וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבבות הפגינו נגד פוטין: "לא ניכנע לדיכוי"

12.6.2012 / 14:00

גילוי מחאה נרחב ראשון נגד נשיא רוסיה מאז השבעתו, בתגובה להתנכלות לראשי האופוזיציה ולחקיקה חדשה המגבילה הפגנות. מתנגד משטר ש"הבריז" מזימון לחקירה: "השלטון בפאניקה"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

המחאה נגד ולדימיר פוטין טרם שככה: "רוסיה תהיה חופשייה", קראו היום (שלישי) עשרות אלפי אזרחי רוסיה שקיימו צעדה ברחובות הבירה מוסקבה, מחו נגד שלטונו של הנשיא החדש-ישן וקראו תיגר על הטקטיקות החדשות בהן הוא נוקט כדי לדכא כל קריאת תיגר על שלטונו, הכוללות הטרדה של ראשי האופוזיציה והטלת הגבלות חדשות על חופש הביטוי. "אלו שידעו לחימה מהי, כבר לא יפחדו", אמר אחד המפגינים, ולרי זגובני בן ה-50, שלחם בשורות הצבא האדום באפגניסטן. "אלו היושבים מאחורי הקירות האדומים של הקרמלין - הם צריכים לפחד".

בגילוי מחאה ראשון נגד השלטון מאז השבעתו של פוטין לפני חודש, שלוותה במעצרים נרחבים של פעילי אופוזיציה, הבהירו אלפי המפגינים כי לא יירתעו מפעולות הריסון האחרונות של השלטון. אלו כללו פשיטות שנערכו אתמול על בתיהם של כמה ממנהיגי האופוזיציה הבולטים, וזימונם של הבולטים שבהם לחקירה היום - באותן שעות בהן היו אמורים לנכוח בהפגנה. רובם נענו לזימון והתייצבו לחקירה - ובהם הבלוגר אלכסיי נבלני, איש תנועת "סולידריות" איליה יאשין ונערת הזוהר קסניה סובצ'ק - אך הבולט שבהם, עורך הדין הלוחם בשחיתות סרגיי אודלטסוב, "ציפצף" על הזימון, הגיע בכל זאת להפגנה והוביל קבוצת מפגינים בקריאות "רוסיה ללא פוטין", "פוטין לכלא" ו"הכוח לידי העם".

פעילי אופוזיציה רוסים. רויטרס
כך נראה היום שלהם: אלכסיי נבלני/רויטרס
הפגנה המונית נגד שלטון נשיא רוסיה פוטין, מוסקבה, 12 ביוני 2012. רויטרס
"הכוח לידי העם". מוסקבה, הבוקר/רויטרס

לפי הערכות המארגנים, להפגנה הגיעו כ-60-70 אלף איש - הרבה יותר מהערכת המשטרה, שעמדה על 18 אלף. הם זכו לקבלת פנים מצד סוללות של שוטרים שאבטחו את נתיב התהלוכה, וגם של ממטרי גשם כבדים - שהמפגינים התבדחו כי גם מאחוריהם עומד הנשיא.

"צעדים פרימיטיביים ומדכאים"

פוטין חווה בחודשים האחרונים את המחאה הנרחבת ביותר נגדו מאז נבחר לראשונה לנשיא בשנת 2000, שכללה מספר הפגנות ענק - שהתקיימו ללא הפרעת המשטרה. במרץ האחרון ניצח בקלות בבחירות לנשיאות, לאחר ארבע שנות "צינון" בתפקיד ראש הממשלה, וזכה בכהונה בת שש שנים. מאז החל בכהונתו לפני חודש, הוא מאותת כי בכוונתו להקשות את ידו על כל גילוי מחאה נגדו.

הקו ההסברתי שלו - הדורש "יציבות מעל הכל" ומאשים את המפגינים, רובם צעירים משכילים עירוניים, בשירות אינטרסים של מדינות זרות - זוכה לאוזן קשבת בקרב הדורות המבוגרים וההמונים הכפריים בפריפריה.

לצד ההתנכלות למנהיגי האופוזיציה, גם חתם פוטין ביום שישי האחרון על חוק חדש המגדיל את גובה הקנס - במקרים מסוימים פי מאה - על הפרה של החוק האוסר הפרת סדר בהפגנות. החוק התקבל למרות אזהרותיה של מועצת זכויות האדם במדינה, כי מדובר באיסור אנטי-חוקתי הפוגע בחופש ההתאגדות.

באופוזיציה מוחים בתוקף על ההגבלות החדשות, ובהפגנה נישאו בין היתר שלטים עם המספר "31" - סעיף החוקה הרוסית המבטיח את החופש להפגין.

הפגנה המונית נגד שלטון נשיא רוסיה פוטין, מוסקבה, 12 ביוני 2012. רויטרס
"מעשי השלטון רק מעצבנים את האנשים יותר, והם יוצאים לרחובות במספרים הולכים וגדלים/רויטרס

עם זאת, בשורות האופוזיציה גם מעריכים כי הצעדים החדשים הם סימן לכך שפוטין, בעברו מרגל של הק.ג.ב, הצליחו לערער את מעמדו ולהוציאו משלוותו. "הרשויות בפאניקה", אמר היום אודלטסוב לעיתונאים שסיקרו את ההפגנה. "הם מנסים לנקוט בצעדים פרימיטיביים ומדכאים, אבל אני משוכנע שהם רק ישיגו את ההיפך. המעשים הללו רק מעצבנים את האנשים יותר, והם יוצאים לרחובות במספרים הולכים וגדלים".

"מאיפה יבוא מישהו יותר טוב מפוטין? אידיוטים"

חלק ניכר מהמפגינים שצעדו היום במוסקבה הם בני מעמד הביניים העירוני - שרבים מהם נהנו מאוד מהבום הכלכלי של שנות פוטין הראשונות, אולם כעת הם דורשים יותר חופש פוליטי וחוששים שכהונה בלתי-נגמרת של הנשיא תביא לקיפאון כלכלי. בחודשים האחרונים הם הולכים ומרכיבים יש מאין תנועת אופוזיציה, שבינתיים נמצאת עדיין בחיתוליה, נעדרת מנהיג אמיתי, ונראית רחוקה מאוד מאיום ממשי על מעמדו של פוטין - עדיין הפוליטיקאי הפופולרי במדינה, בפער ניכר.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בטקס הענקת פרסים על הישגים בתחומי המדע והתרבות, הקרמלין, 12 ביוני 2012. רויטרס
עדיין הפוליטיקאי הפופולרי במדינה, בפער ניכר. פוטין, היום בטקס הענקת פרסים על הישגים במדע ובתרבות, בקרמלין/רויטרס

מיכאיל, אתלט בן 34, צפה היום מהצד במפגינים והתקשה לכבוש את זעמו כלפיהם. "האנשים האלה, כולם פשוט אידיוטים", אמר. "כל מי שחושב שהפגנות ישנו משהו ויביאו מישהו יותר טוב מפוטין הוא אידיוט. אני לא מכיר מישהו כשיר יותר ממנו להוביל את האומה ולהוציא אותה מהמשבר". גם פוטין עצמו לא נראה נרגש במיוחד מההפגנות בחוץ, כשעמד היום בראש טקס בקרמלין בו הוענקו פרסים על הישגים בתחומי התרבות והמדע.

בחוץ, החל כבר יישום החוקים החדשים, והמשטרה עצרה לפחות 12 מפגינים, שהואשמו בעבירות החדשות, שדינן עד שנת מאסר - עונש שעשוי להיגזר גם על ראשי האופוזיציה שנחקרו. רבים מהמפגינים, עם זאת, הבהירו כי לא ייכנעו. "הקנס לא מפחיד אותי, ואני לא מתכוונת לשלם אותו", הבהירה המפגינה נינה לובצ'ובה בת ה-73, כלכלנית בגמלאות. "אני אלך לכלא, ואיחשב לאסירה פוליטית".

הפגנה המונית נגד שלטון נשיא רוסיה פוטין, מוסקבה, 12 ביוני 2012. רויטרס
"רבים לא הגיעו להפגנה כי חששו מבעיות בעבודה". מוסקבה, היום/רויטרס

מנגד, נשמעו גם לא מעט קולות של חשש. דריה, סטודנטית בת 22 במכון הלאומי לגרעין שהניפה שלט הקורב להשיח את פוטין, סיפרה כי רוב מכריה, שהשתתפו לראשונה בהפגנות נגד השלטון בעקבות הבחירות לפרלמנט בדצמבר, העדיפו היום להישאר בבית. "הם חוששים מפני בעיות בעבודה, או מכך שיחמיצו את המבחנים מחר". גם היא נמנעה ממתן שם משפחתה, מחשש ש"יעדו לה בעיות" באוניברסיטה.

אלכסיי מליוקוב, איש עסקים, סיפר כי זו הפגנת האופוזיציה הראשונה בה הוא נוכח - והוא הביא עמו את בנו בן ה-14. דברים שאמר היום משקפים את האמביוולטיות שחווים חלקים נרחבים מהציבור הרוסי, בכל הקשור לנושאים פוליטיים: "אנחנו נגד מהפכה, אבל אנחנו גם רוצים שינוי בשלטון".

התהפוכות ברוסיה - עוד כותרות:
אתמול: פשיטות על בתיהם של ראשי האופוזיציה
בעוד מאות נעצרים: פוטין הושבע והבטיח זכויות
פוטין מתנער מהשחיתות: פורש מראשות מפלגתו
בכסף, בהסעות, בקווקז: כך סידרו לפוטין 64% בבחירות

הפגנה המונית נגד שלטון נשיא רוסיה פוטין, מוסקבה, 12 ביוני 2012. רויטרס
"אלו היושבים מאחורי הקירות האדומים של הקרמלין - הם צריכים לפחד". מפגינים במוסקבה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully