות בעזה שהכניסה מיליון ישראלים למקלטים - הוא מוכן לסכן מיליונים נוספים על מנת לעבור את אחוז החסימה", ציין השר. "על ברק להבין שמדינת ישראל בכלל, ומתיישבי יו"ש בפרט, אינם מריונטות במחזה האבסורד שלו".

היה היום מי שהכניס גם את נתניהו למשוואה, והאשימו בתכנית של ברק. "החלטתו של נתניהו לפני שלוש שנים וחצי להכניס את אהוד ברק ואת מפלגתו לממשלה ולא לכבד את ההסכם הקואליציוני המוכן בין הליכוד והאיחוד הלאומי, הייתה החלטה אסטרטגית", טען יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כץ (כצל'ה). "מנהיג הליכוד החליט להעדיף את משנתו הפוליטית והרעיונית של ברק על פני קואליציה שאמורה הייתה להיות קואליציית ארץ ישראל. ההליכה עם ברק בשנים הללו, בניגוד גמור למה שהבטיח נתניהו לבוחריו, היא שהביאה את נאום בר אילן, ובעקבותיו את הקפאה טוטלית רשמית של הבנייה ביהודה ושומרון והקפאה בפועל בירושלים".

ח"כ כץ הוסיף כי אפשר להניח שנתניהו יתיישר עם תכניתו של ברק, "ממש כפי שהתיישר נתניהו בזמנו עם תכניתו של שרון", והצביע בעד תכנית ההתנתקות מגוש קטיף. "תכניתו של ברק, בחסות נתניהו, גורמת לכך שקריאתנו המשותפת לאחדות המחנה הדתי-לאומי זועקת לשמים. מפלגה גדולה של ארץ ישראל תציל אותנו ממנהיגי ליכוד שפשעו כלפי ארץ ישראל ועקרו יהודים מאדמתה", אמר.

"חכם לומד משגיאות של אחרים, טיפש לא לומד אפילו משגיאותיו שלו עצמו", אמר בתגובה ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו). "תכניתו ההזויה של שר הביטחון מייצגת בקושי חמישה מנדטים, שגם אותם לקח ברק ממפלגת העבודה, ולכן היא רלבנטית בדיוק כמו המפלגה שלו".

"מונע מטעמים פוליטיים ציניים"

גם מהשמאל קיבלו בקור את התכנית. יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה כי ברק ממחזר את ההצעה שלו לפינוי חד-צדדי, כדי לבדל את מפלגת העצמאות. "לצערי, הוא עושה זאת מטעמים פוליטיים ציניים, ולא מתוך השיקולים האסטרטגיים והאינטרסים של מדינת ישראל", אמרה גלאון. "במקום לקדם יוזמות חד-צדדיות, צריך לומר 'כן' למדינה פלסטינית, לנסות להתניע מחדש את התהליך המדיני, ולצאת מהשטחים במסגרת משא ומתן. אם תתקבל, הצעתו של ברק תסכל כל מוטיבציה להגיע לשלום, ותחזק גורמים קיצוניים כמו החמאס. כדאי שברק יבין שיש לנו פרטנר לשלום, אבל אין לנו פרטנר למהלכים חד-צדדיים".

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר כי ברק ממחזר רעיונות שבעשור האחרון עשה הכל כדי למנוע. "הוא התנגד בזמנו להתנתקות ולהתכנסות וכעת הוא 'מגלה' אותן", ציין הרצוג. "הוא התעלם מיוזמת השלום הערבית ודחה כל יוזמה להפעיל מנוף פוליטי בנושא. בתקופת כשר הבטחון בממשלתו של נתניהו הוא גרר רגליים חודשים בנושא הפלסטיני ולא פעל כראוי להביא את הצדדים למשא ומתן. להיפך, הוא אפשר לנתניהו להכניס את התהליך עם הפלסטינים להקפאה עמוקה. כעת, כשריח הבחירות באוויר, מתעורר ברק וחוזר על מנטרות ישנות כדי לקושש בוחרים, שכדאי שייזכרו בכשלונותיו בנושא הפלסטיני ובנושאים אחרים".

"לגופו של עניין - למרות שהפלסטינים הם קליינטים קשים, אני עדיין בדעה שיש אופציה אמיתית להידברות איתם באחריות וברצינות, לחתור להסדר קבע או הסדר ביניים ולהתניע מהלך משמעותי שהוא חיוני לעתיד המדינה", הוסיף.

מתנחלים תחת שלטון פלסטיני לחמש שנים

בראיון הבוקר, פרש ברק את מתווה תכניתו, לפיה רוב המתיישבים בגושי ההתנחלויות בגוש עציון, במעלה אדומים ובאריאל יישארו במקומם. כמו כן, על פי תכניתו, יישמרו אזורים שולטים וחיוניים לצבא, כמו גבעות בשומרון ששולטות על נתב"ג, ותובטח נוכחות צבאית בבקעה. בשאר שטחי יהודה ושומרון תהיה המדינה הפלסטינית, ועשרות יישובים קטנים יפונו. במסגרת התכנית, יוצע פיצוי, אם ליחידים ואם ליישובים שלמים, ויישובים יועתקו אל תוך תחומי הקו הירוק. עם זאת, כאמור, מי שיבחר לא להתפנות יוכל להישאר במקום ולהיות כפוף לשלטון הרשות הפלסטינית, לתקופת ניסיון של חמש שנים.

"עדיף להגיע להסכמה עם הפלסטינים, אבל אם זה לא יילך, יש לנקוט פעולות מעשיות כדי להתחיל בהיפרדות. הגיע הזמן להסתכל לחברה הישראלית בעיניים גלויות ולומר: הצלחנו להשאיר בשטח ישראל 90-80 אחוזים מההתיישבות שהגיעה לשם במשך שנים ביוזמת הממשלה ובעידודה. זהו ההישג הגדול אם נצליח להביא אותם אל תוך גבולות הקבע של ישראל", אמר השר ברק בראיון. "זה יעזור לנו לא רק מול הפלסטינים, אלא מול מדינות האזור, מול האירופים, ומול הממשל האמריקני - וכמובן עבורנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully