וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במוסקבה? ארה"ב נאלצה לסגור סוכנות סיוע

19.9.2012 / 3:23

הממשל האמריקאי הודיע כי הסוכנות האמריקנית שמסייעת לארגונים פרו-דמוקרטיים מסיימת פעילותה במדינה בשל החלטת הממשל במוסקבה. "נמשיך שיתוף הפעולה עם ארגונים לא ממשלתיים"

הממשל האמריקני מסר אתמול (שלישי) כי יסגור את משלחת הסיוע שלו לרוסיה בשל התעקשות הממשלה במוסקבה, בצעד שנתפס כחששה של רוסיה מארגונים פרו-דמוקרטיים במימון זר. הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (USAID) הוציאה למעלה מ-2.6 מיליארד דולרים שני העשורים האחרונים ברוסיה וסייעה בין היתר לארגונים סביבתיים, בריאותיים, ארגוני פיתוח הכלכלה וארגונים חברתיים.

מחלקת המדינה האמריקנית רמזה בהודעה על הפסקת פעילות USAID ברוסיה, כי ההחלטה נובעת מכך שהממשלה הרוסית הרגישה כי היא אינה זקוקה יותר להיות הנמענת של סיוע כזה. עם זאת, פרשנים הציעו הסתכלות אחרת על העניין וטענו כי ההחלטה נועדה לצמצם את התמיכה הזרה בתנועות רוסיות פרו דמוקרטיות שנתפסות בחשדנות על ידי הקרמלין.

"הרשויות ברוסיה הבהירו כי הן רואות את רוסיה ככוח מרכזי וספקית של סיוע, לא נמענת", אמר מתיו רוחנסקי ממכון קרנגי לשלום עולמי. "נוסף על המתיחות סביב ההפגנות על הבחירות, שבקרמלין נטען כי אורגנו על ידי ארגונים לא ממשלתיים בחסות ארה"ב, יחד עם המחלוקת העמוקה על פעילויות ארה"ב לקידום הדמוקרטיה במזרח התיכון, אפשר להבין מדוע רוסיה החליטה על זאת כעת".

הפגנה המונית נגד שלטון נשיא רוסיה פוטין, מוסקבה, 12 ביוני 2012. רויטרס
בקרמלין נטען שהפגנות נגד תוצאות הבחירות אורגנו בסיוע מימון זר/רויטרס

כספי הסיוע מימנו בין היתר את "גולוס" – קבוצת הפיקוח על הבחירות העצמאית היחידה ברוסיה, ששחקה תפקיד חשוב בחשיפת זיופים בבחירות לפרלמנט בדצמבר האחרון. "הם היו מאוד ברורים שהם לא מרוצים מעבודתנו עם ארגונים כמו גולוס", אמר גורם בממשל ניו יורק טיימס. "הם הבהירו זאת גם ישירות לארגונים עצמם".

דוברת מחלקת המדינה האמריקאית ויקטוריה נולנד אמרה כי "ארה"ב קיבלה לא מזמן את החלטת הממשלה הרוסי לסיים את פעילות USAID ברוסיה. בזמן שנוכחותה הפיזית של הסוכנות ברוסיה תגיע לסיומה, אנו נשארים מחויבים לתמיכה בדמוקרטיה, בזכויות אדם, ובהתפתחות של חברה אזרחית חסונה יותר ברוסיה ומצפים להמשיך את שיתוף הפעולה שלנו עם ארגונים לא ממשלתיים רוסיים".

סטיבן פייפר, לשעבר שגריר ארה"ב באוקראינה, אמר כי הוא מאמין שההחלטה משקפת הסתייגות מסוימת של הממשלה הרוסית מתמיכה זרה במאמצים הפרו-דמוקרטיים במדינה. "הם רואים את מאמצי הסוכנות ברוסיה כממנים הראשיים של ארגונים לא ממשלתיים שמודאגים מהבחירות ומנסיגה בדמוקרטיה ברוסיה", אמר פייפר. הוא הוסיף כי הממשלה הרוסית ככל הנראה גם "מנסה להקשות" על העולם החיצון לתמוך בארגוני סיוע בתוך רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully