וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: אירן מבריחה נשק לסוריה במטוסים אזרחיים

19.9.2012 / 23:27

דו"ח המודיעין המערבי, שהגיע לידי רויטרס, מעלה כי בניגוד לטענות עירק, היא מאפשרת לאירן להשתמש בשטח האווירי שלה על מנת להעביר כוחות ונשק לאסד "כמעט על בסיס יומיומי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

אירן עושה שימוש בכלי טיס אזרחיים על מנת להטיס כוחות צבא וכמויות גדולות של כלי נשק דרך השטח האווירי של עירק לסוריה, על מנת לסייע לנשיא, בשאר אסד, במאמציו נגד ההתקוממות העממית בארצו – כך עולה מדו"ח מודיעין מערבי שהגיע היום (רביעי) לידי סוכנות רויטרס. על אף שעירק הכחישה מעבר של כלי נשק מאירן לסוריה דרכה, הדו"ח מדבר על משלוחים של כמויות גדולות של נשק בצורה זו, בארגון משמרות המהפכה ובידיעת עירק.

"מדובר בחלק מדרך פעולה חדשה של אירן, אליה התייחסו גורמים רשמיים אמריקאים לא מכבר בפומבי, בעקבות הצהרות קודמות בהן נטען ההיפך", נכתב בדו"ח, אשר עותק ממנו הועבר לרויטרס על ידי מקור דיפלומטי באו"ם. "הדבר גם עומד בסתירה עם הצהרותיהם של בכירים עירקים. מטוסים טסים מאירן לסוריה דרך אירן כמעט על בסיס יומיומי, ונושאים כוחות של משמרות המהפכה ועשרות טונות של נשק לחימוש כוחות הביטחון הסורים ומיליציות הלוחמות נגד המורדים".

אחמדינג'ד ואסד בדמשק. רויטרס
אחים לנשק. אסד ואחמדינג'ד/רויטרס

הטענה שעירק מאפשרת לאירן להעביר נשק לדמשק אינה חדשה. מוקדם יותר החודש, אמרו גורמים רשמיים בארצות הברית כי הם חקרו את עירק בנוגע לטיסות אירניות דרך השטח האווירי שלה, אשר נחשדו בהעברת נשק לאסד. עם זאת, הדו"ח מראה כי היקף המשלוחים גדול ושיטתי בהרבה משהיה ידוע, זאת בשל הסכם בין בכירים רמי דרג בעירק ובאירן. מעירק לא נמסרה תגובה לטענות.

בדו"ח המודיעין, עליו אומרים דיפלומטים מערביים שהוא מהימן ותואם את המידע שיש בידיהם, נטען כי אירן הגיעה להסכם עם עירק בנוגע לשימוש בשטח האווירי שלה. עם זאת, אחד הדיפלומטים אמר כי ייתכן שלא נחתם הסכם רשמי בין בגדד לטהרן בנושא, אלא מדובר בהבנה לא רשמית, על מנת להימנע מהעלאת שאלות בנושא העברת הנשק לסוריה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"משלוחי הנשק דרך טורקיה הופסקו"

עד כה, דו"חות האו"ם תיארו משלוחי נשק לסוריה מאירן דרך טורקיה, ולא דרך עירק, אולם בדו"ח המודיעין הנוכחי נטען כי מעבר הנשק דרך השטח האווירי של טורקיה הופסק. "מאז שאנקרה אימצה עמדה תקיפה נגד סוריה, והצהירה כי היא תיירט על משלוח נשק שיישלח לאסד דרך שטח קרקעי או אווירי של טורקיה, טהרן הפסיקה כמעט לחלוטין להשתמש בנתיב זה", נכתב בדו"ח.

לוחמי מחתרת "הצבא הסורי החופשי" מציגים נשק שהכרימו מכוחות צבא סוריה בעיר חלב, 25 ב 2012. רויטרס
נשק סורי שהחרימו המורדים בחלב/רויטרס

רק לפני שלושה ימים, הצהיר מפקד משמרות המהפכה, מוחמד עלי ג'עפרי, לראשונה באופן חד משמעי כי כוחות אירניים פועלים בשטח סוריה. במסיבת עיתונאים בטהרן, אמר ג'עפרי כי מדובר בסיוע "לא צבאי", אולם ציין כי אם סוריה תותקף - אירן תשקול לסייע לה להשיב אש. עם זאת, משרד החוץ האירני מיהר להכחיש את הדברים. "הציטוטים של ג'עפרי על הימצאות משמרות המהפכה בסוריה הם סלקטיביים ולא נכונים, והם אינם תקפים בשום צורה", מסר דובר המשרד. "אין לאירן כל נוכחות צבאית באזור, ובפרט סוריה".

אסד נועד עם שר החוץ האירני

מוקדם יותר היום נועד הנשיא אסד עם שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי בדמשק בניסיון למצוא פתרון למשבר במדינה. בפגישה, הבהיר אסד לסאלחי כי המלחמה מכוונת לא רק כלפי סוריה, אלא גם כלפי בנות בריתה אירן וחיזבאללה. לדברי אסד, "סוריה הוכיחה פתיחות בהתמודדות עם כל היוזמות שהוצגו בפניה למציאת פתרון למשבר". הוא הוסיף כי "המפתח להצלחה של כל יוזמה הוא הכנות העומדת מאחוריה".

סאלחי, מצדו, אמר כי סוריה ניצבת בפני בעיה. "אנו מקווים כי הבעיה הזו תיפתר במהירות האפשרית", ציין, והוסיף כי "לסוריה ולאירן קשרים חזקים ומוצקים, במיוחד ברמה המדינית". לפני הפגישה עם אסד, אמר סאלחי כי פתרון למשבר בסוריה יתקבל "רק בסוריה ובתוך משפחת סוריה". בשיחה עם כתבים עם נחיתתו בשדה התעופה בדמשק, אמר סאלחי כי פתרון למשבר צריך להיות מושג "בשיתוף עם ארגונים בינלאומיים באזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully