וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערב סיכל הצעה של אירן להתפרקות מנשק גרעיני

22.9.2012 / 6:40

במסגרת הכנס השנתי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הנערך בווינה, נדחתה ההצעה ברוב גדול. לדברי דיפלומטים, "המהלך משקף את תסכולה של אירן מההתקדמות בנושא הגרעין"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

מדינות המערב סיכלו הלילה (שבת) ברוב גדול את הצעתה של אירן בכנס השנתי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), לתיקון המסמך העוסק במדיניות אי-הפצת נשק גרעיני, כך דיווחו כלי התקשורת.

על פי הצעתה של אירן, שזכתה לתמיכת מצרים ושבע מדינות נוספות, במקום שבו כתוב במסמך כי "פקחי האו"ם הם מרכיב חשוב באי-פיתוח נשק גרעיני" יש להוסיף "ובהתפרקות מנשק גרעיני". הצעה זו נדחתה ברוב של 55 מדינות. כמה מדינות, ובהן דרום אפריקה וברזיל, הדגישו את תמיכתן במדיניות של התפרקות מנשק גרעיני, אולם הצביעו נגד ההצעה האירנית.

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד. רויטרס
ביקשו להעניק לסוכנות סמכויות בנושא ההתפרקות מנשק גרעיני. נציגי אירן בכנס של סבא"א/רויטרס

ההצבעה נערכה לאחר שבימים האחרונים לא הצליחו הצדדים להגיע לידי הסכמה. לדברי דיפלומטים, בהצעה זו ביקשה אירן להעניק סמכויות לסוכנות הבינלאומית בנושא ההתפרקות מנשק גרעיני. לדבריהם, מהלך זה משקף את תסכולה של אירן מההתקדמות בנושא הגרעין. ההצעה נדחתה על ידי ארצות הברית, בריטניה, צרפת ורוסיה – המוכרות באופן רשמי כמדינות בעלות נשק גרעיני. לטענתן, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אינה הפורום המתאים לעיסוק בהצעה האירנית.

ראש הארגון לאנרגיה אטומית באירן, פריידון עבאסי, הודה השבוע בראיון לעיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון כי ארצו נקטה שיטות של הטעיית פקחי סבא"א כדי לשמור על תכנית הגרעין. לדבריו, "לעיתים מסרנו מידע מוטעה על מנת להגן על מתקני הגרעין שלנו". עבאסי, המכהן גם כסגן נשיא אירן, הוסיף כי "לפעמים אין ברירה אלא להטעות גורמי ביון זרים. לעיתים אנו מראים חולשה שאנו לא סובלים ממנה, לעיתים אנו מראים עוצמה שאין לנו. אחר כך הדבר ניכר לכל במשא ומתן שאנו מנהלים עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

קווים כלליים ומעורפלים בנוגע למדיניות הגרעין

בכנס שנערך בשנה שעברה כשלו הדיונים בהצעה שעסקה ב"חיזוק האפקטיביות וייעול מערך הפקחים", אשר הגישו 30 מדינות מהמערב. ההצעה עסקה באמצעים שנוקטים פקחי האו"ם לגילוי ניסיונות מצד מדינות שאינן בעלות נשק גרעיני להשגת טכנולוגיה או חומר לפיתוח נשק גרעיני. במהלך הכנס השנתי של הסוכנות הנערך בווינה, שבו משתתפות 155 המדינות החברות בסבא"א, מתקבלות באופן מסורתי מספר החלטות, המנסחות קווים כלליים ומעורפלים בנוגע למדיניות הגרעין של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully