וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצא יחידת האבטחה: "מאבטחי מיסז'ניקוב הפרו קוד"

15.9.2012 / 19:20

שלמה הר נוי, לשעבר ראש היחידה לאבטחת אישים בשב"כ, תקף את מאבטחי שר התיירות שחשפו בתקשורת את אורח חייו: "זו עבירה שאין עליה מחילה". מאבטחים: "שרים מזלזלים בנו"

צילום: אבי כהן, עריכה: טל רזניק

ראש היחידה לאבטחת אישים המיתולוגי של השב"כ, שלמה הר נוי, מתח בסוף השבוע ביקורת חריפה על מאבטחיו של שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, שחשפו את אורח חייו הנהנתני, לדבריהם, של השר. "המאבטחים עברו על הקוד האתי של מאבטחים בצורה קיצונית וחמורה", אמר הר נוי. "יש שישה סעיפים, שאני הייתי בין אלה שכתבו אותם, וכולם מבוססים על אמון ודיסקרטיות בין מאובטח למאבטח".

בתחילת השבוע חשפו, כאמור, גורמי אבטחה בסביבתו של מיסז'ניקוב את חיי הלילה של השר, בתחקיר שפורסם בערוץ 2. לדברי המאבטחים לשעבר, שר התיירות נוהג להתהולל במועדוני לילה ובמועדוני חשפנות ולהשתכר לעיתים תכופות. "המאבטח חייב להיות שומר סוד", הסביר הר נוי בשיחה עם וואלה! חדשות. "גם לענייניו האישיים של המאובטח וגם לענייני סודות מדינה. אני יכול למלא עשרות ספרים עם הסודות שאני יודע על אישים מאובטחים, אבל את הסודות אקח – בכל מחיר - איתי לקבר".

מיסז'ניקוב: לא השתכרתי, המאבטחים פעלו מנקמנות. אבי כהן
"המאבטח חייב להיות שומר סוד". מיסז'ניקוב לצד מאבטחיו/אבי כהן

לדבריו של הר נוי, אבטחת השרים איננה זכות אלא חובה ומצופה היה מהמאבטחים לפנות למנהלים שלהם ולקצין הביטחון של משרד התיירות ולדווח על המקרים. "אני מניח שהנושא הובא גם לידיעת השב"כ, אבל בשום מצב אין לפנות לתקשורת - גם אם הם עובדים בחברה פרטית. אני, על דברים פחותים מזה, הדחתי מאבטחים בשב"כ. זו עבירה שאין עליה מחילה".

שלמה הר נוי התגייס ליחידה לאבטחת אישים בשב"כ בשנת 1979 ושירת בתפקידים שונים עד לשנת 1984, בה פרש. בשנת 1995 הוחזר לשב"כ, לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין, כדי לסייע בשיקום היחידה ובשנת 2000 מונה לראש אגף אבטחה עד לפרישתו בשנת 2003. במהלך תפקידיו השונים בשב"כ, אבטח הר נוי שמונה ראשי ממשלות ושרים רבים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"יש שרים שמתייחסים למאבטחים כמו שלא מתייחסים לכלב"

מאבטחיו של השר מיסז'ניקוב, כמו של יתר השרים, הועסקו בחברת "מיקוד", שזכתה במכרז לאבטחת אישים. המאבטחים כפופים לחברה בה הם מועסקים, והיא כפופה לקצין הביטחון של המשרד הממשלתי.

מאבטחים שעבדו עד לאחרונה בחברה ואבטחו שרים בממשלה, טוענים כי מעולם לא החתימו אותם על מסמך קוד אתי, אך במסגרת ההכשרה והעבודה נוצרה "שתיקה בהסכמה" על כך שלא מדברים על חיי השרים מחוץ למסגרת העבודה. "במקרים חריגים, אם מדברים עם זרים שאינם מאבטחים, מספרים להם את המקרה מבלי להזכיר את שמו של השר", אמר מאבטח שר בכיר. "מצד שני, יש שרים שמתייחסים בזלזול ובגסות למאבטחים שלהם. בצורה שלא מתייחסים לכלב".

מאבטח נוסף שאבטח בעבר שר זוטר בממשלה הוסיף כי "יכול להיות הבדל עצום בין שר לשר. אני יכול להבין מישהו שרצה לנקום בשר שלו ודיבר עליו מאחורי הגב אחרי שהשפילו אותו". לדבריו, חלק מהמאבטחים אכן זוכים ליחס בזוי מצד השרים. "זה יכול להתחיל ממילים ועד למעשים, כמו להשאיר את המאבטח באזור שכוח אל, שיחזור בטרמפים או בלי אוכל", אמר.

לדברי גורם ביטחוני בכיר, השרים דן מרידור ומיכאל איתן הובילו קו שקרא לצמצם את מערך האבטחה סביב השרים. מרידור, לטענת הגורם הבכיר, טען כי "המאבטחים גורמים לו לצרות". עם זאת, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא השתכנע והשרים המשיכו להיות מאובטחים. יו"ר המטה ללוחמה בטרור לשעבר, תא"ל (במיל') ניצן אוריאל, שדן בעבר עם ראש הממשלה בנושא אבטחת השרים וקרא לצמצום משמעותי בתחום, אמר כי "אין ספק שהמאבטחים שדיברו על השר שברו קוד אתי. מדובר במאבטחים שאינם עובדי מדינה, שניסו בעבר להתארגן ולא הצליחו. כל חמש שנים הם מפוטרים, מעמדם לא ברור וגם לא תנאי העסקתם".

לדברי אוריאל, "בעבר, הם פנו לראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, לאחר שראו בו כאב הרוחני שלהם וכתובת לפתרון הבעיה. אך עקב חשש שהמערך יוחזר לאחריות השב"כ לא נעשה בנושא כלום והמאבטחים נותרו באחריות חברה קבלנית. התברר לנו כי עלות האבטחה מגיעה ל-90 מיליון שקלים בשנה. אני חושב, גם היום למרות האיומים שיש, שניתן לצמצם לפחות ב-50% את מערך האבטחה מאחר ולא כל שר צריך מאבטח. חשוב רק לציין שקוד אתי לא נקבע על ידי מאבטח השר, אלא על ידי הכנסת או הבוחר". אוריאל, העריך כי בעקבות הפרשה ימהרו שרים בממשלה להוביל רפורמה במערך אבטחת השרים כדי למנוע אירועים דומים בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully