וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדר חדש בדרום: המשטרה נאבקת באמל"ח של הבדואים

רמי שני

18.9.2012 / 14:12

במסגרת המאבק בתופעת הברחת אמצעי לחימה לא חוקיים בקרב בדואים בנגב, נדרשת המשטרה להשתמש בדרכים יצירתיות כדי לאתרם בתוך בורות, מתחת לבלטות, וגם על גופן של נשים

צילום: חטיבת דובר המשטרה במשמר הגבול, עריכה: יאיר דניאל

כלב גישוש ואיתור אמצעי לחימה נכנס לפני כחודשיים אל חצר בית בפזורה הבדואית שבנגב. הוא הסתובב ורחרח את הקרקע בחצר, את החפצים הפזורים, את חלקי הריהוט הישנים, אך לא מצא דבר. אנשי מודיעין שהיו עימו, לא השלימו עם כך שהוא לא מצא דבר. הם נתנו לו להמשיך לרחרח, ובמקביל ביצעו סריקה יסודית בחצר. על פי מידע מודיעיני שהיה בידם, במתחם המגורים הוסתר תת-מקלע מסוג "קארל גוסטב".

השוטרים הרימו חפצים, הסיטו ברגליהם אביזרים שיכלו לשמש ככיסוי לבור, הזיזו צינור שבלט מהאדמה ושלתוכו השתלשל חבל, פתחו דלתות של חלקי ריהוט, הרימו כריות ויריעות - אך לא מצאו דבר. את עינו של אחד הבלשים צדה תנוחתו המתוחה של החבל, שהיה קשור אל פתח הצינור, שאותו בחן זמן קצר קודם לכן. הוא משך את החבל והעלה מתוך הגליל החלול את המקלע המבוקש, נוכח פניהם המתכווצות של דיירי הבית, בדואים מאחד השבטים בנגב.

"אישה שגופה עטוף בשכבות של בדים"

"זאת הסלקה חדשה יחסית", הסביר סנ"צ יניב שלמה, מפקד משטרת העיירות. "הם מצאו שיטה להסליק מהר את הנשק ולהוציא אותו במהירות, לצורך שימושים שונים". הרובה נלקח על ידי הבלשים, ועימו גם שני אנשים המתגוררים במקום, החשודים כי עשו בו שימוש בלתי חוקי.

איתור והחרמה של נשק בלתי חוקי במגזר הבדואי הם יעד שהציב מפקד משטרת העיירות. לפני שנה אותרו והוחרמו 15 כלי נשק. השנה, נוכח השימוש הבלתי אחראי שנעשה ברובים ובכלי נשק אחרים בהזדמנויות שונות, יזמו בתחנה מבצעים רבים לאיתור הנשק. עד עתה, חודשיים וחצי לערך מתחילת המבצע, אותרו עשרות כלי ירי מסוגים שונים. "מדובר בכ-60 כלים שונים" מספר סנ"צ שלמה, "בהם כאלה שפג תוקפם או שמוחזקים ללא רישיון". הרשימה כוללת 13 רובים גנובים, 22 רובים שפג תוקפם, 11 אקדחים, רובה מטען, 12 אקדחים גנובים, וכן כמות גדולה של מחסניות, רימוני הלם/גז ותחמושת רבה. במהלך המבצע נעצרו 59 חשודים בהחזקת האמל"ח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
תיעוד: כך לוכדת המשטרה כלי נשק לא חוקיים בדרום. חטיבת דובר המשטרה
"כשאנחנו מגיעים למקום שיש לגביו מידע על כלי ירי, אנחנו נותנים לדמיון שלנו לעבוד". תת-מקלע שנתפס במבצע המשטרתי/חטיבת דובר המשטרה

במבצע שנערך בשבוע החולף בעיר רהט, נתפסו שמונה מכלל הרובים, שלושה אקדחים ושמונה מחסניות. "שיטות ההסלקה הן רבות", מחייך שלמה, וניכר בו כי הוא רוצה להציג את כולן, אך הדבר נבצר ממנו. "בתוך בורות בחצרות, בארונות, מתחת לבלטות וגם על גופן של נשים, שם יודעים שאנחנו לא נחפש", מספר שלמה, ומוסיף: "הבלשים אולי לא - אבל כשכלב הגישוש מרחרח באופן מוזר אישה שגופה עטוף בשכבות של בדים, כמעט שאין מקום לטעות. האישה מתבקשת להיכנס למקום מוצנע, ושם שוטרת עושה חיפוש על גופה ומוציאה מבגדיה אקדח או אמצעי לחימה אחר שמוסתר עליה".

בניסיון לאתר את אמצעי הלחימה, מושתתת עבודת המשטרה על איסוף פרטים רבים, מעקבים, סינון מידע שהצטבר ויכולת התמדה בלתי נגמרת. "אנחנו משתכללים כל הזמן נוכח ההצלחות של המסתירים", אומר שלמה, " זה בהחלט לא פשוט, כי הם מוצאים כל הזמן שיטות חדשות להסתרה".

כוח המשימה כולל את יחידה 101 של מג"ב, יס"מ נגב, יחידות מודיעין ובילוש הפועלות במרחב, וכן אנשי מודיעין, חקירות ובילוש מתחנת העיירות. אפקט ההרתעה שהושג מאפשר להיכנס ליישובים ללא חשש ולבצע את החיפושים.

כלי הנשק עצמם מגיעים בעשרות דרכים אל המחזיקים בהם. מדובר בנשק שנגנב מצה"ל באירועים שונים, נשק שנרכש ואמצעים שהועברו משטחי הגדה המערבית לתוך ישראל. בין האקדחים שנמצאו בשבוע שעבר היה אחד שנגנב ימים ספורים קודם לכן בירושלים.

כלי נשק בשובך יונים

השוטרים אינם אוספים רק כלי נשק מידי התושבים הבדואים בנגב. בשבוע החולף ביצעה משטרת דימונה פעולת איתור שכותרתה "סדר חדש" באזור דרום-מערב הנגב (רביבים וביר הדג'אג'), ובמהלכו נתפסו 12 כלי רכב גנובים ומזויפים, בהם כלי רכב צבאיים וכן אמצעי ראיית לילה, משקפות, רשתות הסוואה וגם סמים וכסף מזומן. במשטרה יודעים כי באמצעים אלו נעשה שימוש לצורכי הברחת סמים או מטענים אסורים אחרים. הנשק משמש גם לירי בשמחות ולמאבקים מזוינים בין כנופיות וחמולות שונות. במקרים לא רבים, תוצאות המאבקים היו קטלניות במיוחד.

מפקד יחידת 101 דרום, סנ"צ תומר אלדר, סיפר השבוע כי "היו הרבה מאוד אירועים כאלה. גם ירי בחתונות, אבל גם סכסוכי משפחות שבהם נעשה שימוש בכלי נשק. כשאנחנו מגיעים למקום שיש לגביו מידע על כלי ירי, אנחנו נותנים לדמיון שלנו לעבוד, כי הם מסתירים אותו בכל מקום אפשרי".

אלדר פירט כי בין המקומות שבהם נמצאו כלי נשק היו לולים, שובך יונים, וחורים בתוך גזעי עצים. "הם גם לא מסתפקים בנשק תקני, ולעתים אנחנו מוצאים צינור חלול עם קפיץ והתקן נקירה, שניתן לירות ממנו קליעים". אלדר אף הוסיף כי "היו מקרים שתוך כדי פעילות העוסקת בהחזקת נשק שלגביו היה לנו מידע, הגיעו ידיעות על נשק נוסף שממנו עלול להתבצע ירי כלפינו, ותפסנו גם אותו. זה קרה לא מעט פעמים".

"לעתים המשפחה מכוונת"

בפועל, יחידה 101 במג"ב דרום מפעילה את המבצע לאיתור כלי נשק בלתי חוקיים ומכוונת את היחידות השונות לפעילות הנדרשת. שיטת פעולה זו של יחידת שחר 101 הופעלה כחלק משינוי תפיסה של מערך משמר הגבול, שנועד לטפל באירועים פנים-ארציים. כך הוקמו יחידות שיש בהן אגפי בילוש ומודיעין והן מבצעות פעילות שוטפת של מאבק בגורמים פליליים שונים, בהם גם אנשים המחזיקים נשק באופן לא חוקי. "לא משתפים איתנו פעולה כל כך", סיפר אלדר, "אבל פעמים רבות, תוך כדי פעולה לגבי האנשים שמסתירים את הנשק, אנחנו שומעים קולות בין השורות של בני משפחה שמבקשים מאיתנו לאתר את הכלים ולקחת אותם. לעתים הם גם מכוונים אותנו".

בתקופה האחרונה הועברו למשטרה עשרות כלי נשק שהוחזקו באופן לא חוקי. במשטרה מקווים כי מבצעי איתור כלי הנשק ואיסופם ימנעו תרחישים אפשריים של עימותים אלימים ויצמצמו את מספר הנפגעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully